Tænkte at dele stuen med en væg og dør for at få et ekstra soveværelse (se billede).
Undrer hvordan man skal tænke over væggens tykkelse, hvis man skal have en dør i væggen. Lad os sige, at dørkarmen er 10 cm tyk, og jeg havde tænkt at bruge både osb og gips. Hvis vi regner med 4 cm for osb og gips på begge sider af væggen, bør reglerne i væggen da være 6 cm for at dørkarmen skal blive lige så tyk som væggen? Tallene er hypotetiske, undrer bare om jeg tænker rigtigt. Tænker, at det er nemmest at montere dørfoder, hvis dørkarmen er lige så tyk som væggen.
Overvejer også hvad den nemmeste måde at tage ud markeringer fra ydervæggen for regler til indervæggen er. Vil have, at indervæggen er i 90 grader til ydervæggen. Bruger man noget smart laser værktøj til sådan noget?
Hvis I skal købe en ny dør, findes der karme med en dybde, som passer til 70 mm regel + OSB + gips. Det er en af flere standarddimensioner.
Hvis karmen ikke er lige så dyb som væggen, må man bygge ud med passende træ (også kaldet smyg) for at komme i niveau med væggen. Dette gøres på den ene side og den anden (hængselssiden) flugter med væggen (så døren kan åbnes helt).
For at få den nye væg vinkelret mod ydervæggen kan man benytte trigonometri.
Eksempel 1: mål fra hjørnet og lav markeringer f.eks. 2000 mm ude på både ydervæggen og en regel, der markerer den nye væg. Mellem disse mærker skal det være ”kvadratroden af to” længere end mellem hjørne og mærker. Hvis mærkerne sidder 2000 mm fra hjørnet, skal diagonalen være 2828 mm.
Eksempel 2: samme princip men enklere tal. Hvis et mærke er 3000 mm fra hjørnet og det andet er 4000 mm fra hjørnet, skal diagonalen mellem mærkerne være 5000 mm. Er disse strækninger for lange, kan man tage halvdelen eller en vilkårlig anden skalering af alle tre.
Der findes, som A.G sagde, karme med den tykkelse, satte en selv for kun en måned siden.
Hvis man ikke gider at regne eller simpelthen har for tyk væg, kan man altid sætte salningslister (eller lignende). Da jeg satte min 118mm karm, var det ikke nok, fordi væggen er 128mm tyk, så jeg måtte lægge en 10mm liste for at få den rigtige tykkelse på det hele
At få 90 grader ved ydervæg er Bygmästervinkel 3 + 4 = 5 Pythagoras
Håber du forstår skitsen
Måtten A og B kan være hvad som helst C bliver produktet af det bare måle
Enklest at huske (i hvert fald for mig) er 60, 80, 100
Ikke dårligt med det hele lige, forskellige tænk bare 60 80 100 er godt, hvis det er korte afstande, jo længere
på de korte (katereterne) stykker, desto mere præcis i mm bliver (hypotenusen) den lange del
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.