Er i gang med projektering af evt. carport med åbningen på langsiden (6,5x10m)

Konstruktøren af tagspærene har tegnet en kæmpe limtræsbjælke, der er 6,8 m lang og 115x630

Mit spørgsmål er nu, hvad jeg kan erstatte denne med for en ståldrager? Jeg har støttepunktsreaktioner (til højre på billedet)

Diagram over limtræsbjælke 6,8 m, 115x630 mm, med dimensioner og belastningsreaktioner i tabelform på højre side.

Bedste svar

Du kan anvende en limtræsbjælke med målene 215x495 i stedet. Motsvarigheden blandt stål er enten HEA 260 eller IPE 300.

J justusandersson sagde:
Du kan använda en limträbalk med måtten 215x495 i stedet. Motsvarigheden blandt stål er enten HEA 260 eller IPE 300.
Mange tak! Ved du hvor jeg kan finde den info?

Det var noget jeg regnede ud. Man skal kunne lidt grundlæggende hållfasthetslära for at gøre det. Det går ikke at læse sig til det på en enkel måde.

• Synes
SvanteC og 1 anden
  • Laddar…
Bare for egen interesse, hvilken kolonne bruger du til at lave beregningen på? dvs er det LK P, LK M eller LK K som er den dimensionerede? Jeg læste styrkelære i starten af 90'erne men kan ikke huske alt..
Jeg har brug for at dimensionere en søjle for det højre oplag også.

Jeg lavede kun en omberegning baseret på den dimension på limtræ, som du har fået oplyst, dvs. 115x630. For at finde andre limtræsdimensioner sammenligner jeg inertimomentet, beregnet i henhold til formlen I = (b*h*h*h)/12. For at sammenligne med stål dimensioner sammenligner jeg bøj stivheden, dvs. produktet af elasticitetsmodul og inertimoment. Derefter kigger jeg i en stål tabel for at se, hvilke dimensioner der har det rette inertimoment.

• Synes
anaitis og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.