Skal sætte skillevægge op på førstesalen og undrer mig over, hvilken tykkelse man skal vælge til reglarne.
Plejer man ikke at bruge 45x45 reglar? eller skal man gå op til 45x70?
(Kommer til at isolere skillevæggene)
Plejer man ikke at bruge 45x45 reglar? eller skal man gå op til 45x70?
(Kommer til at isolere skillevæggene)
Jeg fik rådet at køre på 45x70. Fordelene er stabilitet og at risikoen for at bøjede reglar giver en skæv væg bliver mindre.
Jeg tænker mig 45x70 for ikke-bærende indervægge. Har egentlig ingen andre grunde end at det føles som et passende kompromis af stabilitet og vægtykkelse.
En fordel kan forresten være plads til el-dåser. Jeg vil bruge OSB+13mm gips på hver side. Så kan der måske være to apparatdåser ryg mod ryg samme sted, men på hver sin side ...? Det er nok ikke plads med 45 regel.
En fordel kan forresten være plads til el-dåser. Jeg vil bruge OSB+13mm gips på hver side. Så kan der måske være to apparatdåser ryg mod ryg samme sted, men på hver sin side ...? Det er nok ikke plads med 45 regel.
Apparatdåserne er 50 mm høje. Har "not og fjeder" så man kan trykke dem sammen, ikke kun sætte dem under eller ved siden af hinanden men også vende dem mod hvert sit rum. De bygger så 70 mm og passer så i en væg med 45 mm regel + 2 gips.
Dog burde 45 mm regel i indervæg ikke være meget at råbe hurra for fra et lydisoleringssynspunkt. Simpel døre med karm findes også med 70 mm karm.
Dog burde 45 mm regel i indervæg ikke være meget at råbe hurra for fra et lydisoleringssynspunkt. Simpel døre med karm findes også med 70 mm karm.
Hvis en dosa er 50 høj, hvordan kan to st blive 70 mmJanneL sagde:Apparatdosorna er 50 mm høj. Har "not och spånt " så man kan trykke dem sammen, ikke bare sætte dem under eller ved siden af hinanden, men også vende dem mod hvert sit rum. De bygger da 70 mm og passer da i en væg med 45 mm regel + 2 gips.
Dog burde 45 mm regel i indervæg ikke være så meget at råbe hurra for fra en lydisoleringssynspunkt. Simpel døre med karm findes også med 70 mm karm.
Det må være meget unødvendigt kraftig not och spånt i så fald ...
Men jeg har ingen at måle på eller se på, så jeg har vel egentlig ingen anelse. Jeg blev dog lidt forvirret over det, du skrev, janne. Du må gerne forklare, hvis der er noget, jeg går glip af.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 indlæg
De ligger jo ikke ryg-mod-ryg, men ved siden af hinanden med not og fjeder sammen.
Jaja, nu forstår jeg!it-snubben sagde:
Så vil afbryderne (eller vægudtagene) ikke være lige langt fra dørkarmen eller i samme højde fra gulvet på begge sider af døren.
Men det betyder nok ikke så meget. Hvor vi bor, har vi en afbryder på "samme sted" på hver side af køkkendøren. Det tog nok omkring 2 år, før jeg opdagede, at de faktisk var i forskellig højde (i dette tilfælde netop for ikke at kollidere inde i væggen).
Det løste sig tilsyneladende!
Har arbejdet en hel del med disse doser og ikke vidst, at man kan montere dem på denne måde. Det var min elektriker, der gav mig et tip. Man borer også hul gennem "not/fjær" så kan man tilslutte med kun ét rør/slange ved stikkontakt. Stikkontakterne kommer dog i samme højde fra gulvet.
Har arbejdet en hel del med disse doser og ikke vidst, at man kan montere dem på denne måde. Det var min elektriker, der gav mig et tip. Man borer også hul gennem "not/fjær" så kan man tilslutte med kun ét rør/slange ved stikkontakt. Stikkontakterne kommer dog i samme højde fra gulvet.
Jeg har problemet med en indervæg, der har 45mm reglar, når jeg skal renovere badeværelset. Jeg antager, at det burde have været 70mm, da 45mm jo føles for smalt. Det jeg overvejer er, om man kan stabilisere det ved at sætte grove plader på, måske gulvspånplade på 22mm, inden man sætter MineriVt eller vådrumsgipsplade. Det ville jo være betydeligt enklere end at rive væggen med nye reglar. Så ville tykkelsen blive 45mm+10mm tidligere spånplade+22mm gulvspånplade. 45+10+22=77mm. Det burde jo blive lige så stabilt? Og desuden lidt mere materiale i væggen. Eller skal man sætte en krydsfinerplade, eller er en anden plade bedre for stabiliteten? Taknemmelig hvis nogen har en mening om det. Det blev jo ikke direkte svar på spørgsmålene i tråden, men det passede jo godt i overskriften "tykkelse på mellemvæg".
Hvis du vil følge de nye regler for badeværelser, skal der maksimalt være 45 cm mellem reglarne, og du må ikke have plader bag vådrumspladen. Det kan desværre betyde, at du skal rive den eksisterende spånplade ned og forstærke væggen med flere og kraftigere reglar.
Hvad skal der være under vådrumsskiven? Måske skal man rive spånpladen væk under alle omstændigheder, lidt ærgerligt. Men måske kunne man sømme på råspont 22mm eller helst 27mm over det hele og på den måde stabilisere det hele. Råspont plejer jo ikke at være så dyrt. Ellers må man måske sømme og skrue nye regler med 70mm fast i de gamle. Men dette er alligevel lidt besværligt, da man nogle steder ville skulle fylde op med 25mm ovenpå 45mm til 70mm og der findes jo ikke dimensionen 25mm. Men mere stabilt ville det sikkert være at have en hel råspontvæg under.
Klik her for at svare