Som man ser på bilden er bjælkelaget placeret så at respektive limtræsbjælke er så kort som muligt - selvklart.
På dette skal der lægges et vandbåret gulvvarmesystem, Uponor 20x2mm.
Tanken var at vælge Uponor's alternativ som går ud på at man, over OG tværs limtræsbjælkerne skruer fast lægter 28x120mm. Gennem denne dimension kan man slippe for at lægge pløjet gulvspånplade over som kræves om man i stedet kører 22x120mm lægter. Kanon, et varmeslugende lag (gulvspånpladen) mindre, og altså 22 mm nærmere varmekilden.
Nu til mine problemer:
Parketgulvet skal lægges TVÆRS 28x120mm lægterne ifølge Uponors anbefalinger. Jættekul, det indebærer i mit tilfælde at gulvet kommer til at lægges i forkert retning. Gulv skal jo lægges som alle sikkert ved LANGS største vinduesruder - JA vores største ruder er på venstre kortvæg som desuden er sydvendt = meget sollys. Yderligere skal man altid lægge gulvet LANGS længste væg. Vi vil lægge det langs ifølge ovenstående to sidste anbefalinger.
Spørgsmål:
1. Er det så nøje med Uponors anbefaling som siger TVÆRS lægterne 28x120mm? Antar at det er for at forhindre at parketgulvets længdegående not ikke havner præcis mellem to lægter og dermed stresser parkettens not. Men der ligger jo gulvvarmeslange i sin varmespredningsplade, så det er vel ingen fare?
2. Virker rimeligt umuligt at få fat i dimensionen 28x120mm. Så at visse kører med betydeligt mere almindelige 28x70mm, men hvis man kører med denne dimension, mister man ikke lidt af stivheden i gulvet på grund af svagere bredde per lægte, sammenlignet med en 120mm bred?
3. Skal man køre med pap mellem gulvvarmepladerne og parketgulvet?
4. Jeg vil helst ikke dreje 90 grader med et ekstra lag planker oven på eller imellem hver limtræsbjælke, for så oven på dette lægge 28x120mm lægterne, nu i "rigtig" retning for parketgulvet. Jeg vil lægge 28x70 tværs over limtræsbjælkerne ifølge billede, trykke i gulvvarmepladerne imellem, i med 20x2 slange, over med pap og så parketgulvet LANGS 28x120mm lægterne og dermed ville gulvet ligge i rigtig retning til solindfald osv. Medmindre nogen skriger højt?
Der er ingen mulighed for at kottla i bjælkestrukturen og lægge dine 28×70 på "rigtig" led for dig? Og som jeg har lært om gulvbelægning, skal gulvet lægges langs med lysindfaldet. Og så passer det jo med den længste væg.
Jeg ser følgende fordele:
-løser mit problem med at "vende" 90 grader for at få den rette orientering for parketen
-behøver ikke pap
-forbedrer lydisoleringen
-gips leder varme bedre end træ
-dødt materiale er altid godt
Et udfordrende spørgsmål:
Kan man ikke bruge renoveringsgips i stedet, 6mm tyk?
Både renoveringsgips og gulvgips er fiberforstærkede
Spørger fordi det ville betyde halv vægt og lidt billigere
Holder på og lægger samme system.
1. Hvis du skal have parketten stabil, skal den lægges på tværs og være mindst 15mm. Hvis jeg tolker dig rigtigt, så hænger punkt 1 & 4 sammen, da du vil have den rette retning med tanke på lysindfaldet. Vi har samme dilemma, men har løst det ved at lægge hollandsk mønstret parket.
2. Jeg fik fat i 28x120 ved at kontakte et mindre bræddegård, som er med i XL-Bygg kæden, de fik frem ubehandlet træ beregnet til træterrasse (kostede dog mere end imprægneret træ...)
3. Pap eller ej afhænger af, hvad gulvproducenten siger.
4. Punkt 2?