Hej!

Vi har en altan i dag som er 1,6x12m. Vi har tænkt os at udvide den til 2x6m. Før jeg begynder at bygge, vil jeg gerne rådføre mig med jer, så det bliver en stabil konstruktion. Tips og overvejelser modtages gerne!

Der er i dag bjælker med cc 60cm, som er 170x80mm, bæringen er en stålbjælke. Tanken er at sammensplejse bjælkerne med nye 170x45mm bjælker, som fæstnes med 2 gennemgående bolte i de gamle.
Jeg sætter 70cm fundamenter med 95x95mm stolper med 2 meters mellemrum. Den nye bæring bliver af en 170x45mm bjælke. Dækket ligger 2,44m over jorden.

Jeg har 2 overvejelser:
Skal bjælkerne ligge/hvile på den nye bæring, eller skal de monteres med bjælkesko mod den nye bæring for at få den mest stabile konstruktion?
Ved samlingen, hvor langt bør de nye bjælker forløbe parallelt med de gamle bjælker? Er det nok, at de ligger på den gamle bæring, og at boltene er ca. 5cm fra kanten?
Findes der en bedre løsning for at sammensplejse bjælkerne?

Tak for svar
Mvh

• 3D-tegning af balkonudvidelse med trækonstruktion, reglar og søjler. Viser mål på 2x6m og detaljer om samling af nye og gamle reglar.
  • Illustration af en balkonudvidelse med skarvede bjælker markeret i cirkler, der viser strukturel montage af nye til gamle bjælker.
Lastkravene på altaner er ret høje. Derfor er 45x170 ikke tilstrækkeligt til forreste bærende bjælke. Øg til 45x195 C 24. Bjælkesko er normalt en dårligere teknisk løsning. Her spiller det ikke så stor rolle, om du bruger den rigtige slags skrue (=syrefast). Bemærk, at de oprindelige bjælker er 80x170, hvilket giver en bedre følelse, selvom det er en overdimensionering. Øvrige detaljer har jeg ingen kommentarer til.

• Synes
randomkaka
  • Laddar…
Det lyder godt, at du lægger de nye planker på den gamle bærende bjælke og bolter fast dem i de gamle cirka 50 mm inde, jeg ville i hvert fald ikke have lagt vognbolten tættere på enden. Så lad de nye komme 100 mm forbi. Så ville jeg have lagt bjælkesko, så får du det nok mest stabilt og med mindst risiko for, at det vrider sig. Hvis du lægger dem ovenpå, skal du nok lægge korte brædder imellem plankerne for at forhindre, at træet vrider sig, og låse dem fast sidevejs, så at sige (forhindre forskydning). Træk vognbolten igennem den bærende bjælke, der ligger mod pillerne yderst, så går de ingen steder derefter.

Senest redigeret:
  • Synes
randomkaka
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Lastkravene på altaner er ret høje. Derfor er 45x170 ikke nok til den forreste bærebjælke. Øg til 45x195 C 24. Balksko er normalt en dårligere teknisk løsning. Her spiller det ikke så stor rolle, hvis du bruger den rigtige type skrue (=syrefast). Bemærk, at de oprindelige bjælker er 80x170, hvilket giver en bedre følelse, selvom det er en overdimensionering. De øvrige detaljer har jeg ingen kommentarer til.
Tak så meget for dit svar.
Jeg tænkte, at det var praktisk at bruge samme højde som de nuværende regler, da brædderne ligger direkte på. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal løse højdeforskellen, hvis jeg går op til 45x195. Har du nogle forslag?

S Snickarkirre sagde:
De lyder godt, at du lægger de nye planker på den gamle bærende bjælke og bolter dem fast i de gamle ca. 50mm inde, jeg ville i hvert fald ikke have sat vognbolten tættere på enden. Så lad de nye stikke 100mm forbi. Så ville jeg have lagt balksko, så får du det nok mest stabilt og med mindst risiko for, at det vrider sig. Lægger du dem ovenpå, så skal du nok lægge forstærkninger mellem plankerne for at forhindre, at træet vrider sig og for at låse dem fast sidelæns, så at sige (forhindre forskydning). Træk en vognbolt gennem den bærende bjælke, der ligger mod søjlerne yderst, så går den ingen steder.
Tak for dit svar!

Bruger du balksko, så monter gulvbjælkerne i niveau med bærelinjens overkant.

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Anvender du bjælkesko så monter gulvbjælkerne i niveau med bærelinens overkant.
Undskyld jeg var uklar. Jeg mente ved den gamle bæreline, hvor jeg havde tænkt at lade reglarne hvile på bærelinjen og fastgøre dem til de nuværende reglar.
Er det en god idé at fræse ud 45x195 reglarne 25cm x ca 10cm så de kan ligge på den gamle bæreline ifølge tegningen? Ville det blive stærkere end 45x170 reglar?

• Et udsnit af en træregel med en urjacket sektion, muligvis til at passe over en bærende bjælke i henhold til en byggeplan.
Det var nok mig, der var utydelig. Det er OK med 45x170 til bjælkerne. 45x195 er bedre, selvom du skærer dem lidt ud. Du mener vel 25 mm på højden? Derimod bør en udsparing gå i 45° vinkel til fuld højde.

• Synes
randomkaka
  • Laddar…
Jeg opfattede det som, at justusandersson mente, at kun bærelinjen, der bliver boltet i limtræssøjlerne som du skal montere, behøver at være 45x195, og de andre, der skal ligge parallelt med dem, som er 80x170, kan være 45x170. Sådan opfattede jeg det, men ret mig hvis jeg tager fejl.

• Synes
randomkaka og 1 anden
  • Laddar…
S Snickarkirre sagde:
Jeg opfattede det som om, at justusandersson mente, at det kun er bærende bjælker, som vil blive boltet til limtræssøjlerne, du skal montere der, der behøver at være 45x195, og de andre bjælker, der skal ligge parallelt med dem, som er 80x170, kan være 45x170. Sådan opfattede jeg det, men rette mig, hvis jeg tager fejl.
Ok, så forstår jeg :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.