Hej har et spørgsmål angående gulvbjælker.
Er i gang med at renovere badeværelsesgulvet i sommerhuset fra omkring 1900-tallet. Har bemærket, at de liggende gulvbjælker er fugtige og skal udskiftes, tog desværre ingen billeder på tidspunktet. Men bjælkerne har størrelsen ~170x180mm, længde ~ 1600*2 / 2350*2
Hvor kan man få fat i sådanne?
Kan man alternativt lime+skruve sammen 4*170x45 reglar?

Et snedkeri burde kunne lave det år for dig.
Men skal du have dem så grove, kan du ikke bare tage almindelige regler på cc 300

• Synes
twoody
  • Laddar…
våde på hvilken måde da? Træ tørrer normalt set så hvad gør dem våde?

Fandt et par billeder på computeren fra sidste uge, inden det blev ryddet op..... Det er altså bjælkerne, som væggen hviler på: billede 1. På billede 2 kan du se, at der er lidt fugt, men det er værre på den anden bjælke.

Jeg har ikke fundet kilden til, hvorfor det er fugtigt, men jeg mistænker, at det er dårligt isoleret mod grundmur, kan kun se en lille bit tagpap, som den ligger på. Trossbottens brædder og reglerne er tørre og i fin stand. Der bliver udskiftning til trossbottenskiver samt nye regler cc 300 efter udskiftning af bjælkerne. Der har været vandskade der for ca. 5 år siden. Derfor renoveringen.

(Bjælkerne/reglerne er imprægneret med noget grønt)

Tak for svarene.

• Renoveringsprojekt med fjernede paneler viser blotlagte bjælker, træspåner og værktøj på byggepladsen. En lommelygte oplyser området.
  • Billede af en væg med træbjælker og tydelig fugtskade, flager af blå maling og snavs på overfladen, viser potentielle vandproblemer i konstruktionen.
Et alternativ er at købe limtræsbjælker med dimensionen 140x180. De er tilsvarende 170x180 med almindeligt konstruktionsvirke af bedre kvalitet.

Det skal jeg kigge nærmere på! Jeg værdsætter virkelig meget alle svar og overvejelser, da dette er mit første projekt. Skulle egentlig kun udskifte det indvendige gulv til at begynde med...
Er der nogen, der har overvejelser om, hvad der kan forårsage fugt i bjælkerne?
Det er tørt rundt om både blindbunden og reglarne samt den fer og not væg, der sad der før. Har ikke set nogen indikation af skimmel i bunden heller...
Den står nu på grundmur, men jeg har skovlet sand meget tæt på grundmuren på grund af udskiftning af afløb i forbindelse med dette. Kan det være, at det har vandret via det? Eller kan man mistænke dårligt isoleret mod grundmur? Ser ingen fugt på muren udover "bag sandet".

Dette var en indgang til køkken udefra til at begynde med, med træpanel rundt om, ombygget til badeværelse samt ekstra isoleret og pudset facade på et tidspunkt i 60'erne.

Vil du have flere synspunkter på, hvad der kan have forårsaget fugten, behøves en eller anden form for tegning, gerne en sektion. De fleste fugtskader forårsages af fugt, der kommer indefra, men det kan vel næppe være aktuelt i et sommerhus?

J justusandersson sagde:
Vil du have flere synspunkter på, hvad der kan have forårsaget fugten, er der brug for en form for tegning, gerne en sektion. De fleste fugtskader skyldes fugt, der kommer indefra, men det kan da næppe være aktuelt i et sommerhus?
Jeg vender gerne tilbage med tegning, rummet har stået ubenyttet i længere tid, så fugt indefra er helt udelukket.

En udskiftning løser ingen fugtproblemer.

• Synes
cpalm
  • Laddar…
Her kommer lidt flere billeder, De to sidste billeder har jeg brudt lidt i træet for at se, hvor dybt fugten er trængt ind.

• Træ- og betonfundament med synlige fugtskader, hvor der er brudt i træet for at vurdere fugtindtrængning.
  • Træværk i gulv med fugtskader, hvor brædder er brækket op for at undersøge fugtens dybde. Rustikke planker langs væggen.
  • Træstruktur med fugtskader, vist i et rum med brydninger i træet for at undersøge fugtindtrængningens dybde.
  • Brudt træstykke viser fugtskader og mørke pletter, der indikerer dybden af fugtindtrængen.
  • Brudt træværk viser fugtskader; en skruetrækker ligger ovenpå, afslørende dybden af fugtindtrængning. Sand og sten ses under træet.
J justusandersson sagde:
Vil du have flere synspunkter på, hvad der kan have forårsaget fugten, er der brug for en form for tegning, gerne en sektion. De fleste fugtskader skyldes fugt, der kommer indefra, men det kan næppe være aktuelt i et sommerhus?
Desværre er der ingen tegning lavet til huset, men har forsøgt at skitsere en tegning ud fra, hvad jeg har set på stedet.:

• Diagram af væg- og grundkonstruktion med detaljer om materialer som fasade, isolering, og etc., samt en top-view af grundmuren med ventilationshuller.
Reverterede huse (puds udenpå en træstamme) plejede at have en overfladebelagt asfaltpap (type underlagspap) mellem pudsen+armeringen og træfladen. Hvis det mangler, sker der en konstant påfyldning med fugt. Grunden ser jo også lidt tvivlsom ud. Jeg mistænker, at nedrivning er det bedste alternativ.

J justusandersson sagde:
Væggede hus (puds udvendigt på en trækonstruktion) plejede at have en overfladebelagt asfaltpap (typ underlagspapp) mellem pussen+beslaget og træoverfladen. Hvis det mangler, sker der en konstant tilførsel af fugt. Grundlaget ser jo også lidt tvivlsomt ud. Jeg mistænker, at nedrivning er den bedste løsning.
Jeg glemte at nævne det, men det er meget sandsynligt, at det findes, jeg har bare ikke revet i væggen for at kunne bekræfte det. Det er kun ved gavlene, at det er fugtigt.
Hvor henvender jeg mig for at få nogen med ekspertise til at komme og se på det?

A Andreashh sagde:
Hvor henvender jeg mig for at få nogen med viden til at komme og kigge på det?
Det afhænger helt af, hvor huset er, og hvor gammelt det er.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.