Jeg har stødt på et problem med at beregne U-værdi for forskellige dele på en kældervæg over jorden samt under jorden. Sådan ser det ud:
mark) og angiv en passende gennemsnitsværdi.
Følgende opbygning fra ydersiden:
Moræne
Fiberdug
200 mm drænende materiale
100 mm celleplast, λ = 0,033 W/mK
200 mm beton, λ = 1,7 W/mK
Over jorden er celleplasten pudset med
20 mm puds; λ = 1,0 W/mK
mark) og angiv en passende gennemsnitsværdi.
Følgende opbygning fra ydersiden:
Moræne
Fiberdug
200 mm drænende materiale
100 mm celleplast, λ = 0,033 W/mK
200 mm beton, λ = 1,7 W/mK
Over jorden er celleplasten pudset med
20 mm puds; λ = 1,0 W/mK
Senest redigeret:
Hmm, der mangler nok lidt tekst der, ikke?
"Sådan ser det ud:
mark) och ange ett lämpligt medelvärde."
Er dette et praktisk eksempel fra det virkelige liv eller en skoleopgave? I praksis kan du ignorere beton og puds og kun regne med cellplast. Vil du regne på hele væggen, tager du delene for sig og lægger dem sammen med hensyn til deres andel af den totale overflade. Det er i og for sig også ret uinteressant, da det er helt forskellige ydertemperaturer, de skal isolere fra (luft kontra mark).
For den del, der har beton+cellplast bliver U=1/(sum of all R), R=d/λ, U=1/((0,1/0,033)+(0,2/1,7))=0,318 (bemærk hvor lidt betonen påvirker, fra 0,33 for kun cellplast til 0,318 for begge).
Den anden del har så (på samme måde) U=1/((0,1/0,033)+(0,2/1,7)+(0,02/1))=0,316
Hvis det drænerende materiale skal medregnes, udvider du blot formlen med dets R=d/λ.
Gennemsnittet for hele væggen bliver også 0,318 (0,3176) og afrunder du til rimelige to decimaler, bliver det 0,32 uanset. (Utot=(U1*l1+U2*l2)/(l1+l2) hvor l angiver længden, et almindeligt gennemsnit)
Har jeg hjulpet dig med at snyde nu?
"Sådan ser det ud:
Er dette et praktisk eksempel fra det virkelige liv eller en skoleopgave? I praksis kan du ignorere beton og puds og kun regne med cellplast. Vil du regne på hele væggen, tager du delene for sig og lægger dem sammen med hensyn til deres andel af den totale overflade. Det er i og for sig også ret uinteressant, da det er helt forskellige ydertemperaturer, de skal isolere fra (luft kontra mark).
For den del, der har beton+cellplast bliver U=1/(sum of all R), R=d/λ, U=1/((0,1/0,033)+(0,2/1,7))=0,318 (bemærk hvor lidt betonen påvirker, fra 0,33 for kun cellplast til 0,318 for begge).
Den anden del har så (på samme måde) U=1/((0,1/0,033)+(0,2/1,7)+(0,02/1))=0,316
Hvis det drænerende materiale skal medregnes, udvider du blot formlen med dets R=d/λ.
Gennemsnittet for hele væggen bliver også 0,318 (0,3176) og afrunder du til rimelige to decimaler, bliver det 0,32 uanset. (Utot=(U1*l1+U2*l2)/(l1+l2) hvor l angiver længden, et almindeligt gennemsnit)
Har jeg hjulpet dig med at snyde nu?
Det er en skoleopgave. Kan du sende mig den helt aritmetiske metode så jeg ved hvor min fejl er.F fb35523 sagde:Hmm, der mangler nok lidt tekst der, ikke?
"Såhär ser det ut:
Er dette et praktisk eksempel fra det virkelige liv eller en skoleopgave? I praksis kan du ignorere beton og puds og bare regne på cellplasten. Vil du regne på hele væggen tager du delene for sig og lægger dem sammen med hensyn til deres andel af det totale areal. Det er i og for sig også ret uinteressant, da det er helt forskellige ydre temperaturer de skal isolere imod (luft kontra jord).
For den del der har beton+cellplast bliver U=1/(sum af alle R), R=d/λ, U=1/((0,1/0,033)+(0,2/1,7))=0,318 (bemærk hvor lidt betonen påvirker, fra 0,33 for kun cellplasten til 0,318 for begge).
Den anden del har da (på samme måde) U=1/((0,1/0,033)+(0,2/1,7)+(0,02/1))=0,316
Hvis det drænende materiale skal regnes med, skal du blot udvide formlen med dets R=d/λ.
Middelværdien for hele væggen bliver også 0,318 (0,3176) og afrunder du til rimelige to decimaler bliver det 0,32 under alle omstændigheder. (Utot=(U1*l1+U2*l2)/(l1+l2) hvor l angiver længden, et almindeligt gennemsnit)
Har jeg hjulpet dig med at snyde nu?![]()
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Når du beregner U-værdien for den modfyldte del, tager du også med jordens termiske modstand. Dette varierer med dybden samt hvilket materiale det er. Men dette burde vel findes med i lærebøgerne?
Jeg har egentlig ingen kundskaber i U-værdiberegning, men jeg har mere brugt mine matematiske kundskaber fra universitetet og lidt basal færdighed i at slå op i formelsamlinger. U-værdien for en komplet konstruktion, f.eks. en væg kan beregnes sådan her:
U=1/(sum of all R), R=d/λ, U=1/(d1/λ1+d2/λ2+...+dn/λn)
Verificér gerne ovenstående med dine egne formler. Du bør kunne udlede dette ganske enkelt. Jeg antager, at du forstår, hvad jeg mener med indeksene 1,2 og n.
I dette tilfælde (den nederste del uden hensyntagen til at den ligger under jord) bliver udregningen: U=1/((0,1/0,033)+(0,2/1,7))=0,318
For delen over jord kommer kun den meget begrænsede isolering fra pudset til, og nævneren kompletteres med +(0,02/1), altså 0,02 m med λ=1.
Andre kan måske hjælpe dig med, hvordan man korrigerer delen under jord for at tage hensyn til jordens isolering, det kan jeg ikke.
U=1/(sum of all R), R=d/λ, U=1/(d1/λ1+d2/λ2+...+dn/λn)
Verificér gerne ovenstående med dine egne formler. Du bør kunne udlede dette ganske enkelt. Jeg antager, at du forstår, hvad jeg mener med indeksene 1,2 og n.
I dette tilfælde (den nederste del uden hensyntagen til at den ligger under jord) bliver udregningen: U=1/((0,1/0,033)+(0,2/1,7))=0,318
For delen over jord kommer kun den meget begrænsede isolering fra pudset til, og nævneren kompletteres med +(0,02/1), altså 0,02 m med λ=1.
Andre kan måske hjælpe dig med, hvordan man korrigerer delen under jord for at tage hensyn til jordens isolering, det kan jeg ikke.
Klik her for at svare