Det ser ud til at være mange som er dygtige til konstruktion nu på forumet.

Vi skal åbne op til kip i stuen og havde kontakt med en konstruktør. Dog ser vi nu, at det ikke rigtig fungerer at gøre det ifølge tegningen. Det skyldes, at limbjælken ikke lander i hjørnet som vi troede, men ca. 10 cm inde i væggen, hvor der desuden er en trappe. Dermed er der ikke plads til limtræsstolpen, uden at den vil stikke for meget ud af væggen. Derfor overvejer vi at skifte til stål. Vi kontaktede en konstruktør, som ikke kunne påtage sig opgaven, men sagde efter at have kigget på tegningen, at vi kunne skifte vores 115x115 limtræ mod en firkantstål. Han anbefalede en VKR 80x80x8 (godstykkelse) pga. knæk-længden.
Han virkede som om, han vidste, hvad han talte om, men da vi ikke har noget skriftligt, vil jeg bare gerne tjekke her, om I er enige.

Det bliver ca. 3 m i loft højst oppe.

Så lidt bonusspørgsmål:
Hvis nogen vil tolke, hvad der menes med tværsnit "b", ville det være rart. Vi er lidt usikre på, hvad man vil sige med det.
Også de dobbelte remstykker, der skal indsættes i facaden, hvad er deres funktion?

Byggetegning der viser loftskonstruktion med detaljer om bjælker, isolering og tagbelægning samt specifikationer for limtræ og stål. Byggnadsritning som visar limträbalk placering, alternativt stål, i ett vardagsrum med öppen planlösning. Specifikationer och mått ingår.

Tværsnitsdiagram af bygning, viser målinger i millimeter, inklusiv rum med mål 2200 og 2300, sektion A-A. Stålværn og trapper indikeret.
Plantegning af hus med køkken, spiseplads og stue. Viser møblering med sofa, TV-bænk, spisebord og kamin. Åbent til kip i stuen.

L Lane sagde:
Han anbefalede en VKR 80x80x8 (godstykkelse) pga knækbelastningen.
Kan du finde balancepunktet kan du stille et SJ - Lok på 80 ton på stolpen uden problem. :D

Vi plejer at bruge 100x100 men kun med 5 mm gods og jeg har for at det er over 100 ton på 4m højde. Så 80x80x8 er helt fint. Den vejer 17,5 kg/m

Hvad jeg kan se, så findes den profil ikke med 8mm godstykkelse, men 7,1mm er den tykkeste. http://www.e-magin.se/paper/ndrj52ff/paper/1 Kapaciteten på denne profil er 325kN i ren knækning, hvilket jeg gætter er fuldt tilstrækkeligt med hensyn til, at den kun ser ud til at bære taget? Det eneste du bør sørge for er, at anlægsfladen mod bjælken er mindst lige så stor som før. Hvor længe siden blev tegningen lavet, og har I lavet en byggeanmeldelse?

Hvis du mener sektion "b", så er det fodpladen under søjlen, der vises. Går søjlen hele vejen fra kip til kælder?

ja han sagde, at vi havde brug for en topplade, samt at stolpen skulle brandsikres.

vi har en byggetilladelse til til- og ombygning, hvor dette indgår. Tegningen er lavet 2012 eller 2013.

Perfekt, så bare at normhenvisningerne ikke er de aktuelle, hvis du nu skulle søge i dag(y)
Hvordan havde du tænkt brandsikre, gips?
Går pillaren fra kip hele vejen ned i kælderen?

ja den bærer jo de ombyggede spær, dvs kun taget.
Nej den står på en stålbjælke som jeg tror hedder H-bjælke (ligner et liggende H). Denne ligger på en kældervæg. Hvad gør en så stor plade der? Den vil jo ligge i luften.

ja, gips eller maling. Helst maling hvis det går for at mindske udstikket i trappen.

Okay, så er den vedlagte tegning ikke helt aktuel? Der ser det ud som om søjlen går ned til kælderpladen nemlig,

vi bad om mindst mulig diameter, fordi den skal ind i væggen (45 reglar og enkelgips) så meget som muligt, så er 8 cm bedre end 10 :)

B bossespecial sagde:
Ok, er den vedhæftede tegning ikke helt opdateret? Der ser det nemlig ud til, at søjlen går ned til kælderpladen,
ja det ser jeg nu. hvor mærkeligt for vi har ingen kælderplade men i stedet støbt 4 cm gulv på knust siporex i alle rum. Væggene er gennemgående og står på fundamenter, så de er stabile.
Måske har vi brug for en ny tegning alligevel? Hvor mærkeligt, vi talte aldrig om at krydse den liggende H-bjælke, det synes meget unødvendigt...

tror du, at man kunne gå ned i dimension, hvis stolpen bliver kortere? Ellers kan man sikkert bare bygge alligevel, for kældervæggen er nok mindst lige så stabil som en gennemgående limtræsbjælke.

Gips bygger jo lidt mere end maling, så måske er maling at foretrække. Dog er brandsikringsmalingen mindre pæn i overfladen og relativt følsom over for mekanisk påvirkning.

original konstruktion Bygningsplan med trækonstruktion, sektion af to-etagers ramme, markeret med mål og vinkler, viser tag og bærende struktur.

I måske skal dobbeltchecke med konstruktøren, så der ikke opstår nogen misforståelser. Er det ikke 3m mellem top og bjælkelag, eller hvad tænkte du på med spørgsmålet angående mindre dimension?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.