Hej! Min partner og jeg er interesserede i et hus bygget i 1980. I tilstandsrapporten fremgår det, at der er trykimprægneret syll i ydervæggene samt i den eneste bærende indvendige væg. Fugtindholdet lå mellem 10-12%, og inspektionsmanden noterede ingen lugt, hvor han borede for inspektion. Den samme mand foretog en overdragelsesinspektion i 2014 med samme resultat. So far, so good, så længe der ikke er fugt, er det godt, tænker jeg. Men mit store spørgsmål er, er også trykimprægneret syll (fra 70-80'erne) ufarlig, så længe den er tør?? Eller afgiver den langsomt men sikkert mindre gode partikler/gifte, på trods af at den er relativt tør og lugtfri?

Jeg har forsøgt at finde svar på ovenstående spørgsmål, men har ikke fået et ordentligt svar. Måske ved man det ikke engang?

(Til sagen hører det, at en søskende til mig købte en 70'er villa for nogle år siden og har periodisk en rigtig ubehagelig lugt i sit hus og desuden et lille barn med astma. Man ved jo ikke, hvorfor nogen får astma, men selvfølgelig forstærker det min hysteri angående kemisk behandlet syll.)

Findes nævnt i ret mange tråde ;)

Pentaklorfenol i trykimprægneret blev forbudt i 1978.
Er det uheld, blev > 2 år gammelt træ anvendt i syllen. Ellers skal det ikke være noget problem overhovedet.
Den eneste måde er nok at analysere en prøve fra træet.

Tak for dit svar! Ja, jeg forstår, at der er mange tråde i emnet, og jeg har nok for lidt viden til at vide præcis, hvad jeg skal søge efter :) De tråde, jeg har fundet, handler om syll, som lugter og/eller er fugtskadet, og det er jo ikke rigtig mit "problem". Hvis du vil, må du meget gerne linke til tråde, der besvarer mit spørgsmål, så fortsætter jeg min fordybelse imens :)

Her findes der lidt mere at fordybe sig i vedrørende PCP:
http://www.lfs-web.se/pentakloranisol.htm
https://www2.sahlgrenska.se/upload/...edicin/VMC/VMC/Ärenden/Pennygangen_130919.pdf
Flere links findes som referencer til artiklen i øverste link.
Naturligvis bør du være kildekritisk og forsøge at skabe et så afbalanceret billede af materialet som muligt, og måske også søge videre efter yderligere materiale om emnet.

Som med alle sundhedsfarlige materialer, der bruges og har været brugt i boliger gennem årene, gælder det om at finde den balance, der giver jer en tryghed i, at det ikke vil have en sundhedspåvirkning for jer.

Syllen i ydervæggene er nok et mindre problem, især hvis den er udsat mod det fri. Den trykimprægnerede syllen i indervæggen er derimod mere alvorlig. Alle byggematerialer afgiver substanser, selv når de er tørre. At undersøge, hvad den aktuelle syllen indeholder, og vurdere dens farlighed kræver nok større kemisk kompetence, end hvad besigtigelsesmanden har. Kan I ikke få klarhed i dette, synes jeg, at I skal undgå køb. En yderligere aspekt på problemet er det faktum, at man kan stille spørgsmålstegn ved den oprindelige byggerens kompetence. At bruge trykimprægneret træ indendørs har aldrig været accepteret. Når det har forekommet, har det enten været af uvidenhed eller for at kompensere for en anden fejltagelse.

justusandersson sagde:
At bruge trykimprægneret træ indendørs har aldrig været accepteret
Nu anses behandlingen med dagens metallsalte være helt uproblematisk indendørs, hvilket fremgår af Svenska Träskyddsföreningens byggvarudeklaration punkt 8.
http://www.ingarpstra.se/upload/file-archive/111229156.pdf

(At det så er unødvendigt, og kan have udefinerede holdfasthedsklasser mm. er en anden sag)

Syller, eller en regel i en indervægg, gør mindre skade end at sidde på en veranda.
På 35 år har desuden "alle" skadelige stoffer, der afgives, allerede afgivet. Reglen sidder desuden indelukket i en væg, og næsten ingen luft derfra når indeluften.
Visst skal man undgå trykimprægneret træ indendørs. Men det meste, der siges, er ren skræmmepropaganda.

