Hej,

Hvad jeg forstår, er trykimprægneret træ tidligere blevet betragtet som ret giftigt, og når man saver i det, bør man blandt andet bruge åndedrætsværn. Hvad jeg forstår, er dette stadig gældende trods det, at de værste gifte er blevet fjernet?

Samtidig ser jeg folk, der samler haveborde (udendørs) og lignende i trykimprægneret træ?

Så hvor giftigt er det egentlig? Er der nogle risici ved at have det som udendørs gelænder for en indgangstrappe? Tanken er at male det, hvilket indkapsler træet, så risikoen bliver sandsynligvis endnu mindre.

Alternativet er ellers at bruge rent træ og vælge en bedre maling, som man sørger for at vedligeholde regelmæssigt.
 
Man spiser ikke træet. Kan ikke se nogen fare ved trykimprægneret træ under normal brug.
At bruge beskyttelsesmaske ved savning, det var en nyhed. Har nok aldrig set nogen, der bruger det, når brædder saves.
Der skulle være større farer i ens nærområde end trykimprægneret træ.
 
E etompau sagde:
Man spiser ikke træet. Kan ej se nogen fare med trykimprægneret træ under normal brug.
At bruge beskyttelsesmaske ved savning, det var en nyhed. Har nok aldrig set nogen, der bruger det, når planker saves.
Der findes nok større farer i ens nærområde end trykimprægneret træ.
Ganske underforstået at man ikke spiser træet. :)

Imprægnering foretages med en blanding af kemikalier, hvilke stoffer der bruges varierer med producenten, og man skal absolut være forsigtig med ældre imprægneret, da de indeholder klart mere sundhedsskadelige stoffer.

Denne artikel ser ud til at være dækkende: https://www.kemi.se/global/faktablad/faktablad-om-impregnerat-virke.pdf

Der kan man læse:

Man bør også undgå at indånde slibestøv, som kan opstå ved bearbejdning af træet.
Så mit minde var ikke helt dårligt :)

Der er åbenbart grunde til, at man ikke anbefaler imprægneret træ til for eksempel sandkassen, plantekassen osv.

At lave et spisebord af imprægneret træ lyder derimod helt vanvittigt.
 
Det var før man havde "giftige" kemikalier, så det behøver du ikke tænke over, og det meste vi bruger er AB-klasse, dvs ikke jord eller vand.
Har et hegn lavet i trykimprægneret træ, grundet og malet (sprøjtet) på alle sider med alkydoliefarve. Lavet tidligt 90'erne, ingen råd, men tid til at male om. Måtte vente ca. 6 måneder med malingen, så træet var tilstrækkeligt tørt.
Bare at køre på som med almindeligt træ.
 
Du bygger udendørsmøbler i trykimprægneret træ, f.eks. bænkeborde som man ser på rastepladser, og jeg har lavet et til sommerhuset i 45*145 trykimprægnerede regler.
 
Forstår hvad I siger, men hvorfor fraråder man så fra at bygge sandkasse eller plantekasse med trykimprægneret træ? Det føles jo som om man ikke er helt sikker?
 
>"Man bør også undgå at indånde slibestøv, der kan opstå ved bearbejdning af virket."

Slibestøv er usundt uanset trykt eller ej. Derimod ved savning bliver partiklerne (til al størst del) for store til at komme ned i lungerne.
 
S snowjim sagde:
Forstår hvad I siger, men hvorfor fraråder man så at bygge sandkasse eller plantekasse med trykimprægneret træ? Det føles jo, som om man ikke er helt sikker?
Forsigtighedsprincippet. Eftersom man ikke ved, hvilken form for behandling træet har fået, er det bedre at lade være. Sandkasser, der sælges færdige, er ofte trykimprægnerede, det samme gælder for plantekasser. Når det gælder plantning, kan de planter, du placerer i disse, også være følsomme overfor kobbersalte...
 
Det er vel helt enkelt forsigtighedsprincippet, der siger os, at man ikke skal bruge trykimpregneret træ, når det ikke er nødvendigt.

PDF'en, der blev linket til tidligere, handler jo hovedsageligt om ældre kreosotbehandlet træ. I dag fremstilles og sælges der jo masser af ting lavet af trykimpregneret træ. T.ex. legeredskaber som klatrestativer og sandkasser, havemøbler mm. Det synes jeg tyder på, at der ikke er nogen beviser for, at det skulle være skadeligt for mennesker, i hvert fald ikke ved normal håndtering og brug. I modsat fald havde der nok været flere begrænsninger eller forbud.

