729 læst ·
13 svar
729 læst
13 svar
Tung fastgørelse med stort hoved, kun 30mm dyb.
Hej,
Jeg skal fastgøre en 50kg ting mod 28mm tykt træ (vil ikke have gennemgående). Jeg havde tænkt mig at bruge 4 stk. 6x30 big dog skruer, men de ser ud til ikke at blive fremstillet kortere end 40mm.
Jeg vil ikke bruge fransk skrue, findes der en passende skrue at bruge, som har det store hoved?
Ellers må det blive så grov 30mm lang skrue jeg kan finde og bruge skive?
Jeg skal fastgøre en 50kg ting mod 28mm tykt træ (vil ikke have gennemgående). Jeg havde tænkt mig at bruge 4 stk. 6x30 big dog skruer, men de ser ud til ikke at blive fremstillet kortere end 40mm.
Jeg vil ikke bruge fransk skrue, findes der en passende skrue at bruge, som har det store hoved?
Ellers må det blive så grov 30mm lang skrue jeg kan finde og bruge skive?
Det er flere 28x120 (terrassebrædder) monteret oven over hinanden som et hegn. Tænker at 4-6 skruer på et område på 50x30cm burde klare den fastgørelse uden gennemgående.J jonaserik sagde:
Så det er nogle dobbelte 28’ere, 2 X 28 er 54 mm, da kan det gå, hvis skruer/bolte går igennem alle. Du skal da forbore med ca. 2mm mindre hul end kernen på skrue/bolt er, for at træet ikke skal sprække, som normalt sker ved at trække dem direkte ind. Spyt først på dem, inden de trækkes, lidt smørelse skader ikke.X xLnT sagde:
Nej, ikke dobbelte, enkelte ovenover hinanden på højkant.J jonaserik sagde:Så det är några dobbelte 28'ere, 2 X 28 er 54 mm, så kan det gå, hvis skruer/bolte går igennem alle. Du skal da forbore med ca. 2 mm mindre hul end kernen på skruen/bolten er, for at træet ikke skal revne, som normalt sker ved at dreje dem direkte ind. Spyt først på dem, før de bliver drejet ind, lidt smørelse skader ikke.
På højkant, så er du på den. Det kan ikke lade sig gøre at få ordentligt fat mellem dem, det er ikke homogent træværk, du skal fæstne i. Du må tænke om, hvordan du skal samle det. Måske ved at sætte en bræt 28 X ? 120, eller så bredt du behøver, under dem og skrue med mange skruer, derefter fæstne dine ting nedefra midt i samlingen. Men du skal ramme de øverste mindst på midten. Du skal forbore, så ikke træet sprækker. Gerne bore nogle ekstra huller i fæstet til flere skruer.X xLnT sagde:
Jeg har svært ved at forstå, hvordan du mener, ikke sikker du forstår mig.J jonaserik sagde:På højkant, så er du kørt. Det går ikke at få fat mellem dem på en god måde, det er ikke homogent tømmer du skal fastgøre i. Bliver nødt til at tænke om hvordan du skal samle den. Måske ved at sætte en bræt 28 X ? 120, eller så bredt du har brug for, under dem og skrue med mange skruer, derefter fastgøre dine ting nedefra midt i samlingen. Men du skal ramme de øvre mindst på midten. Du skal forbore så tømmeret ikke sprækker. Gerne bore nogle ekstra huller i beslaget for flere skruer,
Jeg har 2 stk. 95x95 stolper vertikalt ned i jorden (cc1200). Så har jeg skruet flere 28x120 brædder nedefra og op.
Mener du, at det ikke skulle være muligt at fastgøre noget, der vejer 50 kg på denne konstruktion uden gennemgående fastgørelse og 4-6 fastgørelsespunkter?
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 indlæg
Du kan måske bruge en rustfri rampamuffe og en valgfri bolt til denne? Hvis du installerer rampamufferne korrekt, holder de garanteret meget mere end 50 kg.
OK lidt misforståelse fra min side da. Tænkte mere som om det var i loftet. Er det stolper, så vil trækket blive lige nedad, så kan det holde godt som du tænker. Skyvningen vil belaste nedad, og så skal der meget til, for at det ikke holder. Det som er vigtigt er, at der ikke bliver en brud i fastgørelsespunktet, men at trykket bliver i længde med stolpen oppefra og ned.X xLnT sagde:Jeg har svært ved at forstå, hvordan du mener, ikke sikker på, du forstår mig. Jeg har 2 stk. 95x95 stolper vertikalt ned i jorden (cc1200). Derefter har jeg skruet flere 28x120 brædder nedefra og op. Mener du, at det ikke skulle være muligt at fæstne noget, der vejer 50 kg på denne konstruktion uden gennemgående fastgørelse og 4-6 fastgørelsespunkter?
I dit tilfælde giver de et godt forhold mellem diameter og længde. Øget diameter gør jo, at det "bider" bedre i træet. En model beregnet til M12 kan skrues i den dybde, du har. De sidder som klippen. Jeg har brugt dem i alt fra Cumaro til Fyr.X xLnT sagde:
Din løsning vil selvfølgelig også holde.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 700 indlæg
Det var et af forslagene til dig, da du ikke kunne finde passende befæstelse. Rampamuff bruges mange steder, hvor man kun trækker dele sammen i forband. Også kun en enkelt gang, f.eks. i visse møbler. Fidusen med rampamuff er, at man har to forskellige stigninger, så den indre har lavere friktion ved tilspænding, og den ydre (oftest) bliver siddende. Man kan have brug for at lime den ydre gevind, især med rustfri muffe.X xLnT sagde:
Nu løste du det jo, da du fandt anden befæstelse, så "problemet" er ude af verden denne gang.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Fastgørelse af syld til for stor betonplade
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Sätta upp stor tung spegel
Byggnadsvård -
Infästning kätting i pollare - brainstorminghjälp
Trädgård allmänt -
Hængsler til en tyk stor tung dør - hvilken model?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Upphängning stor tung taklampa
Belysning