I anledning af at jeg kommer til at hæve indendørsgulvet, var jeg nødt til at skifte yderdør og har nu savet en ny åbning. Over døren sad der tidligere lecablokke, som var muret ind langs kanterne mod andre blokke. I øvrigt er kælderen bygget af en blanding med betonblokke (hulsten) og lecablokke. Huset i sig selv er et træhus.
Jeg skulle komme cirka 3-4 cm over lecablokken. Der sad visse armeringsjern sammen med beton. Det så noget skrøbeligt ud. Denne plade med armeringsjern er cirka 5 cm tyk. Der går to armeringsjern på tværs af åbningen. Jeg har brug for at fjerne disse jern og den beton, der er tilbage efter min nedrivning. Men spørgsmålet er...hvad skal jeg erstatte det med? Den nuværende føles langt fra noget kraftigt.
Da jeg har nogle gennemgående kabler, der er tæt på, er der ikke meget mulighed for at lege hvordan som helst. En lille tanke...Kunne det lade sig gøre at bolte en stålprofil formet som et U fast, som går et stykke langs indersiden, op og ned på den anden side.
Eller har I nogle gode forslag?
Jeg skulle komme cirka 3-4 cm over lecablokken. Der sad visse armeringsjern sammen med beton. Det så noget skrøbeligt ud. Denne plade med armeringsjern er cirka 5 cm tyk. Der går to armeringsjern på tværs af åbningen. Jeg har brug for at fjerne disse jern og den beton, der er tilbage efter min nedrivning. Men spørgsmålet er...hvad skal jeg erstatte det med? Den nuværende føles langt fra noget kraftigt.
Da jeg har nogle gennemgående kabler, der er tæt på, er der ikke meget mulighed for at lege hvordan som helst. En lille tanke...Kunne det lade sig gøre at bolte en stålprofil formet som et U fast, som går et stykke langs indersiden, op og ned på den anden side.
Eller har I nogle gode forslag?
Hobbytømrer
· Västra Götaland
· 1 496 indlæg
Du mener som en karm af stål? Bør vel fungere så længe den flytter trykket ovenfor ned mod jorden. To stolper og en bjælke ovenpå.
Alternativt murede sider (typ teglsten) med bjælke ovenpå disse.
Alternativt murede sider (typ teglsten) med bjælke ovenpå disse.
Har desværre ikke plads til at mure op to sider.S Småbrukaren sagde:
Det føles som om belastningen i døråbningen ikke kan være særlig stor.
1) Med tanke på den tidligere konstruktion, der virker spinkel. Det ser ud til, at den blev lavet ved først at mure lecablokke over døren med døren på plads. Derefter lagde de beton og to armeringsjern i. Derefter ovenpå med de andre hulstensblokke på støbningen.
2) Det er et træhus, så der går en syld tværs over. Den burde jo tage størstedelen. Åbningen til døren er 91 cm.
Burde man ikke bare kunne sætte et par små stålprofiler. Typ L-profil eller T-profil 40x40mm, 3mm stål? Med to L-profiler på hver side i overkanten, indfældet i væggen?
Kan dette være et alternativ?
At jeg flytter positionen på døren, enten indad eller udad? isf får jeg evt. flyttet en af dagens armeringsjern lidt og derefter støbt dem ind igen. Så vil den nye bjælke være omtrent i niveau med nedre kant af dørens overligger. I dag havde jeg ca. 89mm fra facadekant til armeringsjernet. Karmen er 92mm.
Spørgsmålet er isf....skal jeg have døren i plan med ydervæggen? Eller skal jeg flytte den ind i stedet (vil i hvert fald udføre reglar på gipsvæggen indvendigt uanset hvad).
At jeg flytter positionen på døren, enten indad eller udad? isf får jeg evt. flyttet en af dagens armeringsjern lidt og derefter støbt dem ind igen. Så vil den nye bjælke være omtrent i niveau med nedre kant af dørens overligger. I dag havde jeg ca. 89mm fra facadekant til armeringsjernet. Karmen er 92mm.
Spørgsmålet er isf....skal jeg have døren i plan med ydervæggen? Eller skal jeg flytte den ind i stedet (vil i hvert fald udføre reglar på gipsvæggen indvendigt uanset hvad).
Døren skal i princippet være i niveau med den væg, som du åbner mod. Ellers vil dørbladet ramme væggen, og du kan ikke åbne mere end typ 95 grader.A Andy82 sagde:Kan dette være et alternativ?
At jeg flytter positionen på døren, enten indad eller udad? isf får jeg evt flytte et af dagens armeringsjern noget og så støbe disse ind igen. Da vil den nye bjælke komme på omtrent samme niveau som underkanten af dørens overligger. I dag havde jeg ca. 89 mm fra facadekant til armeringsjernet. Karmen er 92 mm.
Spørgsmålet er isf....skal jeg have døren i niveau med ydervæggen? Eller skal jeg flytte den indad i stedet (kommer til at reglere gipsvæg på indersiden uanset).
Det har du helt ret i.Viktor.J sagde:
Dog har døren siddet på en sådan måde, at den ikke har kunnet åbnes mere end 95 grader pga. "kældernedgangsgruben". Nu hvor jeg har flyttet døren yderligere til den ene side, da døren er 5cm bredere, vil døren nu blive begrænset til ca. 91 grader. Men jeg tror, at det eneste alternativ ville være at flytte døren udad. Tidligere har den siddet med en ca. 10cm niche.
Klik her for at svare