Men generelt gælder det vel ikke at bruge træ med højere klassificering end nødvendigt til formålet. Igen forsigtighedsprincippet, at ikke belaste miljøet mere end nødvendigt. Så kan man jo overveje, hvordan miljøbelastningen ser ud, hvis man skulle sammenligne et umalet trykket bræt med et malet utrykket bræt, hvis man tager den totale miljøbelastning fra maling, penselrens osv. med.

http://www.traskydd.com/1.0.2.0/115/1/
https://www.radron.se/artiklar/virke-med-daligt-rykte/

EDIT: Lidt gentagelse af tidligere indlæg, som jeg ikke så, før jeg postede.
 
M mlkjhr sagde:
>"Slipestøv er usundt uanset trykt eller ej. Derimod ved savning bliver partiklerne (til allerstørste del) for store til at komme ned i lungerne.
Hvad jeg forstår, så handler det om, at det ikke skal komme ind i blodomløbet, og uden at være en læge, så formoder jeg, at det kan ske, selvom de kun sætter sig i næsen.

Men ja, visse andre træsorter kan være farlige som fx løvtræ, som er kræftfremkaldende.

Egentlig er der ingen grund til ikke at bruge beskyttelse, hvis man ikke er 100% sikker, så er det selvfølgelig op til hver enkelt, hvor man trækker grænserne.
 
Jeg får indtryk af, at der er en vis usikkerhed, og det er måske ikke så mærkeligt i betragtning af, at det "nye" trykimprægnerede træ kom i 2002. At vide, hvordan det påvirker mennesker, tager sandsynligvis længere tid end det. Derudover bruger forskellige producenter forskellige kemikalier, hvilket gør det svært at generalisere noget.

Hvordan fungerer spiseborde, der sælges i butikkerne? Skal de ikke være klassificeret til spisebrug/fødevarer? Kan et imprægneret bord opfylde de krav? Eller antager man bare, at det ikke har nogen påvirkning?

I dette tilfælde drejer det sig om 4 brædder, som desuden skal males, hvilket gør, at imprægneret træ ikke er lige så nødvendigt.
 
Lægger I maden direkte på spisebordet?
De fleste spiseborde har vel en eller anden overfladebehandling i form af lak, voks, bejdse el.lign.

Der er en mængde af instanser og myndigheder, både nationale og via EU, som gransker kemikalier i samfundet. Synes din argumentation ikke holder. Går du rundt og bekymrer dig for, hvad imprægneret træ kan forårsage om flere årtier?
 
E etompau sagde:
Lægger I maden direkte på spisebordet?
De fleste spiseborde har vel en eller anden form for overfladebehandling som lak, voks, bejdsning el.lign.
Ja? Hvis man laver en sandwich/boller, så er det vel ikke helt usædvanligt at man springer over tallerken? Hvad gør du hvis du taber en agurk eller lignende på et bord?

Det er måske lidt langtrukket, men man kommer ofte i direkte hudkontakt med et spisebord, og det er samtidig ikke usædvanligt at man spiser med hænderne på en eller anden måde.

Hvad jeg forstår, så findes der fødevareklassificeret olie, voks og lak.

Men jo, det er meget muligt, at der ikke findes nogen fødevarekrav på spiseborde, men så bør det måske være tydeligt, at fødevarer ikke bør komme i kontakt med bordet (hvis der nu findes en risiko).

E etompau sagde:
Der er en masse instanser og myndigheder, både nationale og via EU, der gransker kemikalier i samfundet. Synes din argumentation ikke holder. Går du rundt og bekymrer dig for, hvad imprægneret træ kan forårsage om flere årtier?
Jeg er ikke inde i det der, havde jeg været det, havde jeg sikkert ikke stillet spørgsmålet her. Men det findes tydeligvis forskellige typer af materialer og kemikalier, som man har brugt gennem årene, der senere viser sig at være dårlige for helbredet på den ene eller anden måde. Når man så særligt peger på, at imprægneret træ ikke bør anvendes til fx sandkasser og plantekasser, begynder man selvfølgelig at undre sig.

Ved ikke om jeg kan påstå, at jeg har fremlagt nogle direkte argumenter i tråden for, at trykimprægneret træ skulle være farligt/ufarligt. Jeg søger snarere pålidelig information, og jeg forstår, at det nogle gange handler mere om, hvor man selv trækker grænserne.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.