Købte flydespartel (LIP 226), fix (LIP multi) og fugemasse (Kiilto klinker samt kakelfuge) i marts sidste år til badeværelsesrenoveringen. Denne er nu blevet forsinket, og nu når jeg skal til at flydespartle, får jeg at vide, at der tilsyneladende er en begrænset holdbarhed på produkterne... Bliver træt. Flydespartlen er fremstillet feb 07 og har 6 måneders holdbarhed, fixet er fremstillet i okt 06 og har 1 års holdbarhed, og fugemassen er fremstillet i dec 06 og har 1 års holdbarhed. Kan man bruge disse alligevel, eller er det bare at købe nyt? Vil jo ikke have, at gulvet skal miste bæreevne, fliserne skal løsne sig fra væggene, eller at fugerne bliver plettede.
 
Generelt set er "holdbarheden" på fix og fugemasse ikke andet end den tid, det ikke risikerer at give allergiske reaktioner ved håndteringen. Jeg kan ikke huske det lige nu, men man har tilsat en jernforbindelse, som skal holde kromforbindelser i skak. Det plejer at række i 12-18 måneder. Når den tid er gået, bør man tage beskyttelseshandsker på, hvis man har følsom hud eller let får eksem. Brugen i sig er lige så god som når det var nyfremstillet.

Hvad angår flydespartel er jeg usikker.
 
  • Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Udløbet sanitetssilikone i åbnet tube, så?
Det lyder vel måske lidt mere risikabelt..?
 
Silikone som er i en åbnet gammel tube plejer at have en tendens til ikke at tørre på den foreskrevne tid, men kan have brug for flere dage eller uger før det tørrer.
 
Talte lige med en sælger hos et gulvfirma, og han mente, at der ikke skulle være nogen som helst problemer. Det, der skete, var tilsyneladende, at det kan tage lidt længere tid, før det tørrer, men det er også alt. Produktets egenskaber ændrede sig ikke ifølge ham. Hvad angår silikon, er det nok ikke helt af samme betydning, da det ikke påvirker tætheden eller konstruktionen på samme måde.
 
Flydespartel ved jeg af erfaring er kedeligt, når det er udløbet. Det tager evigheder, før det tørrer. Jeg og en flisemurer-ven skulle lægge om et badeværelse derhjemme, og der havde jeg ikke nok frisk flyde, så vi måtte tage en sæk, der var et par år gammel. Alt tørrede som normalt - undtagen netop området, hvor vi havde brugt den sæk.. :(
 
  • Synes
MattiasBjorn
  • Laddar…
Farzan sagde:
Udgået sanitetsilikone i åbnet tube, så?
Det lyder vel måske lidt mere chancebetonet..?
Silikone, selv uåbnet har også en længste holdbarhedstid. Jeg lavede selv fejlen at bruge Höganäs-silikone, der var et halvt år for gammelt (uåbnet). Det tørrede ikke engang på tre uger og var stadig klistret. Jeg måtte skrabe lortet af, og det var ikke nemt arbejde. Heldigvis klarede acetone det meste, da det ikke var hærdet.
 
Styx, hvordan blev resultatet så? Mærkede I nogen forskel? Tid har jeg men ikke penge:)
 
Nej, resultatet ser ud til at være godt, så vidt jeg kan bedømme..
Men det er jo et lille helvede at spartle fald, når det ikke hærder hurtigt nok....
 
K
Johan Gunverth sagde:
Generelt set så er "holdbarheden" på fix og fugt intet andet end den tid, det ikke risikerer at give allergiske reaktioner ved håndteringen. Kan ikke huske lige nu, men man har tilsat en jernforbindelse, som skal holde kromforbindelser i skak. Plejer at række 12-18 måneder. Når den tid er gået, bør man tage handsker på, hvis man har følsom hud eller let får eksem. Brugen i sig er lige så god som når den var nylavet.

Hvad angår flydespartel er jeg usikker.
Der må jeg sige, at du tager fejl. Cement, uanset sort, er en ferskvare. Efter en vis tid, (hvor lang = afhængig af sort), mister den styrke for til sidst at ende i intet, og det er også det, der gør, at et gammelt cementbaseret produkt hærder langsommere (hvis overhovedet). Skal man være pedantisk, skal man sige: den tørrer som den ville have gjort, hvis den ikke havde bindemidlet i sig, men den hærder ikke. Bindemidlet har mistet sin totale evne, hvilket også betyder, at styrken ikke bliver som den skal eller måske endda helt udebliver. Risikoen ved at bruge et gammelt produkt er ikke kun, at det er allergifremkaldende. Styrke er en stor risiko. Man kan ganske enkelt ikke stole på et gammelt, udløbet produkt. Du kan aldrig reklamere over produktfejl, hvis der sker noget. Er du entreprenør, kan det blive dyrt med reklamationer, for du har "ingen i ryggen".
 
