3,576 læst ·
14 svar
4k læst
14 svar
TV i Gipsvæg ( Expanderskrue må ikke anvendes )
Hej!
Efter meget pres fra min sambo har jeg besluttet at lytte, satte tv'et op i går!
TV'et er 65 tommer med en vægt på 22 kg, har tjekket lejekontrakten, og der står, at man ikke må bruge ekspander/mollyskruer, da det er helt nye lejligheder osv... også ingen skruer der er længere end 30 mm!
Fik lov at låne en regeldetektor for at forsøge at fastgøre beslaget i reglerne, men da jeg forsøgte at bore i dem, så jeg, at de var metal og ikke træ, som jeg havde håbet på, så jeg prøvede at skrue en træskrue direkte ind i gipsen, og efter cirka 10 mm blev det stramt, antager der er en træplade bagved! Så jeg har sat 6 træskruer uden dyvel direkte ind i træpladen bag gipsen og synes de gik stramt til sidst, så noget må jo holde dem, vil dette fungere i længden?!
Den har siddet oppe i 12 timer nu, men det føles som om, hvis jeg lukker døren for hårdt, vil den falde ned, er det bare mig der er bekymret for mit fine OLED, eller burde jeg gøre det om? Og hvordan skal jeg gøre det i så fald?
MVH
Efter meget pres fra min sambo har jeg besluttet at lytte, satte tv'et op i går!
TV'et er 65 tommer med en vægt på 22 kg, har tjekket lejekontrakten, og der står, at man ikke må bruge ekspander/mollyskruer, da det er helt nye lejligheder osv... også ingen skruer der er længere end 30 mm!
Fik lov at låne en regeldetektor for at forsøge at fastgøre beslaget i reglerne, men da jeg forsøgte at bore i dem, så jeg, at de var metal og ikke træ, som jeg havde håbet på, så jeg prøvede at skrue en træskrue direkte ind i gipsen, og efter cirka 10 mm blev det stramt, antager der er en træplade bagved! Så jeg har sat 6 træskruer uden dyvel direkte ind i træpladen bag gipsen og synes de gik stramt til sidst, så noget må jo holde dem, vil dette fungere i længden?!
Den har siddet oppe i 12 timer nu, men det føles som om, hvis jeg lukker døren for hårdt, vil den falde ned, er det bare mig der er bekymret for mit fine OLED, eller burde jeg gøre det om? Og hvordan skal jeg gøre det i så fald?
MVH
Magnus E K
Husejer
· Östergötland
· 4 612 indlæg
Magnus E K
Husejer
- Östergötland
- 4,612 indlæg
Hvor mange skruer og hvor grove?
Hvis det ikke er muligt at fastgøre tilstrækkeligt godt i de eksisterende huller i beslaget, er en metode først at skrue op en krydsfinérplade med et større antal skruer (lad os sige 25 stykker) og derefter fastgøre i den.
Edit: Hvis det er en lejebolig, skal du dog være forberedt på, at udlejeren kan have bemærkninger ved fraflytning, hvis der er mange/store huller i en væg, dvs der kan opstå en ekstra omkostning der.
Hvis det ikke er muligt at fastgøre tilstrækkeligt godt i de eksisterende huller i beslaget, er en metode først at skrue op en krydsfinérplade med et større antal skruer (lad os sige 25 stykker) og derefter fastgøre i den.
Edit: Hvis det er en lejebolig, skal du dog være forberedt på, at udlejeren kan have bemærkninger ved fraflytning, hvis der er mange/store huller i en væg, dvs der kan opstå en ekstra omkostning der.
Der er 6 skruer i alt, alle sidder på række! De er 30mm lange og 12mm tykke. I beslaget sidder de godt og presser det godt mod væggen! Prøvede at trække i selve beslaget inden tv'et sad på, og intet bevægede sig direkte!
12x30 kan vel næppe skruen være?K Kaffekoppens sagde:
De første 10mm vil jo ikke trække noget overhovedet, når der er boringsspids, og de sidste 12 er i gips, samt beslaget er vel 2-4 mm også?
Så din TV hænger på nogle mm i ukendt underlag...
Første 10mm er gips, derefter er beslaget 2mm, så det er omtrent 18mm, den går ind i træpladen!P Pligg85 sagde:
3.5 x 30mm**
så nu at jeg skrev forkert!
Senest redigeret:
Jeg er selv skeptisk over denne løsning, deraf indlægget! De føles som de sidder, og i betragtning af at den ligger næsten op ad væggen og vejerP Pligg85 sagde:
A A-Man_08 sagde:

Dette er plantegning, hvor tv'et sidder samme sted! Spørgsmålet er, om det er nok med cirka 10mm ind i plywood med 6 skruer fordelt over 20 kg?
Går alle 10mm ind, så tror jeg ikke den falder ned.K Kaffekoppens sagde:
Hvis du har en træplade bagved (det burde du kunne se, når du har skruet), så behøves der selvfølgelig ingen plug eller ekspander. Derimod har du brugt den forkerte skrue.
Skaff 6x30, fx https://www.hornbach.se/p/grabber-traskruv-c1-5-0x30mm-kullrig-200st-tkz5030/6331706/ men helst 6mm i stedet for 5, som jeg linkede til.
Det er nok med 4 stk for at TV'et kan sidde der resten af livet.
Skaff 6x30, fx https://www.hornbach.se/p/grabber-traskruv-c1-5-0x30mm-kullrig-200st-tkz5030/6331706/ men helst 6mm i stedet for 5, som jeg linkede til.
Det er nok med 4 stk for at TV'et kan sidde der resten af livet.
MathiasS sagde:
Hvis du har en træplade bagved (det burde du se, når du har skruet), så behøves der selvfølgelig ingen plug eller ekspansionsskruer. Derimod har du brugt forkert skrue.
Skaff dig 6x30, fx [link] men hellere 6mm end 5, som jeg linkede til.
Fire stykker er nok til, at TV'et kan hænge der resten af livet.
Klik her for at svare