Hej Forum

Vi står og vælger mellem tre forskellige huseleverandører, som har præsenteret en god pris på det hus, vi vil bygge. Nu er det sådan, at de alle bygger med forskellige vægkonstruktioner.

Den ene sætter en udegipsskive som vindtætning
Nummer to sætter en sk. vinddug
Nummer tre arbejder med noget, de kalder for asfaboard eller asfaltboard.

Nu til spørgsmålet, hvad er bedst? Med hensyn til fugt og isolering.

Mvh
P

De material du nævner har til opgave at forhindre, at det blæser ind i isoleringen, og den opgave klarer de nok lige godt. De er nok også sammenlignelige for den fugtbelastning, som de udsættes for. Pladerne/dugen har lidt isoleringsværdi i sig selv, men opgaven er som sagt primært at gøre væggen vindtæt. Fra et isoleringssynspunkt er det vel væggens totale U-værdi, der er af interesse, ikke en enkelt materiales værdi.

• Synes
AlbinJO
  • Laddar…
Alle tre metoder er i princippet ens. De spiller ingen rolle for jer som husforbrugere. Skal I detaljestudere vægkonstruktionen, er der andre ting, der er vigtigere. Som hvor meget isolering der er, og hvordan man undgår kuldebroer.

Som sagt fra et isoleringssynspunkt er de nok ligeså gode. Som jeg har forstået det, handler det mere om byggeteknik.

Udegips giver bedre stabilitet til væggen under byggetiden (når væggen er færdig, bliver den stabil alligevel, gennem pladematerialerne på indersiden). Udegips er da lidt stivere end asfaboard (tror jeg), og selvfølgelig meget stivere end dug.

Asfaboard giver lidt dårligere brandsikring. Men eftersom væggen indad alligevel er fyldt med isolering, som ikke brænder, og sandsynligvis har panel, som brænder på ydersiden, tror jeg, at det er en marginal forringelse brandsikringsmæssigt.

Omkostningsmæssigt sparer man naturligvis meget med dugen, den er lidt billigere pr. kvm (tror jeg), den går utroligt hurtigt at montere, billige transporter og generel håndtering. Besparelsen kan så, afhængigt af hvordan bygherren bygger, blive opædt af omkostninger for midlertidige stabiliseringsforanstaltninger.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.