Hej,

Vi har brug for at skifte en dør i huset, som åbner den forkerte vej. Jeg har aldrig selv tidligere skiftet hele døre, så jeg føler mig mindst sagt usikker på dette arbejde, selvom jeg har renoveret hele køkkenet selv.

Det, der gør det lidt mere kompliceret i dette tilfælde, er at den gamle karm er indbygget i væggene på følgende måde:

Dwt2I2p.jpg
http://i.imgur.com/Dwt2I2p.jpg
IxzqFai.jpg
http://i.imgur.com/IxzqFai.jpg

Sådan ser det ud et andet sted, hvor jeg ikke skal have nogen karm længere. Som man kan se, sidder selve rammen et stykke ind i væggen, sandsynligvis sat der, før man lagde vægpladerne på.

YIMEVs2.jpg
http://i.imgur.com/YIMEVs2.jpg
FpmPS22.jpg
http://i.imgur.com/FpmPS22.jpg

Jeg vil ikke sætte en mindre dør ind, end hvad der allerede sidder der.

Samtidig vil jeg skifte samtlige døre i huset, men da de andre ikke behøver at vendes, håber jeg at kunne beholde karmene? Kan man købe døre, som passer direkte? Eller skal man ændre ophængning og lignende?

Frem for alt, hvordan skifter man karmen, hvor det er et must?

Det er bare at tage tigersaven frem og save bort nogle cm af væggen, fx langs med reglerne.

De der døre er ikke direkte indbyggede i væggen, i vores kælder blev karmene monteret samtidig med at væggene blev muret op og inden de øverste 2-3 cm blev støbt, samt på grundplan, hvor dørkarmene er en del af vægreglerne.

Ikke helt let at se, hvordan den sidder. Men er det ikke bare på almindelig vis, at karmen er spikret i reglarne rundt om? I så fald bør du kunne lokalisere spikrene og kappe med et savklinge fra en bøjlesav eller en bajonetsav. Det gør det mere kompliceret, da der allerede er gips, men det kan nok løses.

Som plan B: tag en rundsav med en grov-klinge og kør simpelthen langs med gipskanten fra hver side, så snittene mødes i midten. I hjørnerne må du bruge en fukssvans.

Svært at forklare men karmen ser ud som et T hvor selve basen stikker ind i væggen. Basen går imod reglen og er også skruet der. Basen er derefter omsluttet af vægplader(træ og gips) og længst ude vokser karmen ud og bliver mere eller mindre lige så tyk som selve væggen(med vægpladerne) og der sidder så døren.

Dette betyder, at vægpladerne sidder fast i basen af karmen, d.v.s den del som stikker ind i væggen. For at få af karmen måtte jeg trække disse hæfteklammer ud fra den ene side og på den anden side sad der skruer som jeg lod sidde. Jeg brugte koben for at få af karmen. Man kunne ikke tage karmen ud hel selvfølgelig, så den måtte deles, først bundplanken, derefter kunne man bøje sidehængslerne ind.

At fjerne den gamle karm er ikke det store problem egentlig, det svære bliver sandsynligvis at få ind en ny karm som tillader en lige så stor dør som tidligere? Jeg havde håbet på at slippe for at save væggen op, i dette tilfælde sidder nemlig visse af pladerne fast ret langt ude, så da risikerer jeg at fjerne dette. Jo, man kan sætte nye skruer for at holde det på plads, men hvis det kan undgås så er det at foretrække.

normalt set så skivestablerer man jo vægge så eventuelle karme går at fritlægge. Det er nok at have normal åbning i rammen for justeringsmånen og så plader ud til ramkanten, ikke over.

På gamle del af mit hus er pladen (masonit) spikret direkte på karmen, så der behøves ingen foder, en pæn løsning, men hvis man skal skifte døren, må man save væk langs med reglen og derefter sætte foder.

Så frem med bajonetsaven og skær mellem regel og karm.

Protte

Det ser ud til, at du har lignende vægge som mig og Protte har. Mine vægge ovenpå er bygget af 1m segmenter, hvor hvert segment derefter er sammenføjet med "lister" & smal skive.

Det er bare at tage saven frem og save væggen lige uden for karmen. Derefter er det at montere nye reglar mellem gulv/loft og et stykke mellem begge lodrette reglar lige over, hvor karmens overstycke kommer til at sidde.