ktm250 sagde:
Der må jeg sige, at du tager fejl. Cement, uanset type, er en ferskvare. Efter en vis tid, (hvor lang = afhænger af typen), mister den sin styrke for til sidst at ende i intet, og det er også det, der gør, at et gammelt cementbaseret produkt hærder langsommere (hvis overhovedet). Hvis man vil være pirkende, skal man sige: det tørrer som det ville have gjort, hvis det ikke havde haft bindemidlet i sig, men det hærder ikke. Bindemidlet har mistet sin samlede evne, hvilket også betyder, at holdbarheden ikke bliver som den skal eller måske endda helt udebliver. Risikoen ved at bruge et gammelt produkt er ikke kun, at det er allergifremkaldende. Holdbarhed er en stor risiko. Man kan simpelthen ikke stole på et gammelt, udgået produkt. Du kan aldrig klage over produktfejl, hvis der sker noget. Hvis du er entreprenør, kan det blive dyrt med reklamationer, fordi du har "ingen i ryggen".
Oplysningerne kommer fra Höganäs i mit tilfælde. Har selv brugt 12 år gammelt ROT-fix hos far, og det blev lige så stærkt som nyt fremstillet fix. Der er flere her på forummet, der har fået det samme svar om gammelt fix/fuge fra deres respektive producenter.

Det er ikke flydespartel, du tænker når du bruger ordene "tørrer" og "hærder"?
 
Sylterulader og gulvgips! Jeg bliver fandme skør. Her har jeg spekuleret og grublet, haft angst over at skulle smide fix, flyd og fuge for 5-6000kr væk og købe nyt. I går var jeg i krauta i andre ærinder, da jeg fandt et indpakket produktblad for multifixet, og der stod, at "ved tør opbevaring er holdbarheden ubegrænset". I produktbladet på deres hjemmeside står der 1 år. http://www.lip.dk/Media/PDFSvensk/Produktinformation/multikakelfix.pdf Gik ned i kælderen og læste én gang til på posen. Nu fandt jeg informationen med lille skrift på siden. "ved tør opbevaring er holdbarheden ubegrænset..." Sur som en fransk bonde kiggede jeg også på flydespartlen og den lille skrift på siden; "ved tør opbevaring er holdbarheden ubegrænset" På lips produktblad står der 6 måneder...http://www.lip.dk/Media/PDFSvensk/Produktinformation/226 fiberspackel.pdf Hvad er problemet med producenterne? Havde jeg smidt alt væk og derefter købt nyt unødigt, så havde jeg nok, efter et hurtigt besøg hos Lip, måttet tilbringe resten af livet i Kumlas sikkerhedsbunker. Skal det være så svært at få den rigtige info ud? Desuden vidste ingen på Lips support noget om dette, og det synes jeg er rigtig dårligt. Nu sagde de på support noget i retning af; "ja vi kan jo ikke tage ansvaret, hvis du har brugt et produkt, der er blevet for gammelt" Det kan åbenbart ikke blive for gammelt! Grr.
 
K
Tørre og hærde er to forskellige ting og gælder jo selvfølgelig alle cementbaserede produkter. Hvis f.eks. en puds tørrer inden den er hærdet, så er det bare at feje væk.

Siger Höganäs, at det er ok på deres produkter, så er det vel det.
 
Cementbaserede produkter opfylder ofte ikke deres forskrifter og egenskaber når der er gået 6 måneder eller mere efter udløbsdatoen, materialet i sig selv har stadig de samme ingredienser i posen men egenskaberne efter blanding ter sig lidt forskellige.

En flydespartelmasse vil for eksempel måske ikke flyde ud lige så meget, flydetilsætningen har klumpet/bundet sig og giver ikke lige så stor effekt, en anden effekt kan være forsinket tørretid.
Oftest bliver det færdige produkt ikke dårligere hvad angår styrke, men hvem vil flydespartle med en spartelmasse som ikke flyder ud, hvis man har købt produktet netop for den egenskab?

MvH jawen
 
Lyder ikke helt urimeligt, men hvis det er tilfældet, så skal det selvfølgelig fremgå på emballagen. Ubegrænset holdbarhed betyder i min verden, hvor jeg bor, at jeg skal kunne tage spartelmassen frem efter 20 år, og den skal flyde og fungere uden problemer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.