Vi reparerede pudsafskallninger på kældervæggen med Finja Laga inde. Nu er der hårfine revner i reparationen, se billede nederst.

Hvad skyldes det? For tykt lag (1-1,5 cm)? For hurtig tørring? Eller var det det forkerte produkt til formålet? Vi spurgte i butikken, men den fyr kløede sig i hovedet mere end vi gjorde, så han havde ingen idé. Vi har flere pudsafskallninger at reparere, så det ville være godt at vide, hvad vi skal gøre anderledes næste gang.

Behøver vi gøre noget ved revnerne? Det er ikke sikkert, at de kan ses, når vi har malet, og der skal stå en hylde foran, så det er ikke så vigtigt, hvordan det ser ud.

Revnet puds på kældervæg efter reparation, med små sprækker synlige på overfladen. Overgangen mellem pudslaget og den hvide væg er ujævn.
 
Ingen som har nogen teori?
 
Johhhan
Det er let at det tørrer for hurtigt og at det da ikke har nået at hærde færdigt. Det kan vise sig som revner og det kan ske at det bliver dårligt fæste mod underlaget. For at undgå dette forvandes underlaget, så det ikke suger vand fra den nye mørtel, og man skal sikre sig at det holder sig fugtigt indtil det er hærdet. Et almindeligt råd jeg har set er at eftervande i tre døgn.
 
  • Synes
mrsnhp og 1 anden
  • Laddar…
Johhhan Johhhan sagde:
Det är lätt hänt att det torkar för snabbt och att det då inte hunnit härda färdigt. Det kan visa sig som sprickor och det kan hända att det blir dåligt fäste mod underlaget. För att undvika detta forvandes underlaget, så at det inte suger opp vand fra det nye bruket, och man skal se til at det holder sig fuktigt, til det har herdet. Et vanligt tip jeg har set, er at eftervande tre døgn.
Tak! Vi vandede væggen, men vi burde måske have dækket mørtlen efterfølgende, så det ikke tørrer så hurtigt. Det havde allerede tørret og revnet til næste dag, så det var for sent at vande mere da. Det er ganske køligt og tør luft i det rum (madkælder) på denne tid af året.

Vi må håbe, at det holder. I værste fald må vi lave det om om nogle år. Vi har ikke dræneret endnu, så der er alligevel risiko for nye pudsløsninger.
 
Efter maling ses kun den største revne, og intet lyder bomt (endnu). Nu håber vi, at det holder mindst lige så længe som resten af den gamle puds :)

(Overfladen er med vilje grov og ujævn i et forsøg på at matche den gamle overflade rundt omkring)

Grov og ujævn pudset væg med synlig sprække efter maling, matcher den gamle omkringliggende overflade.
 
  • Synes
cpalm
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.