Hej

Da der begynder at blive for mange bunker blandet træ, er det tid til at bygge et træopbevaringsstativ for at få orden på det hele.

Præcis som meget andet kan et træopbevaringsstativ bygges enkelt og hurtigt så vel som avanceret og dyrt. Mit bliver mest det førstnævnte, da træ fra en revet altan vil blive brugt.

Planen er, at det skal være 5 meter langt og cirka 2 meter bredt og bestå af 5 stående sektioner, der holdes sammen med skråbånd og de regler, som taget vil blive fastgjort i.

Det, jeg overvejer, er, hvordan sektionerne skal udformes.
De alternativer, jeg overvejer, ses på billedet nedenfor.
A - pulttag med korte udhæng på hylderne under den høje side
B - sadeltag med korte udhæng på hylderne på begge sider.
Tegning, der viser to konstruktioner af træstativer: ét med fladt pulpettag til venstre og ét med sadeltag til højre.

Så mit spørgsmål er, om nogen af mulighederne er bedre eller dårligere på nogen måde?

C
Skal det forankres i en væg? Mod væg er et pulpettag vel det oplagte alternativ.

Har set, at mange ellers bygger "A"-rammer for at det ikke skal blive så ranglet med tanke på, at man ikke gerne vil have nogle skråstivere gennem rummene. Og det taler vel igen for et saddeltag.

At det skal være fritstående burde jeg selvfølgelig have skrevet.

Skråstiverne tænkte jeg at sætte på længden mellem sektionerne på ydersiden. Omtrent som på dette billede.

En skitse af en rammestruktur med skråstivere mellem sektionerne, inspireret af byggeri med fristående elementer.

C
Pjosk75 Pjosk75 sagde:
Skråstivere tænkte jeg sætte på længden mellem sektionerne udvendigt. Ungefær som på dette billede.
Det bliver nok godt for at stabilisere stativet i længderetningen, men du vil jo også have, at det skal være stabilt i tværretningen, så at sige.

Du mener noget, der ligner denne?
En stor træholder med rækker af træplanker stablet i rette vinkler, placeret under et halvtag i en gårdhave.

Bliver det virkelig så meget mere ustabilt med rette vinkler lig dette stativ?
Træstruktur med rette vinkler, muligvis en reol eller arbejdsstation, på værkstedsgulv. Diskussion om stabilitet og design.

C
Pjosk75 Pjosk75 sagde:
Du mener noget der ligner denne?
Præcis sådan ja. Har aldrig bygget en sådan selv, så jeg har ingen konkret opfattelse af, hvad det kan indebære for stabiliteten, men det er helt klart, at "skrøbeligheden" er en udfordring med et fritstående stativ.

Du kan lægge ind horisontale kryds mellem støtterne for virket så stjæler det ingen plads. Taget og pladsen længst nede fungerer også for skråstivere.

Håhå, jeg som troede dette ville blive et let projekt.

Jeg skal bestemme mig for en slags profil og derefter skrive en sektion og derefter vippe og vride den i alle retninger for at se, hvor holdbar den ser ud til at være.

Tænkte at skrue plader fast i de øverste rum, så det er muligt at lægge kortere stykker et sted uden at de falder ned. Det giver måske mere stabilitet til hele konstruktionen, så der ikke er behov for nogen skråstivere.

Jeg har en stilling uden de ekstra støtter, og den holder trods det, at den hælder pga. at jorden er sunket. Havde jeg satset på langtidsopbevaring, havde jeg brugt mere tid på at være sikker. Nu har jeg tømt den i løbet af sommeren, så det lille der ligger tilbage belaster intet.

Det tog nogle måneder men nu har jeg endelig begyndt at bygge stilladset.

Må indrømme, at mit øjemål var ret meget ude af funktion, hvilket jeg indså, da den første sektion blev rejst. Havde forestillet mig noget mindre.
Meget træ kommer der dog til at være plads til i det mindste.

I morgen bliver det at lægge ud med 12 plader og forsøge at få dem på samme niveau, så sektionerne bliver vandrette.
Hvordan presenningen skal fastgøres ovenpå, må løses senere. Det blev jo hele 2,5 meter til tagryggen.

Trækonstruktion i form af et hus med to affaldsbeholdere under, omgivet af træer.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
C
Pjosk75 Pjosk75 sagde:
Hvordan presseningen skal fastgøres ovenpå, mangler stadig at blive løst.
Kan stærkt anbefale at planlægge for tagplade allerede fra starten. Gerne brugt.
Presenninger er til det formål djævelens opfindelse og vil kun føre til problemer.
Blæser i stykker, lækker, slides op, og umuligt at undgå lavninger hvor der samles vand, medmindre man bygger et komplet undertag.
En rigtig gummipress holder ganske vist længere, men er dyrere end plade.

• Synes
Oldboy og 1 anden
  • Laddar…
En 180 gr/m2 presenning, der spændes og skrues fast med terrassebrædder, kan være tilstrækkelig indtil videre. Når det er tid til at flytte stilladset til et nyt sted om et år eller deromkring, bliver det måske pladetag.

C
Pjosk75 Pjosk75 sagde:
En 180 gr/m2 presenning som spændes og skrues fast med trallbitar duga indtil videre.
Ja ja, glem ikke at du blev advaret 😆

Advarslen er noteret. Jeg vender tilbage til foråret, hvis presenningen stadig er i vejrbeskyttet stand.

Trækonstruktion under opførelse i en skov, med en hvid presenning ved siden af. Trærammerne står på en jordbund, omgivet af træer og buske.

Træstruktur dækket med sort presenning i skovområde, beskytter brædder og rør mod vejret.

• Synes
cpalm
  • Laddar…
Endnu en opdatering nu efter stormen Johannes og snefaldet Anna.

Presenningen er stadig intakt, men jeg havde forventet, at sneen ville glide af. Risikoen er vel, at presenningen brister, hvis det sner mere uden at alting glider af.

Snedækket træskur i skovområde med sne på presenning og brændestabler. Presenning holder stadigvej efter storm og snefald.

• Synes
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.