Hej,

skal snart begynde at bygge drømmehuset. Vælger nu mellem to forskellige stammer. Dels et Ytonghus med pudset facade og dels en konstruktion, som bygherren kalder "tung letstamme". Med den sidstnævnte menes en træstamme, der er meget kraftigere end normalt, på indersiden en tung MDF-board og derefter gips. På ydersiden en udvendig gips og yderst en betonplade på ca. 30mm, som armeres og pudses.

Jeg har aldrig hørt om det sidstnævnte alternativ, som bliver ca. 300-400´ billigere end Ytongalternativet.

Nogen der ved noget om betonpladealternativet?

Mike
 
Der findes lidt forskellige varianter, den jeg først kommer til at tænke på er en variant som Sweli, her på forumet, har anvendt. Se hjemmesiden: http://www.bostream.nu/villafeliz

For øvrigt synes jeg, at prisforskellen mellem Ytong og betonpladealternativet er alt for stor. Inkluderer begge tilbud materialer og arbejde?
 
Tak Bobyggarn,

skal kigge på Swelis side. Prisforskellen er altså for hele byggeriet inkl. arbejde, jeg skal have totalentreprise. Men eftersom alt andet er ens for begge alternativer, bliver prisforskellen mellem tung letstomme og Ytong. Forklaringen jeg får er, at murere er der ekstremt få af nu (i hvert fald i Skåne), og det er en årsag til, at prisen bliver højere!

Mike
 
Jeg har læst meget om forskellige byggemetoder de sidste år, men jeg har aldrig hørt om den metode..!

En ting synes jeg lyder lidt mærkelig med den; Hvorfor betonen på ydersiden? Man vil jo have det tunge, varme/kulde akkumulerende på den rigtige side af isoleringen, dvs på indersiden. Dette bliver jo ingen større forskel fra puds på board (typ master facade) foruden at det sikkert bliver meget dyrere.

En anden ting: hvorfor skal man have en kraftigere træstolpe?

Nej, skulle jeg stå i det valg havde det blevet Ytong. Direkte.
Men hvis du kan tænke dig noget andet så kig som sagt på færdige betonblokke - typ Sweli.
 
Regel nummer et er at have en så homogen væg som muligt. Løsningen med mange forskellige materialer kan kun blive et problem.

I hvilken del af Sverige skal du bygge? Der findes alternativer til Ytong letbeton, som kan blive meget billigere. Hvilken leverandør har I fået pris fra? Er det et arkitekttegnet hus eller et kataloghus?
 
Tak for alle svar!

Vi skal bygge i det sydlige Skåne, ca. 50 m fra havet med den herlige vestenvind ... Vil have det så vedligeholdelsesfrit som muligt, Velfac alu.vinduer, ingen tagudhæng osv. Huset er arkitekttegnet og lige nu forhandler vi med to bygherrer (totalentreprise) med de to nævnte alternativer til stommen. Lige nu (efter endnu en forhandlingsrunde) er priserne identiske, så det føles som om Ytong-alternativet ligger bedst til. Priserne på Ytong har bygherrerne fået direkte fra Ytong.

Snobben, hvilke alternativer findes der til letbeton?

Mike
 
Godt alternativ til Ytong, hvis man vil have letbeton, er H+H Celcon.

Hvis du bygger i Skåne, så kontakt Husconcept i Skåne AB, 040 - 631 33 50, som er en byggefirma, der bl.a. arbejder med H+H Celcon og kan tilbyde totalentreprise og ikke kun hovedentreprise.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.