10,042 læst ·
12 svar
10k læst
12 svar
Trykimprægneret stolpe 95x95 til terrassetag, virker det?
Hej,
Jeg er helt novise inden for bygningens ædle kunst og prøver mig nu på at overdække en del af vores terrasse.
Håber, at hjernepengene her på byggahus kan hjælpe mig.
Jeg har købt imprægnerede reglar i målene 95x95: https://www.beijerbygg.se/privat/sv...-46/95x95-impr-hyvl-klass-a-3-0m-880509509530
Disse var min tanke at bruge som stolper til at bære hele konstruktionen. Nu har jeg læst lidt og de er jo ikke klassificerede til at bruge i en bærende konstruktion, og jeg undrer mig simpelt hen om de holder, eller om jeg skal sammenføje to 2"4 reglar som stolper i stedet.
Helst vil jeg undgå bøvlet med at returnere de eksisterende reglar og købe de nye reglar, da jeg ikke har nogen bil med anhængertræk.
Taget (korrugeret plast) vil være 2 x 5,5 m, hvor den lange del vil blive fastgjort mod huset i en tagstol og på den anden side i de stolper, jeg har købt. Der vil være 5 stolper, og tagstolene vil sidde med cc 50 og være af målene 45x170.
Håber, at jeg har givet en nogenlunde beskrivelse af mit problem, og at der findes en hjælpsom sjæl derude i cyberspace.
Jeg er helt novise inden for bygningens ædle kunst og prøver mig nu på at overdække en del af vores terrasse.
Håber, at hjernepengene her på byggahus kan hjælpe mig.
Jeg har købt imprægnerede reglar i målene 95x95: https://www.beijerbygg.se/privat/sv...-46/95x95-impr-hyvl-klass-a-3-0m-880509509530
Disse var min tanke at bruge som stolper til at bære hele konstruktionen. Nu har jeg læst lidt og de er jo ikke klassificerede til at bruge i en bærende konstruktion, og jeg undrer mig simpelt hen om de holder, eller om jeg skal sammenføje to 2"4 reglar som stolper i stedet.
Helst vil jeg undgå bøvlet med at returnere de eksisterende reglar og købe de nye reglar, da jeg ikke har nogen bil med anhængertræk.
Taget (korrugeret plast) vil være 2 x 5,5 m, hvor den lange del vil blive fastgjort mod huset i en tagstol og på den anden side i de stolper, jeg har købt. Der vil være 5 stolper, og tagstolene vil sidde med cc 50 og være af målene 45x170.
Håber, at jeg har givet en nogenlunde beskrivelse af mit problem, og at der findes en hjælpsom sjæl derude i cyberspace.
Jeg er ingen ekspert, men jeg er overbevist om, at det vil holde. Har selv et skærmtag med 95x95 stolper i yderkant og bærende linje over, som spærhvilerne hviler på.
Hvor mange stolper du har brug for, må derimod en anden regne ud.
Hvor mange stolper du har brug for, må derimod en anden regne ud.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hej og velkommen til Byggahus forum!
Dine stolper er ikke styrkeklassificerede, men det betyder ikke, at de helt mangler bærende evne. De er kvalitetsgraderede, hvilket altid er noget. (G4-3, hvilket svarer til VI sortering. De indeholder for mange knaster til at være anvendelige som konstruktionsvirke, som skal være G4-0 - G4-2). Med fem stolper i forkanten vil belastningen per stolpe højest være omkring 300 kg, hvis det er i den sydlige del af landet. Det klarer de garanteret.
Dine stolper er ikke styrkeklassificerede, men det betyder ikke, at de helt mangler bærende evne. De er kvalitetsgraderede, hvilket altid er noget. (G4-3, hvilket svarer til VI sortering. De indeholder for mange knaster til at være anvendelige som konstruktionsvirke, som skal være G4-0 - G4-2). Med fem stolper i forkanten vil belastningen per stolpe højest være omkring 300 kg, hvis det er i den sydlige del af landet. Det klarer de garanteret.
Mange tak for de hurtige svar!
Nu har jeg alligevel besluttet mig for at prøve at gøre det så rigtigt som muligt. Køber altså to reglar og sætter dem sammen. Så slipper jeg for at tænke på det senere.
Transporten af træet løser sig nok. Jeg er så heldig at have nogle venner med køretøjer, der er bedre egnet til at trække en trailer end en bil uden trækkrog.
Så kommer der selvfølgelig et opfølgende spørgsmål. Bedste måde at sætte to reglar sammen på?
Søm? Skrue? Lim? Kabelbindere? Gaffatape?
Børnenes slime?
Venlig hilsen
N.C.
Nu har jeg alligevel besluttet mig for at prøve at gøre det så rigtigt som muligt. Køber altså to reglar og sætter dem sammen. Så slipper jeg for at tænke på det senere.
Transporten af træet løser sig nok. Jeg er så heldig at have nogle venner med køretøjer, der er bedre egnet til at trække en trailer end en bil uden trækkrog.
Så kommer der selvfølgelig et opfølgende spørgsmål. Bedste måde at sætte to reglar sammen på?
Søm? Skrue? Lim? Kabelbindere? Gaffatape?
Børnenes slime?
Venlig hilsen
N.C.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 indlæg
Hej
Det er sjovt at bygge
Jeg er enig i, at det er nemmere med 2 brædder, kør på det, da det er det, du er komfortabel med.
