Tænkte at skifte mine dørkarme da de er af ældre model og gabondørene er rigtig grimme og slidte. Dørene er ujævne mod dørblad osv, så tænkte nu at rive lortet ud. 5 stk karme bliver det i alt er tanken.

Hvordan ser det ud rundt om karmen i et hus hvor der er tretex i væggene? I øjeblikket er dørkarmen 818x2066mm. Dørbladet er så 722x2013mm

Hvor besværligt er det at skifte til en karm eksempelvis denne?
https://www.byggmax.se/dörrar/karm-och-tröskel/dørrkarmar/karmpaket-vit-p6612001
Karmpakke Hvid
80x200cm, tykkelse på karmen 93mm, inkl. overstyke og tærskel 80 cm 200 cm 92 mm
Alt.:
Karmpakke Hvid
80x210cm, tykkelse på karmen 93mm, inkl. overstyke og tærskel 80 cm 210 cm 92 mm

Hvordan ser regelsættet ud inde i væggen? Tror karmen er sammensat og kun limet sammen i fingersamlinger i hjørnerne..

Må man fjerne regler rundt om for at få karmen ind, er det så bare frem med rundsaven og save op? Sidder der dobbelte regler så man klarer sig, eller skal man sætte nye fast?

S
Tag foderet af, så du kan se, hvor stort dørhullet er i væggen, og du bør kunne se sømmene eller skruerne, som karmen er fastgjort med.

Man kan tage karmen af enten ved at skrue skruerne ud, save i sprækken med en bajonetsav eller save karmen i stykker og bryde den løs med et koben.

S
Det blev nok det forkerte billede...

Nja det er det her som er lidt kruxet. Det virker som om karm og foder sidder sammen i ét stykke. Der sidder heller ingen skruer i siderne på karmen eller øverst ved overstykket. Så det er ikke meget at tage af direkte..

Så det brune foder er karmen..

Edit: Forsøgte at fjerne billede men det gik ikke, nu kommer det rette :)
Brun dør med karm og foder i ét stykke, ingen synlige skruer. Døren er omringet af lyse vægge med en knagerække på venstre side.

Dørkarmen kan være sammenbygget med væggen i pre-fab-elementer, sådan er det i vores hus fra 1966. Vores dørkarme har fræste spor udad, hvor spånpladerne, der udgør væggen, er limet i. Der er altså ingen regler direkte rundt om karmen, selve karmen udgør regel, fodliste og karm i ét. Hvis det er sådan, er det bare at tage rundsaven frem og save rundt om karmen. Derefter skal man indfælde regler mellem vægpladerne for at få noget at fæstne den nye karm i.

• Synes
slaffe
  • Laddar…
Tak for infoen.

Jeg vil sige, at det er som du beskriver. Jeg har købt huset af min far, han fjernede en dør for 20 år siden og sagde, at det var bygget sammen med stommen, men kunne ikke præcis huske, hvordan det så ud.
Men at karm, foder og hele kittet er ét stykke..

Hvordan fastgør man disse nye regler? Er det bare at skrue reglen i væggen fra begge sider? Altså sætte regel på hver side og over overlæggeren?

Senest redigeret:
f91jsw sagde:
Dørkarmen kan være samlet med væggen i pre-fab-elementer, sådan er det i vores hus fra 1966. Vores dørkarme har fræste spor udad som spånpladerne der udgør væggen er limet i. Der er altså ingen reglar direkte rundt om karmen, selve karmen udgør regel, indfatning og karm i ét. Hvis det er sådan så er det bare at tage frem rundsaven og save rundt om karmen. Derefter skal man felle reglar ind mellem vægpladerne for at få noget at fastgøre den nye karm i.
Dørkarmen ser ud til at være 818x2066. Så burde det ikke være så svært at få ind en karm med målene 790x2090x68? Behøver egentlig bare at åbne døren opad. I som bor i tretex huse, hvordan ser det ud over dørene?
Er der planker der, eller reglar? I hvilket fald som helst burde man bare kunne køre lidt materiale af med rundsaven og derefter smide karmen ind?

Hvorfor skal du skifte karmen?
Min søn ville skifte døre i sin BRF som var fra 60'erne. Han fandt nye dørblade på nettet, som er fremstillet til at passe til gamle karme. Og de passede som fod i hose!
Kan være lidt dyrere dørblade men man slipper for alt arbejdet bortset fra at måske slibe/male de gamle karme.

slaffe sagde:
Hvordan fastgør man disse nye regler? Er det bare at skrue reglen i væggen fra begge sider? Altså sætte regel på hver side og over overlæggeren?
Ja, sådan var det hos mig. Dog var afstanden mellem vægskiverne ikke ifølge en standardregel, jeg mener, det var 50 mm, så det krævede tilpassede (kløvede) reglar.

Thomas_Blekinge sagde:
Hvorfor skal du udskifte karmen?
Min søn ville udskifte døre i sin BRF som var fra 60'erne. Han fandt nye dørblade på nettet, som er fremstillet til at passe til gamle karme. Og det gjorde de som skræddersyet!
Det kan være lidt dyrere dørblade, men man slipper for alt arbejdet bortset fra måske at slibe/male de gamle karme.
Jeg vil helst udskifte dørkarmene, da de er meget grimme, slidte, dørene er skæve i karmen, forskellige sprækker overalt og ikke justerbare.

slaffe sagde:
Jeg vil helst skifte dørkarmene, da de er meget grimme, slidte, dørene er skæve i karmen, forskellige sprækker overalt og ikke justerbare.
Med andre ord ikke særlig meget arbejde så for at sætte en ny karm i. Tilpas reglarne i længden og monter dem og i med karmen?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.