Vi overvejer at bygge et udendørsgym mellem de seks birketræer og rønnetræer, vi har i vores have til sommer. I dag snublede jeg over en annonce om en flok telefonpæle, som jeg overvejer, om vi kan bruge.

Eksempler jeg tænker på (håber I forstår, hvad jeg mener):
- Som reglar mellem træerne, hvoraf en kan udstyres med armgang. Disse reglar er man aldrig i fysisk kontakt med (det er muligt at konstruere armgangen, så man ikke kommer i kontakt med pælen med hænderne).
- Udgøre grundstammen til eksempelvis bænk/benpres (dvs. det der går fra reglaren mellem træerne ned til stangen, man holder i). I dette eksempel vil man sandsynligvis komme i kontakt med pælene, selvom det ikke er dem, man holder i.

Desværre siger sælgeren nu, at pælene er "brunsorte", så jeg går ud fra, at det er gamle kreosolbehandlede pæle. Sælgeren er nytilflyttet på gården, hvor pælene findes, og ved hverken hvor gamle de er eller hvad de er behandlet med.

Jeg VED, at kreosol er giftigt, og jeg har læst tråde, hvor det nævnes, at det eneste sted, det er rimeligt at have træ behandlet med dette præparat, er på lossepladsen. Men i betragtning af at det i dette tilfælde kunne være muligt at bruge pælene hængende i luften uden at komme i kontakt med dem (træerne kommer jo dog i kontakt med dem, forstås...), så undrer jeg mig:

1. Ser I det som udelukket at bruge pælene til noget som helst, ikke engang som reglar mellem træerne, som man aldrig kommer i fysisk kontakt med?
  2. Er det muligt at male pælene med noget, så man så at sige "lukker giften inde" og dermed kan bruge dem?
  3. Jeg er usikker på diameteren på telefonpæle, men forestiller mig, at vi kan få hjælp til at skære dem i længden på et nærliggende savværk, hvis de er for store/tunge til at hænge op, som de er. Er det noget, I fraråder, at save i kreosolbehandlet træ? Hvis det nu overhovedet skulle være okay at bruge dem, mener jeg...

Bedste svar

Der findes brunsorte stolper, der lugter rigtig dårligt i solen og sveder imprægneringsmiddel, og der findes dem, der er tørre og lugtfri. Umuligt at sige noget om uden at se på dem. Men hvis de ikke er ekstremt skrøbelige stolper, vil du nok opdage, at de er meget tunge.

Tror ikke, at nogen, der normalt bekymrer sig om deres sav, vil give sig i kast med at kløve en gammel telefonstolpe. Har den både stået og blevet taget ned, har den samlet en masse sten og skidt i revnerne.

Hvor længe har du tænkt, at udendørsgymmet skal holde? Hvis du tager furutræer i passende dimension, afbarker dem og behandler dem med en blanding af trætjære, linolie og lidt balsamterpentin, holder de sig friske i mindst 10 år.

• Synes
vetgirig_ og 1 anden
  • Laddar…
Meget dum idé for nogen, der påstår at være sundhedsbevidst.
Køb almindelige ubehandlede fyrretræsreglar. De holder længere end din interesse for at plage dig i haven.

T Thomas_Blekinge sagde:
Väldigt dum idé för någon som påstår sig vara hälsomedveten.
Då är kanske inte idén lika dum när den kommer från mig då, som aldrig påstått mig vara särskilt hälsomedveten?

PNO PNO sagde:
Tror ikke at nogen som er normalt bekymret for sin sav vil give sig i kast med at kløve en gammel telefonpæl. Hvis den både er rejst og taget ned, har den samlet en masse sten og skidt i revnerne.

/... / behandler dem med en blanding af trætjære, linolie og lidt balsamterpentin, så holder de sig friske i mindst 10 år.
Det du siger om snavs i revnerne havde jeg ikke engang tænkt på. Tak for tanken.

Tak også for tip om middel at bruge. Hvilke proportioner vil du anbefale til blandingen, at bruge på almindelige fyrretræsregler?

V vetgirig_ sagde:
Det du siger om skidt i sprækkerne havde jeg ikke engang tænkt på. Tak for tanken.

Tak også for tips om midler at bruge. Hvilke proportioner ville du anbefale til blandingen, at bruge på almindelige fyrretræsregler?
Det han taler om er hele stammer, ikke reglar. Men uanset, skal du bruge almindelige reglar så ignorer at behandle dem. Har de ingen jordkontakt så vil de holde i mindst 10 år, helt ubehandlede.

Ellers kan du købe almindelige trykimprægnerede reglar. NTR A plejer de at være behandlet som. De holder i mindst 25 år, uden jordkontakt, betydeligt længere. De er behandlet med gift, men relativt harmløst og ufarligt sammenlignet med kreosot (ja, det hedder kreosot ikke kreosol).

• Synes
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
V vectrex sagde:
Det han taler om er hele stammer, ikke reglar. Men uanset, skal du bruge almindelige reglar så lad være med at behandle dem.

/.../ (ja, det hedder kreosot ikke kreosol).
Jeg ved, at han taler om hele stammer. Jeg talte om at dele dem på langs, så de bliver håndterbare (lidt tungt at få en hel stamme mellem træerne), det PNO påpegede da var, at der sandsynligvis findes skidt i stolpen, og at man dermed kan ødelægge saven.

Sjovt at jeg ved, at det hedder kreosot, men konsekvent skriver kreosol... :crysmile::crysmile:

Jeg vil ikke bruge stokkene, det må blive almindeligt trykimprægneret tømmer. At jeg overhovedet overvejede telefonpæle var fordi jeg tilfældigvis snublede over 30 m, som en person gerne ville af med.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.