I alternativ A nedenfor er stolpen og overliggeren faset, så de har samme hældning som taget.

I alternativ B er stolpe og øvre bærebjælke i stedet lige, men tagbjælken er udhulet ("birdsmouth" på engelsk).

Alternativ A viser en affaset stolpe og overligger, alternativ B viser en lige stolpe med urgrøftet tagbjælke.
Alternativ A viser en affaset stolpe tilpasset taghældning, mens B har en lige stolpe med udskæring. Illustration af pergola-konstruktion.

Alternativ A giver fordelen for pergolaen, at vandet ikke bliver stående på bjælken og stolpen. Dog vil der være en kraft, der går indad på stolperne og ikke direkte ned. Jeg tænker specielt på, hvis jeg lægger tagplast på i fremtiden, så der kan blive lidt vægt. Taget hælder ca. 10 grader.

Er B så at foretrække, eller er forskellen så lille, at det er ligegyldigt?

Lægger du på tag, så står der ikke vand på alternativ A.
Jeg ville have valgt alternativ A, fordi det er lettere at save til den rigtige vinkel end at skære ud og få en tæt pasform.

• Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
Du laver en tankefejl angående den kraft, du taler om. Du tænker ud fra, at delene ikke er fikserede ved hinanden, men at de kan glide. Men rimeligvis skal de vel skrues/sømres sammen. Det bliver de samme kræfter i begge tilfælde, undtagen i selve samlingen, og den er rimeligvis ikke det svage punkt.

maah maah sagde:
Sætter du tag på, så vil der ikke stå vand på alternativ A.
Jeg ville vælge alternativ A, fordi det er nemmere at save til den rette vinkel end at skære ud og få en tætsiddende pasform.
Ja, dog er det ikke sikkert, at der bliver tag på i fremtiden. Godt da at alternativ A med facader hældning på bjælken er en rimelig løsning. 🙂

B Bigfoot sagde:
Du gør en tankefejl angående den kraft du taler om. Du tænker ud fra, at delene ikke er fastgjort til hinanden, men at de kan glide. Men rimeligvis skal de vel skrues/sømmes sammen. Det bliver de samme kræfter i begge tilfælde, undtagen i selve fugen, og den er rimeligvis ikke det svage punkt.
Havde en fornemmelse af, at det måske var sådan, men følte mig ikke sikker.

Ikke direkte relateret til hovedspørgsmålet, men hvordan går man til værks, hvis man vil sømme tagbjælkerne til overlæggeren skjult?

J
Dolt skulle jeg ikke have gjort du har en del løftekraft i konstruktionen..
Sæt byggvinkler med ankarskrue som du maler ind i konstruktionen..

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
J Jansson69 sagde:
Skjult skulle jeg ikke have gjort, du har en del løftekraft i konstruktionen..
Sæt bygge vinkler med ankarskruv som du maler ind i konstruktionen..
Løftekraft i en pergola??

F fribygg sagde:
Løftekraft i en pergola??
Ja, hvis han sætter et tag på, som han nævnte.
/W

Allerede inden mulig tag, så har jeg nok tænkt at sætte markise i pergolaen, så en del løftekræfter kan det måske blive næsten fra start.

Omtrent sådan her med det rødfarvede vinkelbeslag? Det får jo så en vinkel noget større end 90 grader, men de bøjer måske lidt?

Pergola med rødt vinkelbeslag, større end 90 grader vinkel, mulig flex.

J
P Peter321 sagde:
Selv inden eventuelt tag så har jeg nok tænkt at sætte markise i pergolaen, så en del løftekrafter kan det måske blive næsten fra start.

Omtrent sådan her med den rødfarvede vinkelbeslag? Den får jo da en vinkel noget større end 90 grader, men de kan måske flexe lidt?

[billede]
Tænkte en ovenpå så bliver den mindre synlig, på siden af tagbjælken ned i stolpen og bærelinjen..

• Synes
Peter321
  • Laddar…
J Jansson69 sagde:
Tænkte en oppepå så blir den mindre synlig, på siden af tagbjælken ned i stolpen og bæringen..
Omtrent sådan her. Som en ekstra bonus bliver vinklen 90 grader.
Diagram af en konstruktion med træbjælker, der danner en 90 graders vinkel, med en rød markering ved samlingen.

• Synes
Jansson69
  • Laddar…
P Peter321 sagde:
Cirka sådan her. Som en ekstra fordel bliver vinklen 90 grader.
[billede]
Fordelagtigt hvis du vælger lidt større beslag så du får i nogle flere skruer.

• Synes
Peter321
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.