P
Hej,

Det er tid til at udskifte vinduerne og altandørene i huset, og med det kommer en del problemer...
Jeg har et Hultsfredshus fra 1970, hvor en sektion med 4 vinduer og en altandør i stuen er bygget med bærende karme, dvs. at karmene går fra gulv til loft og er det, der bærer taget på denne del af langvæggen.
Derudover har tidligere ejere bygget altanen udenfor vinduerne ind, og reglerne, som altantaget hviler på, er fastgjort i ydervæggen over vinduerne/døren, og snebelastningen på altantaget ender så vidt jeg kan se også på de stående vindueskarme. Dog har jeg ikke set nogle problemer som fx en problemer med altandøren, trods 50-60 cm sne på det, men klart er det, at jeg ikke vil lægge mere vægt på den nuværende konstruktion uden at bære af så meget som muligt.

Vindueskarmene lader jeg urørt og indsætter glaskassetter i stedet for ruderne, så det er ikke det største problem, men overvejelserne drejer sig primært om altandøren. For at få en ny dør i, skal jeg fjerne de eksisterende dørkarme og bære vægten på en anden måde, og det er her, jeg har brug for hjælp.

Jeg har ikke revet noget ned, så jeg kan ikke fortælle, hvordan det ser ud inde i væggen, men jeg har svært ved at tro, at jeg kan få en bjælke ind over døren, da det bliver svært at føre kraften ned til fundamentet på siden mod vinduet. I så fald blive det at fastgøre den til vindueskarmen her, men så lægger man jo mere last på den.
På den anden side burde det være muligt at sætte en limtræsøjle eller lignende ind.

Mine egne tanker har mest kredset om muligheden for at lægge en bjælke på loftet og hænge den/de spær, der ligger nærmest altandøren, op. Man ville så fordele lasten på flere spær, men ikke føre nogen last ned til fundamentmuren, hvilket selvfølgelig er ønskværdigt. Der er en indvendig væg ca. 130 cm til venstre for altandøren, men det er ikke muligt at indbygge nogen støtte til en bjælke på loftet her, da den ikke står over en kældervæg.

Dørproducenterne anbefaler, at ingen last lægges på dørkarmen, og det er vel bedst at tage dem på ordet der.

Er der nogen, der har en mulig løsning på problemet?

Din dør og dine vinduer er 900mm brede.
Du beholder vinduerne som er bærende, alternativt at man monterer nye vinduer karm i karm. De gamle bundstykker og overstykker kan du save væk, men du beholder altså de stående karmdele. Så bestiller du vinduer, der passer dertil. Hvis du vælger faste vinduer, får du knap mærkbart mindre glasflade IOM at dine gamle vinduer var åbnelige.
Når du skifter dør, beholder du karmstykket på slutvæggen (bærende), men saver tærskel, overstykke samt karmstykket med hængslerne væk.
Bag karmstykket med hængslerne er en regel til at fastgøre den nye dør i. Døren bestiller du også efter mål. Det er ikke vildt dyrt at bestille vinduer og døre efter mål. Nogle opkræver samme pris som standardmål.
Nu har du ikke gjort nogen påvirkning på de bærende dele, eneste ulempe er en ca. 4-5cm smallere dør, men stadig bredere end mange altandøre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.