Jeg vil bygge nogle hylder, der bliver 85 cm lange og 40 cm brede. De vil kun blive fastgjort på de korte sider. Hylderne skal bruges til køkkenservice. Jeg vil gerne bruge færdige hvide hylder af spånplade, men er bekymret for, at de vil svigte på midten, så jeg ved ikke, hvilken dimension jeg har brug for enten af spånplade eller af gran/fyr.

• Synes
Htckorrr
  • Laddar…
De som sælges færdige i byggemarkederne plejer at være 18mm tykke. De klarer en rimelig mængde vægt.
Hvis du skal laste virkelig meget, kan du jo altid lægge to ovenpå hinanden.

Du kan ikke forestille dig at sætte en lille støttepinne ved midten af hylderne?

Tips:
Jeg har fire 80-centimeters (765x350) hylder, hvor det meste af vores bords porcelæn og glas står, for ca. 12 kuverter. Nå, meget og måske det tungeste står jo nederst på skabsbunden.
Hylderne er i hærdet glas, 6 mm tykt, IKEA standardindretning.
Ingen synlig nedbøjning der :)

Vis af bøger siger jeg, at 850 i 18mm fastgjort yderst, vil bøje sig, hvis du læsser på med en del porcelæn. Mine indbyggede rent sensomotoriske vægte jeg har i armene, siger nemlig, at en ordentlig porcelænsstak endda kan veje lidt mere end bøger.
Jeg flytter konsollerne ind til C-C 600, når jeg sætter hylder 800 t=18 op. Længere konsolafstand giver nedbøjning.
Hvis du skal have den spændvidde, overvej at skrue en T-profil i stål fra undersiden – det gør meget for den spændvidde!

Hærdet glas, den variant har jeg ikke tænkt på. Skal undersøge sagen.

Hvis jeg bruger mig af 18 mm træplade, fyr eller gran, burde det ikke være stivere end de almindelige spånpladehylder?
Findes også i 25 mm, har jeg set et eller andet sted.
Et alternativ kan blive, at jeg tester uden T-profil, kan jo altid sætte den der ved behov. Vil gerne have, at det skal være så usynligt som muligt. Havde tænkt at skrue en L-vinkel i enderne, for at lægge hylderne på, da der er faste vægge på begge sider.

• Synes
polaris800
  • Laddar…
Hvis det ikke bøjer direkte, vil det gøre det med tiden, er prøvet (man bør vende hylderne efter et år)
Heltræ fungerer bedre og 25 er jo bedre end 18.

Vend dem efter noget år, det var jo også et godt tip, tak

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.