4,747 læst ·
4 svar
5k læst
4 svar
Udskifte tagbjælke hvad skal man tænke på ?
Hej ! Ny her på forumet,
Jeg er i gang med en køkkenrenovering og ved nedrivningen fandt vi en tagbjælke, der var meget rådnet og skal udskiftes. Hvad skal man tænke på, når man skal udskifte bjælken? Bjælken går ind i væggen ved markering A, hvor der er et hul, som den gamle bjælke går igennem, og på væg B går bjælken langs hele væggen og er i god stand, så derfor havde jeg tænkt at lave en samling af bjælken der. Er dette ok?
Tilføjelse er, at der er en overetage.
Har jeg lagt det under forkert kategori, så fjerner jeg opslaget.
Jeg er i gang med en køkkenrenovering og ved nedrivningen fandt vi en tagbjælke, der var meget rådnet og skal udskiftes. Hvad skal man tænke på, når man skal udskifte bjælken? Bjælken går ind i væggen ved markering A, hvor der er et hul, som den gamle bjælke går igennem, og på væg B går bjælken langs hele væggen og er i god stand, så derfor havde jeg tænkt at lave en samling af bjælken der. Er dette ok?
Tilføjelse er, at der er en overetage.
Har jeg lagt det under forkert kategori, så fjerner jeg opslaget.
Velkommen!
Generelt ved udskiftning gælder det, at aflaste bjælken og derefter sikre, at den nye bjælke fortsat giver fuldgod funktion, så vigtigt at have styr på, hvad den gør, inden du begynder at rive den ned.
Er det en del af bjælken, du tænker på at udskifte, eller hele?
Generelt ved udskiftning gælder det, at aflaste bjælken og derefter sikre, at den nye bjælke fortsat giver fuldgod funktion, så vigtigt at have styr på, hvad den gør, inden du begynder at rive den ned.
Er det en del af bjælken, du tænker på at udskifte, eller hele?
TakP patrikd84 sagde:
Ja, stempler har jeg nok af, men hvor man skal placere dem, er jeg meget usikker på, da det ser ud, som om der ikke er særlig meget tryk på bjælken, når man ser, hvor rådden den er. Jeg havde tænkt mig at udskifte en del af den til omkring halvvejs på væg B.
Ingen jättegodt billede men kan i det mindste se, at den er ret dårlig.
For at stemplerne skal gøre nogen nytte, skal de placeres sådan, at du kan tage lasten op fra gulvet ovenfor - jeg antager, at der også ligger nogle bjælker på tværs? Så er det disse, som stemplerne skal tage lasten fra. For at fange flere bjælker pr. stempel kan du bruge en midlertidig bjælke og sætte stemplerne i enderne f.eks. Det afhænger bl.a. af hvilken last hver stempel kan tage, og hvilken bjælke du bruger.
Hvis du skal skifte en del af bjælken, skal samlingen også udformes, så lasten kan føres videre til støtten i væggen.
Hvad er det for et gulv i køkkenet? Det er vigtigt, at det kan tage trykket fra stemplerne, så det ikke går i stykker.
Hvis du skal skifte en del af bjælken, skal samlingen også udformes, så lasten kan føres videre til støtten i væggen.
Hvad er det for et gulv i køkkenet? Det er vigtigt, at det kan tage trykket fra stemplerne, så det ikke går i stykker.
Klik her for at svare