Hejsa!

Har købt 10 vinduer.

Ved ikke, hvordan jeg skal montere disse?

Vinduerne skal monteres ind i en kældergrund, der er bygget af granitblokke.

Bore og plugge til karmeskruen forstår jeg.

Drev med mineraluld.

Montere vinduesblik.

Men så ? ? ?

Blødfuge rundt om vinduet?
Mørtel rundt om vinduet?
Plader rundt om vinduet?

Meget taknemmelig for tips og idéer :)

Hvis kælderfundamentet er bygget af granitblokke, lyder det som om der er ujævne/uregelmæssige åbninger, hvor vinduet skal sidde. Så er det mørtel, der gælder! Det er det, der ser bedst og mest professionelt ud også. Blød fugemasse er svært at lægge pænt for den uerfarne. Med mørtel rundt om vinduet har man bare en fugtig svamp og vasker det væk, hvor man har kommet til at klatte.

verktygsgurun sagde:
Om källargrunden är byggd av granitblock så lyder det som det er ujævne/uregelmæssige åbninger, hvor vinduet skal sidde. Da er det mørtel, der gælder! Det er det, der ser bedst og mest professionelt ud også.
Blød fugemasse er svær at lægge pænt for den uerfarne.
Med mørtel rundt om vinduet har man blot en fugtig svamp til at vaske væk, hvor man tilfældigvis har klattet.

Det stemmer godt. Det er uregelmæssige åbninger.

Hvordan "murer" jeg? Direkte på isoleringen? Binder det?

Såg en gang nogen form for band, der ekspanderer? Nogen som ved hvad dette er?

Senest redigeret:
Spring mineraluld og fugeskum over.

Fixar_Krille sagde:
Skippa mineralull och fogskumma.
Jeg skummer mange vinduer, som jeg monterer, men kældervinduer skummer jeg kun, hvis det er faste vinduer. Årsagen er, at vinduerne sjældent er så høje, at man kan bruge borehammer og bore for plug opad og nedad, hvilket er et must, hvis man skal skumme vinduet. Overstykket og understykket vil garanteret bøje på grund af ekspansionen af skummet. Ekspanderende fugebånd er godkendte og holder tæt mod regn.

Bliver mineraluld for min del da producenten anbefalede dette p.g.a. bøjning.

Lyder godt.. Hvor kan man få fat i fugebånd? kiggede på Beijer og Byggmax men fandt intet.

Ikke mange der har fugtbånd hjemme på hylden…definitivt ikke Byggmax.
Beijer skaffer det til dig, hvis du bestiller.
Det er dyrt med fugtbånd.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.