Er det ikke lidt for friskt at påstå, at ens produkter holder i evighed i tør opbevaring? - Jeg mener, har de tjekket? - Hvis man gemmer emballagen med den tekst, ville de jo teoretisk set have et konstruktionsansvar om 100 år?? - Oftest plejer producenter vel at fraskrive sig så meget som muligt, føles lidt farligt at have den tekst på sine produkter..

MVH: Marcus

Ps. Brugte en 2-3 år gammel åbnet fix-pose fra Bostik og meget korrekt.. det tog typisk 3-4 gange så lang tid at hærde, men så var det stenhårdt.. brugte det til at fastgøre gulvafløbet i den rigtige position inden støbning, så det var ikke så kritisk Ds.

avendere sagde:
Er det ikke lidt vel frækt at påstå, at ens produkter holder i evighed i tør opbevaring? - Jeg mener, har de tjekket?...
Alle producenter, der ønsker en specifik (lang) holdbarhedstid på deres produkt, anvender Svante Arrhenius' gamle formel. Man observerer og måler over en kortere bestemt tid og kan derefter ekstrapolere frem til en ønsket grænseværdi.

Gammel tråd, men hvordan gik det?

S Styx sagde:
Nej, resultatet verkar ha blivit bra, såvitt jag kan bedømme..
Men det er jo et lille helvede at spartle fald når det ikke hærder hurtigt nok....
Flydespartlet selv lige med gammelt spartel, har ikke tørret endnu, overvejer at skrabe det væk og hælde nyt på. Kan man gøre det?

Var lige ved at smide nogle sække udgået flydespartel væk efter at have læst diskussionerne i denne tråd. Så fandt jeg denne artikel: http://betong.se/2020/02/19/fraga-experten-anvanda-utgangen-combimix/

Som påpeget i tråden ser det altså primært ud til at være kromreduktionen samt risikoen for at gammelt flydespartel giver anledning til allergiske reaktioner, der er årsagen til den korte udløbsdato og ikke at spartlets egenskaber på nogen anden måde hurtigt forringes.

• Synes
Johan Gunverth
  • Laddar…
Lavede lige et eksperiment med finja afretningsmasse, der havde stået et år over tiden. Kan konstatere, at det ikke er selvindlysende, at den hærder som den skal, selvom det går meget langsommere. Samme tempo som det tager for vandet at fordampe. I mit eksperiment pressede vandet i spartelmassen sig op på overfladen, hvor det flød som et låg for massen nedenunder. Når vandet endelig var fordampet, (Tager lang tid, hvis du blander en 20kg pose med 3,5L vand.) var massen stadig blød og ujævn. Slet ikke det jævne resultat vandoverfladen gav indtryk af. Det var bare at tage spaden og skovle op. Lod dog en klump være tilbage for at tørre helt. Men den manglede tilfredsstillende styrke og smuldrede en hel del. Så med hånden på hjertet ved jeg ikke, om jeg tør tro på, at det kun er den tilsatte sulfininsyre for at forhindre allergiske reaktioner, der går ud. Det ser ud til, at der sker andet med styrken og hærdningen også. Lavede et nyt forsøg med frisk flydespartel og fik en glat form, der var gangbar efter ca. 1,5 time. Desuden kunne den formes efter ca. 15-20 min efter blanding uden at efterlade ujævne spor. For mig taler dette eksperiment sit tydelige sprog. Men det er alligevel en skam at smide ældre poser ud. Ved, at man i for eksempel beton tilsætter hærdemidler, når man pumper den ud for at få betonen til at hærde. Det ville være håbefuldt, hvis det var muligt at genanvende gammel cement hos producenten eller købsstedet, men jeg er usikker på, om det kan lade sig gøre.

• Synes
Missionshuset Roslagen
  • Laddar…
Jeg købte Combimix CM920 flydespartel sidste år fra Bauhaus. Den har 6 måneders holdbarhed og var 6 måneder for gammel, da jeg købte den og flydte gulvet. Vidste selvfølgelig ikke, at den var udløbet. :mad:
Det tog lang tid at hærde og gav store farvevariationer, hvilket ikke var acceptabelt, da det skulle blive slidlag. Fik nyt spartel fra Bauhaus, brækkede op og gjorde det om, og det blev rigtig godt.

/Højhus
Gulv med ujævnheder efter anvendelse af for gammel flydende afretningsmasse. Uens farver på grund af langsom hærdning. Træbeklædning ved kanten.

Interessant at tage del i jeres erfaringer. Tror jeg kører mine gamle sække til genbrugsstationen.

Spændende tråd
Hvad tror I om sættelim og silikon?
Jeg har tuber med sættelim, der er uåbnede med et par år på bagen. Limet er ikke tørret ud i tuben.

i stuetemperatur
sætlimmet test lim sammen et par brædder med lidt forskydning og lad dem hærde i et døgn, og prøv derefter at skille stykkerne
silikone læg en lille streng ud og vent et døgn er det stadig klistret derefter, så aflever tuben til genbrug

S
B byggeskafram sagde:
Spændende tråd Hvad tror I om montagelim og silikone? Jeg har tuber med montagelim som er uåbnede med et par år på bagen. Limmet er ikke tørret i tuben.
Lim plejer at blive sejere at presse ud.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.