Jeg har brug for at udskifte nogle stolper, der holder en del af det fremspringende tag oppe. Jeg antager, at stolperne er limtræsbjælker, og jeg tænker at erstatte dem med lignende, medmindre nogen har et bedre forslag. En nabo nævnte, at man kunne bruge trykimprægneret træ. Udover at det ikke bliver lige så pænt, overvejer jeg holdbarheden og bæreevnen i trykimprægneret træ sammenlignet med limtræ?
Min anden overvejelse er monteringen af stolperne i bunden. Som de er monteret nu, burde det vel gøre, at der samles unødigt meget fugt i bunden? Findes der en god løsning, der er mere stabil end den nuværende? De er skruet fast i terrassen, som derefter står på betonfundamenter. Hvilken type stolpesko ville I anbefale?
Synes det ser godt ud konstruktionsmæssigt. Ser mere ud som forsømt vedligeholdelse. Hvor rådden er søjlen, dvs kan du trykke en skruetrækker ind i bunden, eller er det stadig sundt træ et stykke inde?
Støder det på sundt træ, ville jeg skrabe det rent, grundoliere grundigt og male igen.
Det er helt sikkert dimensionshøvlet træ, så malingen har svært ved at hæfte godt, og det er derfor, det ser ud, som det gør.
Undgå trykimpregnerede stolper, for de er håbløse at arbejde med, da de enten er skæve eller bliver det.
Tænk på at vælge den rigtige maling; en stolpe skal males ligesom et hegn med en maling, der kan slippe fugt ud, da man maler alle siderne.
Tak for svar! Der var revner i bunden af stolperne, da vi flyttede ind i huset for 3 år siden. Jeg malede dem og et hegn rundt om terrassen efter 1 år og så bemærkede jeg, at malingen krakelerede igen. Malingen jeg brugte, blev anbefalet af farvehandlen, og de var godt klar over, hvad jeg skulle male. Så jeg skal sørge for at få fat i den rigtige type maling denne gang!
Er det en god idé at slibe overfladen lidt på de nye stolper, så malingen hæfter bedre?
Synes det ser godt ud konstruktionsmæssigt. Ser mere ud som forsømt vedligeholdelse. Hvor rådden er søjlen, dvs kan du trykke en skruetrækker ind i bunden, eller er det stadig sundt træ et stykke inde?
Hvis det er sundt træ, ville jeg skrabe rent, grundolje grundigt og male om igen.
Tak for dit svar! De er ret slidte alligevel, så jeg har besluttet mig for at skifte dem. Jeg har ledt efter lignende stolpesko på nettet, men finder intet. Stolperne er 115x115 mm. Efter at have læst lidt mere her i forumet og andre steder, forstår jeg det som, at man helst undgår, at stolpens underkant kommer i kontakt med noget for at undgå, at vandet bliver der.
Er der en bedre måde at fastgøre stolperne i terrassen uden at ombygge hele terrassen? Jeg tænker, at det bedste ville have været, hvis stolperne fra begyndelsen var fastgjort direkte i betonstøtter under terrassen i stedet for at hvile på den.
Tak for dit svar! De er ret medtagede alligevel, så jeg har besluttet mig for at skifte dem. Jeg har ledt efter lignende stolpesko på nettet, men finder ikke noget. Stolperne er 115x115 mm. Efter at have læst lidt mere her i forummet og andre steder, forstår jeg det sådan, at man gerne undgår at stolpens underkant kommer i kontakt med noget for at undgå at vandet bliver der.
Findes der en bedre måde at fastgøre stolperne i terrassen på uden at bygge hele terrassen om? Jeg tænker, at det bedste burde have været, hvis stolperne fra starten var fastgjort direkte i betonklodser under terrassen i stedet for at hvile på den.
Den slags stolpesko, der sidder der i dag, er U-sko med bundplade, fås fra f.eks. Joma og Hilti.
[link]
[link]
Det burde være en god løsning og ikke noget, du skulle behøve at udskifte. Jeg tror, det skyldes forkert farve og/eller andet dårligt vedligehold. Bundpladen holder stolpen oppe, og der bør ikke samle sig vand mellem disse, hvis bundpladen er lidt mindre end stolpen. Sådan står det i Jomas katalog:
[billede]
Tak for svar! Stolper og u-sko er bestilt, så det bliver sikkert flot, når det er færdigt
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.