3,540 læst ·
11 svar
4k læst
11 svar
Udskiftning af bærende træbjælke til jernbjælke. Holdbarhed og korrekt monteret?
For et antal år siden blev en bjælke fjernet over trappen til overetagen i mit rækkehus. Tømrerfirmaet, som åbnede taget til kip, hævdede, at den var unødvendig.
Konstruktøren konstaterede, at den ikke burde være fjernet. Den var ikke bærende, men konstruktionsunderstøttende. Han rådede mig til at sørge for, at en jernbjælke blev sat op, så stor som der var plads til mellem loftet og tag.
Nu har jeg et firma her, der har fået til opgave at udføre dette arbejde. Men jeg er lidt i tvivl om deres arbejde. Vil gerne have råd om dette.
Mit hus står på lerjord tæt ved en busgade, så jeg oplever mange jordvibrationer. Så udover at understøtte taget, har denne bjælke også brug for at stabilisere taget, så det ikke bevæger sig mere end nødvendigt.
Bjælken, der nu er indsat, er en L-bjælke (stang), som er 80 mm høj. Den er fastgjort til spær med små vinkelbeslag og ikke særligt kraftige skruer.
Jeg synes, at der burde kunne komme en større bjælke ind end dette. Tømrerne hævder det modsatte, og at denne er tilstrækkelig. Jeg synes også, at fastgørelsen af den ser lidt tvivlsom ud.
Hvad siger I, er dette et godt stykke arbejde, og frem for alt, opfylder den sin funktion?
Vedhæfter billeder.
1. Loftet før åbningen.
2. Billede før fjernelse af afvekslingsbjælke.
3. Ny jernbjælke.
Konstruktøren konstaterede, at den ikke burde være fjernet. Den var ikke bærende, men konstruktionsunderstøttende. Han rådede mig til at sørge for, at en jernbjælke blev sat op, så stor som der var plads til mellem loftet og tag.
Nu har jeg et firma her, der har fået til opgave at udføre dette arbejde. Men jeg er lidt i tvivl om deres arbejde. Vil gerne have råd om dette.
Mit hus står på lerjord tæt ved en busgade, så jeg oplever mange jordvibrationer. Så udover at understøtte taget, har denne bjælke også brug for at stabilisere taget, så det ikke bevæger sig mere end nødvendigt.
Bjælken, der nu er indsat, er en L-bjælke (stang), som er 80 mm høj. Den er fastgjort til spær med små vinkelbeslag og ikke særligt kraftige skruer.
Jeg synes, at der burde kunne komme en større bjælke ind end dette. Tømrerne hævder det modsatte, og at denne er tilstrækkelig. Jeg synes også, at fastgørelsen af den ser lidt tvivlsom ud.
Hvad siger I, er dette et godt stykke arbejde, og frem for alt, opfylder den sin funktion?
Vedhæfter billeder.
1. Loftet før åbningen.
2. Billede før fjernelse af afvekslingsbjælke.
3. Ny jernbjælke.
Så jeg har bekymret mig unødigt? Stabiliserer den taget tilstrækkeligt, så jeg ikke får bevægelse i det? Spiller det nogen rolle, hvordan fastgørelsen ser ud?MathiasS sagde:
Den burde vel også tage last ovenfra, da midterbjælken kun hviler på ydervæggen, mens de to, den er afvekslet mod, også hviler på bærende indvendige vægge?
Selvom det er både bælte og seler med bjælken, hvad har de brugt til skruer til hulpladerne?! Jeg ser 4 slags skruehoveder, og hvis jeg ikke stadig er i dyb frokostkoma, ser ingen direkte ud til at være hovedet på en ankerskrue.
Har en snedker, der har udført arbejdet og har ikke styr på, hvilke skruer han har brugt. Dog ser alle små og svage ud. På et sted kun små montageskruer.
Ser ud som skidt! Jeg ville ikke have godkendt et montage der ser ud på den måde!
Små smådævlens montageskruer og en stakkels fyr til bolt i hulplader og vinkler af model mindre gør mig ikke imponeret!
Rigtige vinkler lavet af vinkelljern som boltes med bolt og skrues med grove træskruer er det mindste man kan bruge!
Små smådævlens montageskruer og en stakkels fyr til bolt i hulplader og vinkler af model mindre gør mig ikke imponeret!
Rigtige vinkler lavet af vinkelljern som boltes med bolt og skrues med grove træskruer er det mindste man kan bruge!
Moderator
· Stockholm
· 57 893 indlæg
Det er jo lidt svært at se på billederne. Men i princippet ser det vel ud som om, man har hængt en dekoration op. Beslagene ser vel ud som om, de muligvis kan holde profilen på plads, så den ikke falder ned af sin egen vægt.
Lutte, det er vel omtrent sådan jeg føler. Men desværre har jeg for dårlige kundskaber til at sætte hårdt mod hårdt, det er derfor jeg spørger..
Jeg har brug for de rette argumenter, samt selvfølgelig vide hvor stor betydning det har.
Det er jo ikke direkte gratis at hyre dem, så jeg vil jo have det bedst mulige arbejde udført.
Jeg har brug for de rette argumenter, samt selvfølgelig vide hvor stor betydning det har.
Det er jo ikke direkte gratis at hyre dem, så jeg vil jo have det bedst mulige arbejde udført.
Det der så bedrøveligt ud..
Kan du ikke kontakte konstruktøren og bede om besked om infæstningerne?
Ifølge min erfaring plejer dette at være ret detaljeret, med information om både type af beslag og infæstning.
Kan du ikke kontakte konstruktøren og bede om besked om infæstningerne?
Ifølge min erfaring plejer dette at være ret detaljeret, med information om både type af beslag og infæstning.
Problemet er, at konstruktøren kiggede på dette i en hast, da han hjalp mig med et andet projekt. Så jeg betalte ham ikke for dette. Hvis jeg beder om detaljeret information, skal jeg selvfølgelig betale for det. Og eftersom dette projekt allerede har kostet mere end rigeligt, tænkte jeg, at en snedker burde kunne finde ud af, hvordan man bedst mulig fastgør bjælken...
Det første firma, som fjernede træbjælken, er gået under jorden. Så dem, jeg hyrer nu, koster ud over budgettet.
Svært at vide, hvad der er godt nok...
Det første firma, som fjernede træbjælken, er gået under jorden. Så dem, jeg hyrer nu, koster ud over budgettet.
Svært at vide, hvad der er godt nok...
Moderator
· Stockholm
· 57 893 indlæg
Fast i øjeblikket bør du nok tage hjælp fra konstruktøren. Dels for at få en inspektion af det udførte (så du kan nægte at betale for det, hvis det er så slemt som det ser ud på billederne). Dels for at kunne få det korrekt udført.
Hempularen, du har helt ret!
Klik her for at svare