Jeg kan ikke rigtig fastlægge væggens placering, men man kan sige nogle generelle ting. Er det en plankevæg af træ, er den ikke bærende. Der forekommer aldrig bærende vægge af træ under et betonbjælkelag. Er det en træregevæg, så er den tilføjet senere. Er det en murstensvæg (halvsten), så er den nok ikke bærende. Jeg kan ikke finde sådanne vægge på armeringstegningerne, som du har vedhæftet. Alle bærende vægge er med på disse tegninger. Man kan sige det samme om lettere betonvægge.

Det er et ualmindeligt elegant hus. Det minder om servicehuset på Nils Ericssonsgatan i Stockholm, men der findes vel flere lignende. Blandingen af mursten og letbeton i facaden er usædvanlig.

J justusandersson sagde:
Jeg kan ikke rigtig placere væggens position, men man kan jo sige nogle generelle ting. Er det en planke-væg af træ, er den ikke bærende. Der forekommer aldrig bærende vægge af træ under en betonplade. Er det en træregelevæg, så er den kommet til senere. Er det en murstensvæg (halvsten), så er den nok ikke bærende. Jeg kan ikke finde sådanne vægge på armeringstegningerne, som du har vedlagt. Alle vægge, der er bærende, findes med på disse tegninger. Man kan sige det samme om letbetonvæggene.

Det er et fantastisk elegant hus. Det minder om servicehuset på Nils Ericssonsgatan i Stockholm, men der findes vel flere lignende. Blandingen af mursten og letbeton i facaden er usædvanlig.
Tak for dit svar!

Væggen er ikke med i tegningen. Den ligger lige ved trappehullet, i billedet ser du nogle planker, der dækker for.

Det, jeg bekymrede mig over, er, at det ser ud som om en armeringsjern strækker sig og krydser væggen, men det skal ligge i pladens øvre del.

Vi må se, når/hvis bestyrelsen svarer; jeg vil ikke have, at det bliver forkert, måske tage nogen ind for at kigge på det.

Der findes også en underkantarmering. Overkantarmeringen er kun over den tykke væg i nærheden. Vægge som ikke er med på armeringstegningen er ikke bærende (hvis man har fulgt tegningen vil sige).

J justusandersson sagde:
Der er også en nedre kantarmering.
Er det ikke sådan, at den nedre kantarmering ligger i mit gulv, og den øvre kantarmering ligger hos naboen over mig?

J justusandersson sagde:
Vægge, der ikke er med på armeringsplanen, er ikke bærende
Jeg håber, de har fulgt den. Det, der er lidt forvirrende, er, at alle andre indervægge er 10 cm, og denne er 13 cm i tykkelse.

Meget hovedpine, da det er et gammelt hus, men måske er det en del af charmen :)

Nej, både over- og underkantsarmering findes i samme plade. Armeringen er der for at modvirke de trækkræfter, der opstår på grund af de indre vridmoment. I rummet mellem de bærende vægge er disse størst i pladens underkant, den vil bøjes nedad. Over støtten er de i stedet størst i pladens overkant, hvor pladen vil bøjes opad. Vægtykkelsen afhænger primært af, hvilket material der er anvendt.

J justusandersson sagde:
Nej, både over- og underkantsarmering findes i samme plade. Armeringen findes for at modvirke de trækkræfter, der opstår på grund af de indre drejningsmoment. I rummet mellem de bærende vægge er disse størst i pladens underkant, den vil bøje nedad. Over støtten er de i stedet størst i pladens overkant, hvor pladen vil bøje opad. Vægtykkelsen afhænger hovedsageligt af, hvilket materiale der er anvendt.
Tusind tak for dine svar :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.