Min samlevers bror har udvidet sit hus, og håndværkerne har sat udendørs gips som beskyttelse til næste år, når der skal sættes panel op.

Jeg er i gang med at bygge garage og tror ikke, jeg når at sætte panelerne op før efter vinteren. Netop derfor har jeg sat udendørs gips op, og jeg tror/håber, det vil være tilstrækkeligt. Hvis man vil være sikker på ikke at få fugt på indersiden, bør man nok supplere med en presenning eller lignende, for udendørs gips er ikke vandafvisende (fugten går igennem pladen).

kotte sagde:
Om den ikke er vandafvisende, hvad er der så for forskel mod almindelig gips?
Jeg tror det er mest, at den ikke går i stykker lige så let, når den bliver våd.

Der findes nok forskellige varianter af udegips med forskellige grader af vandafvisning. De, som jeg købte på ByggMax, virker i hvert fald ikke særlig afvisende.

Kan meddele at NCC helt har fjernet udendørsgips fra sine konstruktioner, da skimmelsvampe dannes efter 2-3 uger i papiret på det. Selv sætter jeg aldrig udendørsgips.

sville sagde:
Kan meddele at NCC helt har fjernet udegips fra deres konstruktioner da skimmelsvamp opstår efter 2-3 uger i papiret på den. Selv sætter jeg aldrig udegips.
Og hvad sætter de i stedet?

sville sagde:
Kan meddele at NCC helt har fjernet ude-gips fra sine konstruktioner da skimmelsvampe udvikles efter 2-3 uger i papiret på den. Selv sætter jeg aldrig ude-gips.
Det afhænger nok af, hvordan man håndterer pladerne.....

Der bygges lave huse her i nærheden, hvor der anvendes gips, men man er ret omhyggelig med at dække med plast for at undgå påvirkning fra regn.

En bekendt havde asfaboard uden panel en hel vinter uden problemer...

kotte sagde:
Så udgips er ingen god idé som overflade indtil næste forår?
Kan man bruge masonit i stedet?
Jeg ville ikke tøve med at have udgips over vinteren. Hvis det er et udsat sted, ville jeg sætte plastik over som beskyttelse.

General Failure sagde:
... for utegipsen er ikke vandafvisende (fugten går igennem pladen).
Jo gipsen er vandafvisende men ej diffusionstæt. Præcis sådan skal den være. Ellers ville man få materiale indespærret mellem to diffusionstætte lag (gips og indvendig diffusionsspærre) og det ender med skimmel...

phulden sagde:
Jo gipsen er vandafvisende men ikke diffusionstæt. Præcis sådan skal den være. Ellers ville man få materialer indespærret mellem to diffusionstætte lag (gips og indvendig diffusionsspærre) og det ender med mug...
Mine plader (producent Lafarge) lader helt klart vand i flydende form passere igennem. Regner det på den ene side af pladen bliver også den anden side synligt fugtig.

Ser ud til at være meget forskellige oplevelser af dette altså.

Bob_the_builder
Min udendørsgips (også den Lafarge, men købt et andet sted end Byggmax) klarede vejrets magter i næsten et halvt år. Det var ingen problemer, viste det sig. Jeg tror, at nøglen til succes er, at gipsen får lov til at tørre ordentligt mellem regnbygerne. Det ville nok ikke være nogen god idé at lade et isoleret hus stå uden facade, da gipsen så kun kan tørre udad.

Min erfaring er, at byggmax utegips (lafarge) mister farven og ser lidt anløben ud efter et par måneder ude. Danogips plader ser dog ud på samme måde efter betydeligt længere udendørs ophold.

Hvad angår modstand mod slagregn, har jeg ingen opfattelse - jeg ville nok være ret omhyggelig med at dække gipsen, hvis der var en risiko for, at pladen blev ordentligt våd....

Bruger man skiven rigtigt til det, den er tiltænkt til, fungerer den ganske udmærket...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.