Desværre bliver du nok nødt til at rive en del gipsplader ned og måske også originalvæggene.

Skal karmen skiftes, kan man jo være ret brysk, f.eks. går det meget lettere at fjerne karmen, hvis man først saver den igennem nogle steder med en tigersav eller lignende maskine. Kan gøres på et par minutter.

Ang. at finde døre, der passer til de gamle karme. På almindelige byggemarkeder vil du kun finde døre med moderne hængsler, som ikke passer. Hvis du kigger på snedkerifabrikker, der fremstiller indvendige døre, vil du finde firmaer, der leverer døre med traditionelle hængsler. Der findes en halvdårlig standard for målene, altså hvor de sidder på døren, og hvis dine følger standardmålene, forenkler det processen, men der findes firmaer, som mod en ret lille ekstrabetaling producerer med hængslerne i valgfri placering.

Tjek også, at dine døre har moderne standardmål, nu til dags fremstilles døre i jævne 10 cm størrelser, før i tiden fandtes også 5 cm intervaller som standard, og det er dørhullets mål, der menes, altså hullet som karmen skal passe ind i.

Der findes firmaer, som fremstiller også skæve standardmål mod en moderat ekstrabetaling.

Der står ganske vist byta
men jeg kan tolke det som at døren åbnes den forkerte vej og skal bare vendes, så man må være lidt forsigtig.

Protte

Havde håndværkeren på besøg, han kom frem til, at det var 8x20 dør, der skal ind der, og at han kommer til at save væggene lidt op for at få den nye karm ind.

De skruer, der sidder der og holder pladerne, skal flyttes, men de behøver ikke at spartles, da de kommer til at sidde under listerne.

Arbejdet blev anslået til ca. 6 timer og ville koste omkring 2500 kr. For mig, som føler mig usikker på netop dette arbejde, lyder det som en okay aftale.

Jeg vil så selv bestille døren og overvejer samtidig at udskifte de øvrige døre også (uden karm). Problemet der er, at de andre døre har en anden ældre ophængning (ikke den nye i plast). Håndværkeren nævnte noget om, at der fandtes overgange, men risikoen er alligevel stor for, at man skal flytte hængslerne op og ned lidt.

Føles som om karmen burde være sømmet ind indefra?
Hvis disse 2500 er inkl. materialer, så synes jeg det var billigt.
Et andet alternativ ville jo være at købe dig en dør og prøve, det falder sig ganske naturligt.
Vær omhyggelig med håndværkeren om, at karmen skal fastgøres med karmskrue, det er ikke alle, der bruger det til indvendige døre.

Hvad er så exceptionelt godt ved karmskrue?
Klassisk har det været tilstrækkeligt med 6 stk 4-tommers søm og kiler.
Jeg kan modernisere lidt og bruge 75 mm gipsskruer og kiler (soveværelsesdøren sidder der i 15 år så)

Hvis man skal bruge noget mere moderne, så er karmhylstre vel bedre.
Karmskrue er som "one shot" man har kun et forsøg, omtrent som at sømme...

Protte

2500 kr er ekskl material.

Karmen er ikke spikret men skruet med skruer i reglarne.

Skruer føles generelt som et bedre valg end spik, men jeg er lægmand på emnet.

prototypen sagde:
Hvad er så exceptionelt godt med karmeskruer?
Klassisk set har det været nok med 6 styk firetommer søm og kiler.
Jeg kan modernisere lidt og bruge 75 mm gipsskruer og kiler (soveværelsesdøren har siddet i 15 år sådan)

Skal man bruge noget mere moderne, så er karmsokler vel bedre.
Karmskruer er som "one shot", man har kun ét forsøg, omtrent som at sømme...

Protte
Man skal aldrig behøve at justere en inderdør, men har man massive døre, så er det uundgåeligt med tiden, og der er karmeskruen uvurderlig. Ja, jeg er enig, karmhylster fungerer lige så godt.
Jeg synes ikke, man skal udgå fra "hvad der holder".
Hjalp broderen med at rive en inderdør ud i garagen, tidligere ejer havde gjort det så godt, at det holdt godt, sjovt at få fjernet. Den var sømmet med ~7-8 5" søm i hver karmeside, så fastmuret mod væggene, og overlæggere var faststøbt i en betonbjælke ovenfor.
Man gør jo som man vil, men jeg vil gøre det nemt for den, der er nummer to på bolden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.