Jeg skal isolere skråtag på min førstesal og vil isolere ned til tagskægget. På støttebenene havde jeg tænkt mig at montere MDF for at skabe opvarmede opbevaringsrum i skunken. Hvor tyk MDF har jeg brug for, kan jeg sætte MDF med CC60, eller hvor tæt har jeg brug for at sætte det? Er 10 mm nok, eller skal jeg have tykkere MDF?

Tak på forhånd

Bliver det ikke meget dyrt med MDF. Er det ikke bedre at sætte OSB og gips. Du kan jo sætte renoveringsgips (6mm) hvis du ikke vil have, at det bliver for tykt.

Jeg vil selvfølgelig have osb/spær+gips på øvrige vægge og loft, men netop delene til skunkene havde jeg tænkt at tage MDF for at kunne lave flotte integrerede døre. Det er ikke enorme overflader, det drejer sig om, et hurtigt overslag siger 2,40*1,2 per "sted" og 3,5 steder. Altså fire solide MDF-plader.

Tanken er at save dørene direkte i disse plader og dermed få adgang til opbevaringsrum bagved.

Se billede.

• Tegning af taget viser placering af MDF-plader til døre og lag af isolering, diffus.plast og gips. Døre skal skæres i MDF for tilgang til opbevaring.
I
MDF er ikke et passende mtrl. hvor du har risiko for fugtoptagelse, da pladerne svulmer. Det er også verdens dårligste byggemtrl., endda værre end spånplader. Dyrere også.

Foreslår at du dropper tanken på MDF. Det egner sig bedre til at lave møbler og lignende ting af, som skal stå inde i stuetemperatur. (Og ikke engang til det ville jeg selv bruge MDF.)

Selv lavede jeg skunkrum med OSB+gips, samt i hver "fack" en dør af MDF, sat op med pianohængsler og magnetlåse.

ok, jeg havde som sagt tænkt at lave det hele med MDF, eftersom næsten halvdelen af delen var tænkt at være låger... Jeg forstår dog ikke, hvordan det kan påvirkes så meget af fugt mm, eftersom jeg skal have MDF'en i indendørsklima.

Ja, jeg havde samme tankegang som dig, at bruge MDF til det hele. Lågerne optager måske godt halvdelen af pladsen, men følte at det var lidt spild at "MDF'e" hele væggene.

Men hvor meget dyrere er egentlig MDF, 16 mm MDF koster ca. 250 kr for 240x120, OSB koster 125 og Gips koster 75 kr i samme størrelse. Jeg skal lave cirka 8x1,2 meter = ca. 10 kvm. Hvis halvdelen er døre bliver væggen ca. 5 kvm for 200/2,88 = 70 kr/kvm. 5 kvm MDF (døre) for 250/2,88 = 87 kr/kvm. Altså sparer jeg ca. 17 x 5 = 85 kroner ved at vælge dette alternativ.

Mit spørgsmål er altså, om det er (som ovenfor antydet) uhensigtsmæssigt med MDF, da prisforskellen er helt irrelevant... Det burde også være nemmere at få pænt med samme tykkelse.

Nu er jeg bare en (nogle gange) glad amatør, men synes ikke, at det burde være upassende at bruge MDF til alt, hvis det er et opvarmet rum (stuetemperatur?). Jeg har lavet et par garderobeskabsdøre i MDF, som har slået sig en del, men lågerne på kattvinden sidder som smæk. Et par stærke magnetlåse på over- og underkant sørger for, at lågerne holdes på plads.

Tillæg: Jeg havde 10mm MDF til lågerne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.