Sådan ser det ud i min stald altså:
[billede]
'[billede]
Det er altså en enkel udadgående dør/låge, som sidder på almindelige hængsler.
Den sidder i niveau med yderpanelet, og ikke en dråbe regnvand er kommet ind siden den blev sat der.
"Låset", grebet kaldes varvel i bådverdenen. En meget smart og enkel konstruktion som fandtes i alle både før.
PS
Inden døren kom der, byggede hvepsene dette enorme bo:
[billede]
En del af hvepsene var åbenbart flyttet hjemmefra, for der fandtes nogle små reder rundt omkring.
Tak for billederne!
Behøver måske ikke være så avanceret, bare troede at det kunne regne/dryppe ind.
btw, ikke så rart at stikke hovedet derind en sommerdag
Tak for billederne! Behøver måske ikke at være så avanceret, har bare fået den idé, at det kunne regne/ dryppe ind.
Jeg forestiller mig, at eftersom døren flugter med yderpanelet, så er der jo en luftspalte på 28 mm der bagved,
så lidt regn kommer ikke så langt.
Desuden har vi lugen i NO-retning, og det er jo ikke derfra regnbyger normalt kommer.
Byggare_Bubbis sagde:
btw, ikke så rart at stikke hovedet derind en sommerdag
Vi udryddede dem, inden vi satte døren op.
Kan ikke lide hvepse, siden jeg fik en anafylaktisk chok på Gotland for et halvt årti siden
Men ved at lukke til har vi desværre også lukket døren for nogle landsvaler, der havde bygget rede og boet længst inde på loftet.
Svaler kan jeg godt lide højt og rent, selvom de sviner en hel del
Jeg forestiller mig, at i og med at døren sidder i niveau med yderpanelet, så er der jo luftspalten på 28 mm der bagved, så lidt regn kommer ikke så langt. Desuden har vi lemmen i NE-retning, og det er jo ikke derfra regnbygerne normalt kommer.
Vi udryddede dem, inden vi satte døren op. Kan ikke lide hvepse, siden jeg fik et anafylaktisk chok på Gotland for et halvt årti siden
Men ved at lukke til har vi desværre også lukket døren for nogle landsvaler, som havde bygget rede og boet længst inde på loftet. Svaler kan jeg rigtig godt lide, selvom de sviner en del
så er det smart at have som du har en "dørkarm" ekstra støtte og lidt regnly.
sen är det smart att ha som du har en "dörrkarm" extra stöd och lite regnskydd
Ja, det är bra att ha något att stänga mot.
Men som den klarögde ser verkar dörren sitta lite snett.
Det är för att när den har stått öppen, och blåst upp mot vindskivan, har det övre gångjärnets bockats lite.
Lätt att åtgärda bara man tar loss det och lägger det på skruvstycket...
Ja, det er godt at have noget at lukke imod.
Men som den klarsynede ser, synes døren at sidde lidt skævt.
Det er fordi, når den har stået åben, og blæst op mod vindskeen, er det øvre hængsel blevet bøjet lidt.
Let at ordne, bare man tager det af og lægger det i skruestikken...
Hængslerne er nok disse:
[bild]
[link]
man kan også have en skråstiver, men det er lidt overkurs til en luge, der ikke åbnes ofte
Lavede en udvendig loftlem. Synes at fungere fremragende. Malerarbejdet lader noget tilbage at ønske, og det skal der gøres noget ved ved lejlighed, men det står ikke øverst på prioriteringslisten... Maler man hængslerne i samme farve som facaden, er de ikke så synlige.
Det, der er helt afgørende for konstruktionen, er, som allerede delvist berørt - sidder lemmen i den fremherskende vindretning eller ej? Hvis det er almindeligt med slagregn, skal konstruktionen kunne tåle det, altså ikke lade vand trænge ind i loftet. Husk også, at vinden presser vand ind overalt, hvis lemmen sidder på vindsiden af huset. Denne lem sidder ganske vist mod nordvest, men er relativt beskyttet af kastanjetræet.
Jeg har en anden sådan loftdør, der sidder ubeskyttet mod sydvest, og her har jeg været nødt til at sætte plade både over og under døren samt hæfte bygningsplast på indersiden, som går helt ud til dørkarmen og klemmes fast der, + en afdækning/listebræt over fugen mellem dør og facade på "åbningssiden" (ikke hængselssiden) + en tætningsliste under dækselbrættet, da hverken det eller facadebrættet er helt lige. (Ok, malingen trænger måske til en opfriskning her også...)
Jeg har et lignende projekt foran mig på kippen af mit skur. Svigerfaren insisterer på, at hængslerne skal sidde ovenpå, mens jeg vil have dem til venstre, men han bliver nærmest vred og siger bestemt, at de skal sidde ovenpå, når det kommer på tale. Det er jo mit skur, så jeg bestemmer, men min kone stoler blindt på fars ord...
Er der nogen fordel ved at have hængslerne ovenpå? Jeg har stadig ingen anelse om, hvordan han planlægger at holde lugen åben med hængsler ovenpå.
Lyder jo mega skørt med en lem, der hænger i overkanten.
Eller hur?? På deres eget hus hænger den i overkanten, og jeg bliver bange hver gang jeg ser manden sætter op en regel for at holde lemmen oppe. Den er tung som fan med, sikkert 50x100cm.
Jeg har en stor lem/dør på garagegavlen, som vender mod sydvest. Det er den side, hvor der hvert år er mest slagregn. Denne dør har almindeligt facadepanel med til tider store sprækker mellem brædderne. Oprindeligt var der heller ingen metalinddækninger hverken over eller under.
Da jeg for nogle år siden begyndte at overveje at isolere rummet og bruge det som depot, opdagede jeg, at gulvbrædderne indenfor døren var lidt slidte og misfarvede af vandlækage. Rummet blev tidligere brugt som høloft.
Jeg monterede midlertidigt bygplast på indersiden af døren for at tætne sprækkerne uden at gøre døren tungere, end den allerede var. Derefter blev der hamret en metalinddækning op i overkanten af døren og en i underkanten, som leder vandet væk fra facaden. Efter det er det tætnet. Jeg påførte også et lag rå linolie på gulvbrædderne indenfor døren på det område, der var misfarvet. Det er nu klart mørkere end resten af gulvet, men det plejer at ske med rå linolie. Det mørkner og kan blive misfarvet og nogle gange få skimmelpletter. Her er det jævnt mørkt, så jeg tror, det kun er misfarvning. Under alle omstændigheder har jeg ikke set spor af vandlækage siden da.
Så min konklusion er, at hvis en stor lem/dør (ca. 0,8 x 1,9 m), naturligvis hængt i siden, udsat for hyppigt og kraftigt slagregn og sne/tøsne, kan holde vandet ude med disse foranstaltninger, så kan alle loftslemme bygget/tætnet/vandbeskyttet på samme måde også klare det. Uanset hvilken geografisk retning eller sted i landet.
Kan tilføje, at døren er skruet fast med lange farmerskruer. Dette for at være sikker på, at døren altid er lukket og ikke blæser op under en storm. Desuden gør det, at der ikke er nogen sprække på åbnersiden, som lukning med haspe ville give. (Medmindre man, som vi, bor på en gammel gård, så kan man fint bruge lidt pænere/diskrete skruer , men forholdsvis store skiver anbefales i så fald for stormbeskyttelse.)
Edit: For klarhedens skyld: skruerne fungerer som lås på låsesiden. Døren er hængt på solide hængsler.