Hej!
Jeg skal bygge et læskur til to heste og overvejer at sætte u-profiler på hjørnestolperne og derefter stable 45x95 stolper i profilerne som væg. Men hvor finder jeg metalprofiler, der er tilstrækkeligt kraftige? De eneste jeg finder i byggemarkedet er af aluminium, men disse er vel helt for spinkle?
Jeg skal bygge et læskur til to heste og overvejer at sætte u-profiler på hjørnestolperne og derefter stable 45x95 stolper i profilerne som væg. Men hvor finder jeg metalprofiler, der er tilstrækkeligt kraftige? De eneste jeg finder i byggemarkedet er af aluminium, men disse er vel helt for spinkle?
Den U-profil af stål, der laves i dag, hedder UPE, og dens mindste højde er 80mm udvendigt. Du ser ud til at ville lægge profilen ned, så det bliver jo bredden i stedet. Indvendigt er en UPE80 ca. 66mm. Så det bliver løst med 45mm i den. Kigger du på den ældre standard, som hedder UNP i dag, tidligere bare U, så findes der en profil, der hedder U65, som er omtrent 54mm indvendigt. Næste nedad er U50, som er 40mm indvendigt.
Profiler køber du steder som Brøderne Edstrands, Tibnor, Uppsala Handelsstål osv. Der plejer at være stålgrossister i de fleste byer. Dog er det ikke alle, der sælger til privatpersoner.
U-profiler er dog ret svage på den led, især i disse små dimensioner. Det vil desuden ruste og rådne betydeligt, hvis du stiller træ ned i en profil på den måde i en indhegning.
Hvis du alligevel vil have en profil, der passer perfekt til at stable træ i, så besøg en mekanisk værksted med pladeindretning, der kan bukke profiler til dig af 5-6mm tyk plade. Så kan du også få dybere profiler end de valsede. En dybere profil er stærkere på den led, du vil have dem.
Profiler køber du steder som Brøderne Edstrands, Tibnor, Uppsala Handelsstål osv. Der plejer at være stålgrossister i de fleste byer. Dog er det ikke alle, der sælger til privatpersoner.
U-profiler er dog ret svage på den led, især i disse små dimensioner. Det vil desuden ruste og rådne betydeligt, hvis du stiller træ ned i en profil på den måde i en indhegning.
Hvis du alligevel vil have en profil, der passer perfekt til at stable træ i, så besøg en mekanisk værksted med pladeindretning, der kan bukke profiler til dig af 5-6mm tyk plade. Så kan du også få dybere profiler end de valsede. En dybere profil er stærkere på den led, du vil have dem.
Medlem
· Västra Götaland
· 257 indlæg
Jeg tror han vil sætte en i hvert hjørne og lægge regler mellem for at have en stående panel og u-bjælken skal tage lasten fra taget. Men det samme er nok nemmere at gøre med træstolper og vinkeljern.
Medlem
· Norrbotten
· 585 indlæg
Eftersom det skal beskytte mod vind, har du overvejet at bygge med vægmoduler af fer og not panel eller liggende selvbærende fer og not 45mm brede planker
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 indlæg
Der findes pladeprofiler som er bukket plade, findes i mange dimensioner og er lettere end U-bjælke. Findes normalt i 6 meters længder.
Søg efter Tibnor på nettet.
Protte
Søg efter Tibnor på nettet.
Protte
Medlem
· Norrbotten
· 585 indlæg
Google profilhøvlet tømmer. Jeg købte en campingvogn inklusiv en tømret forgård sidste år, så jeg ved ikke, hvor man kan købe det, men ring rundt til savværker omkring dig.
Klik her for at svare