Hej!

Vi er i gang med at bygge et orangeri og planlægger at have en støbejernskamin til aftener og kølige dage.

Planen er at støbe en plade til den at stå på, så den kommer op ca. 50 cm fra gulvet. Pladen vil hvile på 19 cm brede letklinkerblokke, som bliver en del af plantebedene.

Pladen vil være ca. 150 cm bred og 75 cm dyb. Der bliver altså ca. 110 cm mellem støtterne. Bagkanten kan forankres i den eksisterende betonvæg med et eller flere armeringsjern. Kaminen vejer ca. 200 kg, og pladen skal forstærkes med "almindeligt" (6 mm?) armeringsnet. Planen er at bruge finbeton.

Er der nogen, der kan hjælpe med en passende overdimensioneret tykkelse og om der er noget andet at tænke på?

Tak på forhånd & venlige hilsner,
Kristofer

Ingen der har nogle tanker omkring dette?

Bedste svar

Hej! Jeg kan begynde med at sige, at jeg ikke er nogen konstruktør, men jeg kan kun komme med et kvalificeret gæt. Men at forankre den i den bagvedliggende betonvæg lyder som en god idé. Jeg tror, du burde kunne klare dig med en plade, der er 100mm tyk. At bruge en netmåtte er smart, men jeg synes, du burde forstærke armeringen med nogle 12mm armeringsjern, der ligger på tværs af pladen fra letklinkerblok til letklinkerblok. Læg 12'er jernene i bunden på afstandsstykker, og så kan du lægge måtten ovenpå. Du kan også bruge grovbeton i stedet for finbeton.

Hvor meget kan letklinkerblokkene egentlig bære? Det bliver jo lidt vægt i den der konstruktion. Pladen vejer i runde tal 260kg, plus ovn og skorsten, så det er jo næsten et halvt ton. Måske kan du gå ned i tykkelse på pladen, men så skal du nok lægge grovere jern.

Hej!

Tak for dit svar, desværre blev pladen støbt for et par timer siden.

Det blev følgende:
- Ca. 100 mm tyk i finbeton
- Kantbjælke i forkant ca. 150 mm totalhøjde og 50 mm dyb med to 8 mm armeringsjern (et i bunden, et i højde med armeringsnettet)
- 6 mm armeringsnet over hele & fastgjort i bagkanten, med to ekstra 8 mm i samme plan (udover de to i kantbjælken)

Det er irriterende, at jeg havde 12 mm armeringsjern derhjemme, men syntes, at det virkede overdrevet. Må håbe, at det holder alligevel.

Tak & god aften,
Kristofer

PS. Blokkene er 3 MPa, så 3 N/mm2. Lidt hurtigt regnet så tåler de da 44 ton per side. DS

Senest redigeret:
K Kristofer_Hlm sagde:
Hej!

Tak for dit svar, desværre blev pladen støbt for et par timer siden.

Det blev følgende:
- Ca. 100 mm tyk i finbeton
- Kantbjælke i forkant ca. 150 mm totalhøjde og 50 mm dyb med to 8 mm armeringsjern (et i bunden, et i højde med armeringsnettet)
- 6 mm armeringsnet over hele & fastgjort i bagkant, med to ekstra 8 mm i samme plan (udover de to i kantbjælken)

Det er irriterende, at jeg havde 12 mm armeringsjern derhjemme, men syntes at det virkede overdrevet. Får håbe, at det holder alligevel.

Tak & god aften,
Kristofer

PS. Blokkene er 3 MPa, så 3 N/mm2. Lidt hurtigt regnet kan de så klare 44 ton per side. DS
Jaha det var jo ærgerligt, at jeg ikke var hurtigere med at svare. Men det lyder som om, at det der burde holde uden problemer. Smart løsning med en "kantbjælke" i forkant som forstærkning. Var bare jeg, der tænkte, at det kunne være smart at sikre sig med 12'er jern. Men tror som sagt, at din løsning fungerer uden problemer, lad den bare hærde en uge før du belaster den (y)

Oj for pokker ja, så holder de jo uden problemer i hvert fald :crysmile:(y)

Ja, lidt synd men alligevel rart med et svar og lidt diskussion :)

Tak, jeg tænkte, at bjælken kunne være god som lidt ekstra sikkerhed. Ingen risiko for tidlig belastning, det vil nok tage nogle måneder, før der kommer en kamin på den plade. Men jeg kan lige så godt lade formen og støtterne under være tilbage en god uge, de generer ingen.

Tak & hav det godt,
Kristofer

K Kristofer_Hlm sagde:
Ja, lidt synd men alligevel rart med et svar og lidt diskussion :)

Tak, jeg tænkte at bjælken kunne være god som lidt ekstra sikkerhed. Ingen risiko for tidlig belastning, det vil nok tage et par måneder før der kommer en ovn på den plade. Men jeg kan lige så godt lade formen og støtterne under blive i godt en uge, de generer ingen.

Tak & ha det godt,
Kristofer
Nej præcis det er jo altid rart! :)

Okay va godt så når betonen at hærde ordentligt.

Tak i lige måde!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.