Hej!

Jeg overvejer at bygge en maskinhal (eller lignende maskinlager) til sommer og har skitseret lidt og er kommet frem til dimensionerne 21,6 m bred og 7,2 m dyb og med hele den ene langside åben eller med skydedøre for nem adgang til det hele. Væggene tænkte jeg at bygge af træregler med pladebeklædning (ikke isoleret altså, men mere som et metalværksted) og til taget overvejer jeg selvbærende plader. Jeg håber, at det er muligt at få fat i en plade, der klarer ca. 7,8 m mellem støtterne (der bliver sjældent større snebelastning her i syd).

Nu til mit spørgsmål: hvad skal jeg vælge for en bjælke langs den langside, der skal være åben? Der er jo limtræ, metal, kerto, "masonitbjælker" osv. Hvad er billigst og bedst? To stolper kan jeg overveje (som på billedet), men ikke flere. Hellere færre. Alle forslag modtages med tak!

maskinhall2.jpg

Sjovt projekt :)
Leger med tankerne om en minivariant af dette på ca 3X6 meter

3x6m er nok lidt nemmere at ordne en bjælke til desuden. ;-) Der findes jo endda limtræsbjælker på Byggmax i den længde...

Japp :) Var lidt af tanken at holde sig til netop en 6m standardbjælke for at gøre det lidt billigere, men det har jo lidt bæring på dit projekt også, da man kan se det som 3 stk. 7 m bjælker i fronten. Nu finder jeg ingen rigtig god beregningsmodel nogen steder, men moelven har jo et beregningsprogram for limträ :)

Med det beregningsprogram og en spændvidde på 7,2 m mellem hver stolpe vil Moelven have, at man skal have 115x630 mm limtræsbjælke. Det føles lidt i overkanten synes jeg... :confused:

menhir sagde:
Med det beräkningsprogrammet og et spænd på 7,2 m mellem hver stolpe vil Moelven at man skal have 115x630 mm limtræsbjælke. Det føles lidt i det groveste lag synes jeg... :confused:
Beregner det programmet på en kontinuerlig firestøttebjælke?
Eller er det tre st to støtte?
Momentfordelingen bliver væsentligt gunstigere med en firestøtte.

Det bliver et ordentligt vindfang med en så stor åben flade. Nu ved jeg ikke, hvordan det passer ellers, men en maskinhal med målene 10m x 16m. Den er meget mere robust og behøver ikke blive dyrere at bygge. Med en stor port på den ene langside.

anaitis: Det står, at bjælken ikke må skarves, så jeg forudsætter, at programmet beregner på en hel bjælke i stedet for med samlinger over hver stolpe.

græveren: Jo, jeg har tænkt tanken med vindfang. Det bliver nok skydedøre på forsiden for at mindske både vindfang og nedbør. Eller så sætter jeg væg de øverste 1,5 m og lader resten være åbent. Eftersom jeg har tænkt mig et pulttag for at undgå at bruge tid (eller penge) på at bygge spær, så bliver det jo lidt "for højt" i forkanten, som man kan bygge til. Vindfang bliver der jo alligevel, omend ikke så meget. Desværre er nok ikke fx 10x16 en mulighed. Jeg har brug for at komme til det meste (vogne, hø, traktor, flislager mm) forfra for ikke at skulle bygge så stort, at man kan "køre rundt" inde for at komme til alt. Lidt besværligt, hvis man en dag har brug for det, der står længst inde, og først skal flytte det, der står foran... ;)

Find en person med en lille maskinhall. Det er ikke sådan, at man skal flytte rundt på maskiner for at komme til det inderste. Jeg mener en maskinhall med port på langsiden. Jeg har selv en smal og lang hall og synes selvfølgelig, at den er perfekt. Den er 12 x 44 m, med en port (7 x 4 m) på langsiden.

• En traktor med kranarm flytter byggeelement ved en lang maskinhall med port på siden.
menhir sagde:
anaitis: Det står att balken ikke må skarves så jeg forutsetter at programmet regner på en hel balk i stedet for med skarver over hver stolpe.
Nu slog jeg opp programmet selv.
Tror at ditt alternativ ikke finnes der, men hvis man bruker det som ligner din hall mest, et tofelts (tresøjlet) skærmtag får man følgende dimensioner:

WebResource.axdLT 90x450 17 mm (L/423) 190 mm 81,0 kN 274 kg

WebResource.axdWebResource.axdLT 115x405 18 mm (L/391) 149 mm 81,2 kN 315 kg

Her skal du tænke på at din balk er fordelagtigere holdfasthedsmæssigt, dvs en mere nøjagtig beregning giver sikkert en endnu mindre balk!

Anaitis: Tak for din beregning. Jeg valgte "Bärlina över fri öppning" i programmet og angav derefter bredden til 14400mm (Rigtig bredde er jo 7200mm, men de beregner på sadeltag, så jeg fordoblede bredden for at få den korrekte bredde på "mit" tag) og åbningen 7200 (21600/3=7200). Tag: plåttak uden isolering, hældning 15 grader. Den eneste mulighed jeg får da er 115x630mm.

Hvis jeg i stedet vælger Altantag 3-støtte med plåttak uden isolering, kan jeg ikke have så bred åbning som jeg ønsker, men hvis jeg reducerer åbningen til 6 meter, kan jeg bruge bjælken 90x405 eller 115x360. Det lyder mere rimeligt i mine amatørører end 115x630. ;) Jeg satte cc-målet på tagbjælkerne til 10 cm. Selvbærende plåt har nok omtrent det mål mellem "dale" i profilen. Spørgsmålet er bare: kan man sammensætte disse bjælker? Jeg har jo tegnet "tværstøtter" øverst på pælene, hvilket giver støtte på 0, 1.5, 5.7 og 7.2 m. Største egentlige frie åbning bliver dermed 4.2 meter. Kan de sammensættes da? Og kan man beregne sådan? Tværstøtterne bærer måske ikke lige så meget som en hel stolpe?

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.