Hej.
Må stolper til en ramme for en udestue stå lige over en sokkel, eller er det ok, at stolpen står lidt forskudt mellem to sokler forankret i bærebjælken?
Det drejer sig om en udestue på ca. 6,5 x 4 meter.
Sokkelafstand er under to meter, og gulvstrøer er på cc60. Dimension 45x170.
Må stolper til en ramme for en udestue stå lige over en sokkel, eller er det ok, at stolpen står lidt forskudt mellem to sokler forankret i bærebjælken?
Det drejer sig om en udestue på ca. 6,5 x 4 meter.
Sokkelafstand er under to meter, og gulvstrøer er på cc60. Dimension 45x170.
Stolper og ramme vil være i limtræ.E EasyCash sagde:
Stolper 120 x 120. Tagbjælker 56x225.
Kanalplast som tag, 32mm.
Hej!
Med tanke på dimensionerna du har på virket så lyder det som en uterumsstamme fra Skånska Byggvaror. Det meste af vægten fra udestuens forside og tag inkl. sne havner på stolperne i forkanten. Jeg ville have valgt at have en pæl under for at mindske risikoen for fremtidige sætninger. Lidt ekstra arbejde for at slippe for at skulle gøre det om senere.
Med tanke på dimensionerna du har på virket så lyder det som en uterumsstamme fra Skånska Byggvaror. Det meste af vægten fra udestuens forside og tag inkl. sne havner på stolperne i forkanten. Jeg ville have valgt at have en pæl under for at mindske risikoen for fremtidige sætninger. Lidt ekstra arbejde for at slippe for at skulle gøre det om senere.
Medlem
· Stockholm
· 4 631 indlæg
Kan du forstærke/dublere/triplere bæreren?
Ikke skånske. Har kigget rundt og hentet inspiration fra flere leverandører. Det lader til, at jeg må bygge løst, da højden ikke er på min side.S s97danl sagde:Hej!
Med tanke på dimensionerna du har på virket så låter det som en uterumsstomme fra Skånska Byggvaror. Det meste af vægten fra udestuens forside og tag inkl sne lander på stolperne i forkanten. Jeg ville vælge at have en støbning under for at mindske risikoen for fremtidige sætninger. Lidt ekstra arbejde for at undgå at skulle gøre det om senere.
Alt kan lade sig gøre, men det er klart, at det bliver besværligt. Som jeg har nu, vil en stolpe komme til at befinde sig ca. 70 cm fra en sokkel.Workingclasshero sagde:
50% af dem, jeg har spurgt, siger, at man kan bare skrue alt direkte på brædderne, hvis bjælkelaget under er korrekt udformet, uafhængigt af forholdet mellem stolpe/sokkel.
50% siger, at en stolpe skal være direkte ovenover en sokkel.
Så hvordan gjorde du? Er i samme situation.E EasyCash sagde:Alt går men det er klart, at det bliver besværligt. Som jeg har nu, vil en stolpe ende med at være ca. 70 cm fra en pille.
50% af dem, jeg har spurgt, siger, at man bare kan skrue alt direkte på terrassen, hvis bjælkelaget nedenunder er korrekt udformet, uanset forholdet mellem stolpe/pille.
50% siger, at en stolpe skal være lige ovenover en pille.
Klik her for at svare