Hej
Vi skal stomsamle vores hus, hvor byggefirmaet sætter det første lag isolering + diffusionsplast op. Så overtager vi og gør det sidste lag selv (45.isolering+plader). Er der nogen mening med at trykprøve? Jeg vil jo selv kunne se, hvordan diffusionsplasten er sat op og vil være omhyggelig med det sidste lag. Er trykprøvning mest til for at sikre, at bygherrerne ikke har snydt, inden de skjulte alt med plader, eller er der noget mere grundlæggende/skjult fejl, man kan finde?
Vi vil også have en aftræksvarmepumpe, og så vil man jo alligevel lave huller overalt i huset til tilluftsventiler, så jeg er også lidt i tvivl om, hvad det overhovedet gør af gavn med trykprøvning i et sådan hus?

Gode tanker!

Og som du skriver, hvis tilluften kun kommer ind gennem vægventilerne eller også gennem lidt utætheder i diffusionsspærren, burde det jo ikke spille nogen større rolle.

Det er vel primært, når man bygger passivhuse/lavenergihuse med FTX, at man vil forsikre sig om, at luften ikke tager den forkerte vej. For eksempel at man suger kold luft ind gennem utætheder i stedet for forvarmet tilluft fra varmeveksleren.

Så nej, jeg ville ikke bekymre mig om nogen "blower door test" i din situation.

Jeg ville trykprøve uden at tøve. Jeg har set, hvordan der snydes med diffusionsspærren. Hvis du kører udsugning og har utætheder, vil du bemærke dette før eller siden som sorte snavsstreger i hjørner og vinkler. Du bygger kun én gang, så spar ikke på de forkerte ting.

Matti_75 sagde:
Jeg ville trykprøve uden at tøve. Jeg har set, hvordan der snydes med diffusionsspærren.
Hvordan har det set ud, der hvor der er blevet snydt, er det ting, man kan se med det blotte øje?

Nej alt ser man ikke med det blotte øje. Jeg har set eksempler på tape, der er godkendt til byggplast, som slipper så snart man begynder at trykprøve. Så jeg siger det igen, spar ikke med noget så vigtigt. Det er ikke særligt dyrt i sammenhængen.

Kan tilføje, at jeg har ret stor tillid til byggefirmaet, som er lokalt og har et godt ry, så jeg er ikke så bekymret for, at de skal fuske. Derimod er det jo trods alt et byggefirma, så det er nok sjusk, der kan tænkes opstå, men ikke regulært fusk.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.