Har opdaget, at tømrerne har brugt trykimprægneret træ til at støtte blindbunden i bjælkelaget for badeværelset. Forholdene er lidt vanskelige for badeværelset, da en del i midten under badeværelset ikke er udgravet, mens resten er kælder. Dette havde ført til, at gulvbjælkerne fra 1929 i det ugravede rum var dårlige og skulle udskiftes. For at løse problemet med den ugravede del blev der hugget bort, så dette område blev sænket, og en platonmåtte blev lagt som beskyttelse mellem jord og gulvbjælker.

Da en del af badeværelset går ud over kælderen, kunne jeg i dag se, hvordan man har valgt at bygge, og så, at mellem gulvbjælkerne og platonmåtten har man brugt trykimprægneret træ til at holde oppe blindbundspladerne. Trist nok har de allerede nået at trække afløb og vand, isoleret og lagt gulvspån, inden jeg så dette.

Trykimprægneret træ siges at stinke satan, hvis det udsættes for fugt i lukkede miljøer, og jeg vil jo ikke behøve at rive badeværelset ned om fem år, fordi det lugter.

Skal tage en snak med tømreren i morgen, men undrer mig lidt om jeg overreagerer sådan en mandag aften. Skal jeg tage en smagsprøve på min nye Talisker og glemme det hele, eller skal jeg forberede tømreren på, at de må rive gulvet op i morgen? :confused:

• Diagram af konstruktion med golvbjælke, trykket træ, blindbund og platonmåtte. Illustrerer materialernes placering i badeværelsesgulvet.
Hvorfor tage chancer?
Hvis det gamle har virket siden -29, kan du nok bruge rent træ en gang til.

Jaja... Vi får se, hvad vi kommer frem til i morgen. Totalt er det ikke mere end gættet 5-6 stk. 22x95 på 130 cm hver, hvoraf måske tre ligger lige over det uudgravede rum, mens resten ligger i bjælkelaget for kældertaget.

Selv ville jeg ikke have brugt trykt, men spørgsmålet er, om det er argument nok til at rive det hele op og gøre det om.

Jeg kunne nok have åbnet min nye Talisker i går. Googlede under nattetimerne og fandt fra Boverket, at trykimprægneret træ af klasse NTR A er tilladt i bjælkekonstruktioner, eksempelvis som syll.

Edit: Teksten om NTR A i eksempelvis syll står i HusAMA.

Det er helt tosset at lægge trykimprægneret træ som syll. Er lige nu i gang med at skifte syll, der blev sat ind for 10 år siden. Fugt + Trykimprægneret = fenolgasser. Det lugter næsten som skimmel og sætter sig i hele huset. De har også bygget stuegulvet ud med trykimprægneret træ i bjælkelaget. Jeg håber, at det ikke lugter alt for meget. Ellers bliver næste projekt at rive gulvet op indefra og skifte hele gulvet.

Såg at dette var 2 år siden. Hvordan er det gået?

Senest redigeret:
totte_79 sagde:
Det er helt idiotisk at lægge trykket træk som syll. Er lige nu i gang med at udskifte syll, der blev sat der for 10 år siden. Fugt + Trykket = fenolgasser. Det lugter næsten som skimmel og sætter sig i hele huset. De har også bygget stuegulvet ud med trykket træk i gulvbjælkelaget. Jeg håber, det ikke lugter alt for meget. Ellers bliver næste projekt at rive gulvet op indefra og udskifte hele gulvet.

Så at dette var 2 år siden. Hvordan er det gået?
om din syll er lagt for 10 år siden så burde den ikke forårsage lugtproblemer, i det mindste ikke pga. imprægneringen. Når man læser om det, så tror man, at man er kommet frem til, at det var pentaklorfenolerne i imprægneringsmidlerne, der skabte lugtproblemer, og det forbød man vist en gang i 70'erne.

Hvis nu fugtproblemet er løst, så vil det trykte tømmer ikke blive fugtigt og lugte.
Bliver det fugt, så vil dine gulvbjælker rådne.

Derimod at sætte platon direkte mod blindbunden, jeg ville nok gerne have ventileret og måtten mod jorden.

Protte

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.