Hej!

Jeg har brug for at udskifte nogle stolper, der holder en del af det fremspringende tag oppe. Jeg antager, at stolperne er limtræsbjælker, og jeg tænker at erstatte dem med lignende, medmindre nogen har et bedre forslag. En nabo nævnte, at man kunne bruge trykimprægneret træ. Udover at det ikke bliver lige så pænt, overvejer jeg holdbarheden og bæreevnen i trykimprægneret træ sammenlignet med limtræ?

Min anden overvejelse er monteringen af stolperne i bunden. Som de er monteret nu, burde det vel gøre, at der samles unødigt meget fugt i bunden? Findes der en god løsning, der er mere stabil end den nuværende? De er skruet fast i terrassen, som derefter står på betonfundamenter. Hvilken type stolpesko ville I anbefale?

Træpæl med skallet maling og revner monteret på terrasse med metalbeslag. Hus med udhængende tag og limtræsstolpe, skruet til terrasse, stående på betonklodser, mod aftenhimmel med skyer og solnedgang. Et sæt stolper og en bjælke, som er monteret på en træterrasse, med en stolpesko fastgjort til beton. Græsplæne i baggrunden.
 
pdov
Synes det ser godt ud konstruktionsmæssigt. Ser mere ud som forsømt vedligeholdelse. Hvor rådden er søjlen, dvs kan du trykke en skruetrækker ind i bunden, eller er det stadig sundt træ et stykke inde?
Støder det på sundt træ, ville jeg skrabe det rent, grundoliere grundigt og male igen.
 
  • Synes
Mats Carlsson. og 1 anden
  • Laddar…
Rickard.
Det er helt sikkert dimensionshøvlet træ, så malingen har svært ved at hæfte godt, og det er derfor, det ser ud som det gør.

Undgå trykte stolper, for de er håbløse at arbejde med, da de enten er skæve eller bliver det.

Tænk på at vælge den rigtige maling, en stolpe skal males som et hegn med en maling, der kan slippe fugt ud, da man maler alle siderne.
 
Senest redigeret:
  • Synes
deejay_brago
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag sagde:
Det er helt sikkert dimensionshøvlet træ, så malingen har svært ved at hæfte godt, og det er derfor, det ser ud, som det gør.

Undgå trykimpregnerede stolper, for de er håbløse at arbejde med, da de enten er skæve eller bliver det.

Tænk på at vælge den rigtige maling; en stolpe skal males ligesom et hegn med en maling, der kan slippe fugt ud, da man maler alle siderne.
Tak for svar! Der var revner i bunden af stolperne, da vi flyttede ind i huset for 3 år siden. Jeg malede dem og et hegn rundt om terrassen efter 1 år og så bemærkede jeg, at malingen krakelerede igen. Malingen jeg brugte, blev anbefalet af farvehandlen, og de var godt klar over, hvad jeg skulle male. Så jeg skal sørge for at få fat i den rigtige type maling denne gang!

Er det en god idé at slibe overfladen lidt på de nye stolper, så malingen hæfter bedre?
 
pdov pdov sagde:
Synes det ser godt ud konstruktionsmæssigt. Ser mere ud som forsømt vedligeholdelse. Hvor rådden er søjlen, dvs kan du trykke en skruetrækker ind i bunden, eller er det stadig sundt træ et stykke inde?
Hvis det er sundt træ, ville jeg skrabe rent, grundolje grundigt og male om igen.
Tak for dit svar! De er ret slidte alligevel, så jeg har besluttet mig for at skifte dem. Jeg har ledt efter lignende stolpesko på nettet, men finder intet. Stolperne er 115x115 mm. Efter at have læst lidt mere her i forumet og andre steder, forstår jeg det som, at man helst undgår, at stolpens underkant kommer i kontakt med noget for at undgå, at vandet bliver der.

Er der en bedre måde at fastgøre stolperne i terrassen uden at ombygge hele terrassen? Jeg tænker, at det bedste ville have været, hvis stolperne fra begyndelsen var fastgjort direkte i betonstøtter under terrassen i stedet for at hvile på den.
 
Rickard. Rickard.ag sagde:
Det er helt sikkert dimensionstrelast, så farven har svært ved at hæfte godt, og det er derfor det ser ud, som det gør.

Undgå trykimprægnerede stolper, for de er håbløse at arbejde med, da de enten er skæve eller vil blive det.

Husk at vælge den rigtige farve; en stolpe skal males ligesom et stakit med en farve, der kan slippe fugt ud, når man maler alle siderne.
Hvilken type farve ville du anbefale til disse stolper?
 
pdov
D deejay_brago sagde:
Tak for dit svar! De er ret medtagede alligevel, så jeg har besluttet mig for at skifte dem. Jeg har ledt efter lignende stolpesko på nettet, men finder ikke noget. Stolperne er 115x115 mm. Efter at have læst lidt mere her i forummet og andre steder, forstår jeg det sådan, at man gerne undgår at stolpens underkant kommer i kontakt med noget for at undgå at vandet bliver der.

Findes der en bedre måde at fastgøre stolperne i terrassen på uden at bygge hele terrassen om? Jeg tænker, at det bedste burde have været, hvis stolperne fra starten var fastgjort direkte i betonklodser under terrassen i stedet for at hvile på den.
Den slags stolpesko, der sidder der i dag, er U-sko med bundplade, findes fra fx Joma og Hilti.
https://www.joma.se/byggbeslag/ovriga-stolpartiklar/u-sko
https://www.hilti.se/c/CLS_FASTENER...LEMENTS_7135/CLS_WOOD_CONNECTORS_7135/r431393
Det burde være en god løsning og ikke noget, du skulle behøve at skifte ud. Jeg tror, det afhænger af forkert farve og/eller andet dårligt vedligehold. Bundpladen holder stolpen oppe, og der burde ikke blive vand imellem, hvis bundpladen er noget mindre end stolpen. Sådan står det i Jomas katalog:

Beskrivning af hvordan U-sko med bundplade anvendes til montering af træ til beton, og hvordan pladen beskytter skruen, fra Jomas katalog.
 
  • Synes
deejay_brago
  • Laddar…
pdov pdov sagde:
Den slags stolpesko, der sidder der i dag, er U-sko med bundplade, fås fra f.eks. Joma og Hilti.
[link]
[link]
Det burde være en god løsning og ikke noget, du skulle behøve at udskifte. Jeg tror, det skyldes forkert farve og/eller andet dårligt vedligehold. Bundpladen holder stolpen oppe, og der bør ikke samle sig vand mellem disse, hvis bundpladen er lidt mindre end stolpen. Sådan står det i Jomas katalog:

[billede]
Tak for svar! Stolper og u-sko er bestilt, så det bliver sikkert flot, når det er færdigt :)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.