Til TS:
Med tanke på byggåret bør I (eller hvorfor ikke sælgeren) betale for en kemisk analyse hos en akkrediteret firma med hensyn til ældre imprægneringsmidler som f.eks. PCP-baserede.
Ellers bør I nok overveje at afstå fra køb.

Tak for jeres svar!! Dette ser ud til at være et komplekst område, meget interessant og mange gode links! Under alle omstændigheder har vi nu skrevet under på det aktuelle hus, med åben inspektionsklausul. Ny inspektion skal ske på mandag. Noget tid til analyse af træ fra syllen er desværre ikke muligt på dagens boligmarked, men vi har købt huset og har medtaget en eventuel syllerstatning i beregningerne - skulle træanalysen vise noget andet end PCP, bliver det en bonus :)

Hvad skal vi spørge/forlange af inspektøren på mandag? Hvad kan han se ved en udførlig husinspektion vedrørende syller?

AG A sagde:
Syllar, eller en regel i en innervæg, gør mindre skade end at sidde på en veranda.
På 35 år har desuden "alle" skadelige stoffer, som frigives, allerede været frigivet. Reglen sidder desuden indespærret i en væg, og næsten ingen luft derfra når indeluften.
Selvfølgelig skal man undgå trykket træ indendørs. Men det meste der siges er ren skræmmekampagne.
Vi sanerede en børnehave for nylig, som havde trinlydisolering med pah oven på konstruktionsbetonen men under terrazzo og gummimåtte. Det var godt bygget ind og havde ligget der siden 1968. Det afgav stadig for høje niveauer af pah. Så er du sikker på, at alt er i orden med imp-sylen?

• Synes
emilvikstrom
  • Laddar…
Villa vista sagde:
Vi sanerede en børnehave nylig, der havde trinlydsisolering med PAH over konstruktionsbetonen men under terrazzo og gummimåtte. Det var stærkt indbygget og havde ligget der siden 1968. Det afgav stadig for høje mængder af PAH. Så er du sikker på, at alt er i orden med imp-syllen?
Ja, jeg er helt sikker på, at det er ufarligt. Jo mere indbygget det er, desto mindre afgives. Derfor kan stoffer afgives, når det senere kommer frem. Men så længe det er rigtig tæt indbygget, afgives der næsten ingenting i bygningen. Hvis det er mindre tæt, afgives der lidt, men det mindskes i stedet hvert år. Hvis det drejede sig om meget farlige stoffer, ville alle med indglaserede verandaer være døde eller alvorligt syge. Det ville også have krævet specielle åndedrætsværn for at opbevare, bygge og save med/i trykimprægneret træ.

• Synes
LouiseJennifer
  • Laddar…
Hvis det kun er syllen der er trykimprægneret, er det ikke et kæmpe projekt at udskifte den, det afhænger selvfølgelig lidt af konstruktionen, og hvis man skal gøre det indefra, kan det medføre, at overfladen inde bliver påvirket.

Jeg synes ikke, man behøver at være bange for at købe et sådant hus, men det bør selvfølgelig påvirke prisen.

Alt er jo relativt, men jeg ville nok kalde det et ret stort projekt at skifte syll. :)

mexitegel sagde:
Alt er jo relativt, men jeg ville nok kalde det et ret stort projekt at skifte syll. :)
Men hvis man f.eks. sammenligner med at lægge nyt tag eller skifte vinduer eller skifte facade, som mange gør, så er det ikke et stort projekt.

For egen del så skifter jeg nok hellere tag et par gange end at skifte syllen.

Det kræver jo, at man åbner op for væggene rundt om hele huset. Der er risiko for, at indersiden af væggen påvirkes. Vådrumssikring i badeværelser kan påvirkes mm.

Er det desuden et teglstenshus, skal syllen skiftes indefra, og så er det i princippet en totalrenovering, det handler om.

Men nu må vi håbe, at TS ikke behøver at gøre noget overhovedet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.