I alternativ A nedenfor er stolpen og overliggeren faset, så de har samme hældning som taget.
I alternativ B er stolpe og øvre bærebjælke i stedet lige, men tagbjælken er udhulet ("birdsmouth" på engelsk).
Alternativ A giver fordelen for pergolaen, at vandet ikke bliver stående på bjælken og stolpen. Dog vil der være en kraft, der går indad på stolperne og ikke direkte ned. Jeg tænker specielt på, hvis jeg lægger tagplast på i fremtiden, så der kan blive lidt vægt. Taget hælder ca. 10 grader.
Er B så at foretrække, eller er forskellen så lille, at det er ligegyldigt?
Lægger du på tag, så står der ikke vand på alternativ A.
Jeg ville have valgt alternativ A, fordi det er lettere at save til den rigtige vinkel end at skære ud og få en tæt pasform.
Du laver en tankefejl angående den kraft, du taler om. Du tænker ud fra, at delene ikke er fikserede ved hinanden, men at de kan glide. Men rimeligvis skal de vel skrues/sømres sammen. Det bliver de samme kræfter i begge tilfælde, undtagen i selve samlingen, og den er rimeligvis ikke det svage punkt.
Sætter du tag på, så vil der ikke stå vand på alternativ A.
Jeg ville vælge alternativ A, fordi det er nemmere at save til den rette vinkel end at skære ud og få en tætsiddende pasform.
Ja, dog er det ikke sikkert, at der bliver tag på i fremtiden. Godt da at alternativ A med facader hældning på bjælken er en rimelig løsning. 🙂
Du gør en tankefejl angående den kraft du taler om. Du tænker ud fra, at delene ikke er fastgjort til hinanden, men at de kan glide. Men rimeligvis skal de vel skrues/sømmes sammen. Det bliver de samme kræfter i begge tilfælde, undtagen i selve fugen, og den er rimeligvis ikke det svage punkt.
Havde en fornemmelse af, at det måske var sådan, men følte mig ikke sikker.
Ikke direkte relateret til hovedspørgsmålet, men hvordan går man til værks, hvis man vil sømme tagbjælkerne til overlæggeren skjult?