Hej!
Mine søjler i træ fra 1947 begynder at blive rådne i underkanten på grund af dårligt vedligehold og fordi de står direkte på en betontrappe.
Jeg har lidt overvejelser om, hvordan dette skal udbedres.
De er i dag bygget af tre stykker 45*95 sømmet sammen til en søjle. (der er to stykker søjler i alt)
Min første idé, som jeg har forkastet, var at sætte en ekstra 45*95 plus en 45*140? indenfor søjlerne for at forstærke den midlertidigt, men problemet med det gamle træværk består jo alligevel.

Hvordan ville I gå til værks for at skifte søjlerne fuldstændigt? Hvordan ville I afstive balkonen imens skiftet foregår? Er det nok med nogle regler på 45*95 slået på f.eks. 50 cm fra de gamle søjler, eller behøver man jernstempler, som jeg har set i byggeprogrammer? Hedder de stempler i øvrigt?
Jeg føler spontant, at dette arbejde er lidt for avanceret for mine færdigheder, så det ville måske være passende at få en snedker herud i stedet, men det er jo ikke dårligt at have en idé om, hvordan skiftet skal foregå.
Samtidig har jeg haft det sådan med flere projekter i huset, men det er gået godt alligevel. Så med lidt vejledning tør jeg måske alligevel.

MVH Johan Nilsson

Du kan stempler med træ, men det er meget lettere med stålstempel da du KA skrue disse op og på den måde fjerne trykket fra træstolperne. De findes til leje hos de fleste udlejningsfirmaer. Når du derefter har fjernet træstolperne foreslår jeg, at du borer i en stolpesko i betonen for at få træet til at gå frit fra betonen.

Stolpesko lyder interessant. Hvor meget luft behøves der mellem trappen og stolpen? Borer man hullet lidt større og fylder med mørtel, eller fastgør man stolpeskoen på anden vis?

Stolpeskoen kommer nok ingen steder, hvis du bare borer et hul og stiller den der MEN hæld lidt brug i, så vandet ikke løber ned og frostsprænger betontrappen.

Lav 3 nye stolper, en som du bruger som stempel (og de andre som skal erstatte de gamle), så løfter man meget med en kile og hammer.

2-3 cm luft er nok, jo højere desto lettere at olie og male endetræet, selv efter nogle år.

Bliver det for højt, så er der risiko for, at jernet bøjer sig.

Protte

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.