Jeg har googlet, ledt og overvejet, men finder ingen god løsning for at lede vandet væk eller ”fuge”, så vandet ikke løber ind gennem den påtænkte væg.

Hvordan ville I bygge et udestue, hvor et hjørne står på klippe ifølge billede?

Jeg tænker, at der kan være vinduer der og ”plank” under vinduerne - men hvordan bygger jeg med hensyn til det vand, der vil løbe ned ad klippen?!
 
  • Udsigt fra en træterrasse over et klippeområde med en træstolpe og overdækning, omgivet af haveredskaber og træer i baggrunden.
Spor rende med stensav foran ?

Med venlig hilsen, fremax
 
  • Synes
fribygg og 2 andre
  • Laddar…
Det gik sådan der med at få svar, men nu skal jeg fandeme bygge mit uterum..

Skære i bjerget er jo top, men hvordan bygger jeg det, som vandet løber mod så at sige..

Nogen idé om jeg skal bore armeringsjern, leca, fylde nedenunder med ekspansionsgrunks?
Eller armeringsjern, bygge en ramme, støbe med cement/beton med vandtætende jox og evt. fylde huller med ekspansionsjox?

eller noget andet måde? Lever på håbet om højere kundskaber
 
A AnBjaBoo sagde:
Det gik sådan at få svar men nu skal jeg fandeme bygge mit udestue..

Skåra i berget er jo top men hvordan bygger jeg det, som vandet løber mod sas..

Ngn idé om jeg skal bore armeringsjern, leca, fylde under med ekspanderingsgrunks?
Eller armeringsjern, bygge en ramme, støbe med cement/beton med vandtættende jox og ev fylde i glip med ekspanderingsjox?

eller noget andet måde? Lever på håbet om højere viden
Spåre berget udvendigt så du kan aflede vandet, bore og dubbe, forme, støb med grovbeton. Du behøver ikke "jox" og hvis du skal have berget synligt inde i det uopvarmede udestue behøver du ikke sprænge.
 
F fribygg sagde:
Spore bjerget udvendigt så du kan aflede vandet, bor og dub, form, støb med grovbeton. Du behøver ikke noget "jox" og hvis du skal have bjerget synligt inde i det uopvarmede udestue behøver du ikke sprænge.
Tak! Og da tænker du at jeg tegner form på formplywood, saver til, tætner og støber (efter dub)? Forsøgte at finde tips til hvordan tegne op (har set sammenligning mod ujævn væg med klods og blyant men det her er jo ujævn og skrånende bjerg...)
 
  • Synes
Larnis1
  • Laddar…
A AnBjaBoo sagde:
Tak! Og så tænker du, at jeg tegner formen på formplyfa, saver til, tætner og støber (efter dubb)? Forsøgte at finde tips til, hvordan man tegner op (jeg har set sammenligninger med ujævn væg med kloss og pen, men dette er jo ujævnt og skrånende klippe..)
Formplyfa virker unødvendigt svært og dyrt for den der lille klippeklods, har du ingen bræddelapper liggende, kan du med fordel bruge 20mm råspont som form.
 
  • Synes
AnBjaBoo
  • Laddar…
FYI - sådan her løste jeg dette problem, der har givet mig hovedbrud: byggede rammeværk med ”trappetrin” eftersom jeg ikke ville have så høj mur og eneste formål er at lede vand væk. Kommer det til at virke? Håber!
 
  • Betonram med trappeform på en skrånende klippe, der leder vand væk. Træterrasse til venstre, værktøj øverst til højre.
  • Synes
Norrtull og 1 anden
  • Laddar…
Og sådan drypper det ind ved regn. Får jo være ok, intet der skades (sprække ved træet) - men - vi har tætnet med fugeskum, findes der noget super-fugeskum eller andet vi kan teste?
 
  • Billede af træbeklædning ved klippe med åbning, hvor vand kan sive ind. Diskussion om fugematerialer til tætning.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.