95x95 er pænere og lige så enkelt, givet at man har kundskab og værktøjer, den rette fukssvans havde været nok.
Læg et billede op af dine forudsætninger og planer, så forstår vi bedre, hvordan du tænker.
For eksempel er fastgørelsen af altantaget et punkt, hvor jeg har set de største mangler, og det er der, sneen fra taget presser hårdest.
Det er sjovt at bygge
Jeg er enig i, at det er nemmere med 2 brædder, kør på det, da det er det, du er komfortabel med.
95x95 er pænere og lige så enkelt, givet at man har kundskab og værktøjer, den rette fukssvans havde været nok.
Læg et billede op af dine forudsætninger og planer, så forstår vi bedre, hvordan du tænker.
For eksempel er fastgørelsen af altantaget et punkt, hvor jeg har set de største mangler, og det er der, sneen fra taget presser hårdest.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Spik eller skruv! Jeg formoder, at tape og kabelbindere er humoristisk ment.N NoClues sagde:
Selv ville jeg skrue med 5x80:

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ostfria-skruvar/traskruvar/traskruvar-302341/
Og jeg ville lægge lidt almindeligt hvidlim af udekvalitet imellem også!
Og held og lykke og velkommen til Bygg Hus-forummet NoClues!
Kan godt lide dit nyord at taka in altanen
I hvilken del af landet holder du til?
Kul at bygge..tja..jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal svare. Lige nu graver jeg mig bare længere og længere ned i grop av usikkerhed føler jeg. Som kontorrotte der ikke har set ubehandlet træ siden sløjd er det ret meget at tage ind.
Min første tanke om at få op et tag over terrassen: -"Hvor svært kan det være. Nogle planker og så et tag. Gjort på en pisskvart".
Så begynder man at undersøge og forstår pludselig, at man ikke forstår noget som helst.
-Hvilket træ?
-Impregneret?
-Skal du male træet?
-ja!
-Så må du vente et år eller to med at male.
-Nåeh...Så maler jeg ikke da.
-Desuden skal du have skruen ultracarbongripperplus i målene n (hvor n står for et uendeligt antal forskellige dimensioner).
...skruen er selvfølgelig ikke til at få fat i, når man går ud for at shoppe. Så er man tilbage på felt et.
osv....

Tak Workingclasshero!
Mit ordforråd kommer til at blive udvidet med enorme mængder af nye ord.
Jeg har slået mine stolper ned..ehh..kommende stolper...af to regler...i stockholmsregionen.
Min første tanke om at få op et tag over terrassen: -"Hvor svært kan det være. Nogle planker og så et tag. Gjort på en pisskvart".
Så begynder man at undersøge og forstår pludselig, at man ikke forstår noget som helst.
-Hvilket træ?
-Impregneret?
-Skal du male træet?
-ja!
-Så må du vente et år eller to med at male.
-Nåeh...Så maler jeg ikke da.
-Desuden skal du have skruen ultracarbongripperplus i målene n (hvor n står for et uendeligt antal forskellige dimensioner).
...skruen er selvfølgelig ikke til at få fat i, når man går ud for at shoppe. Så er man tilbage på felt et.
osv....
Se der! Endnu en ting jeg ikke havde tænkt på. Eller jo, tænkt har jeg, men sikkert forkert. Jeg tænkte bare at sætte spær op med en vinkelbeslag (hedder det det?) mod udspringende tag fra huset. Men ved nærmere eftertanke er det nok ikke en god idé. Må nok finde en regel i taget at fæstne dem i...på en eller anden mådeWorkingclasshero sagde:
Tak Workingclasshero!
Jo, tape og kabelbindere var en smule i den humoristiske retning. Let at glemme at ironi ikke er så let på skrift.KnockOnWood sagde:
Du har helt ret. Det er et meget mærkeligt udtryk, men det måske tydeliggør min uvidenhedKnockOnWood sagde:
Jeg har slået mine stolper ned..ehh..kommende stolper...af to regler...i stockholmsregionen.
Elsker dette indlæg 😄N NoClues sagde:Sjov at bygge..nåja..jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal svare. Lige nu graver jeg mig bare længere og længere ned i hullet af uvished, føler jeg. Som kontorrotte, der ikke har set ubehandlet træ siden sløjd, er der ret meget at tage ind.
Min første tanke om at få et tag over terrassen: -"Hvor svært kan det være. Nogle brædder og så et tag. Lavet på en pisskvart".
Så begynder man at grave og forstår pludselig, at man overhovedet ikke forstår noget.
-Hvilket træ?
-Impregneret?
-Skal du male træet?
-ja!
-Så skal du vente et år eller to med at male.
-Næh...Så maler jeg ikke da.
-Også skal du have skruen ultracarbongripperplus i målene n (hvor n står for et uendeligt antal forskellige dimensioner).
...skruen er selvfølgelig ikke til at få fat i, når man tager af sted og shopper. Så er man tilbage på rude et.
o.s.v....
Se der! Endnu en ting, jeg ikke har tænkt på. Eller jo, tænkt har jeg, men sandsynligvis forkert. Jeg tænkte bare at sætte tagstolene op med et vinkeljern (hedder det det?) mod det fremskudte tag fra huset. Men ved nærmere eftertanke er det nok en dårlig idé. Jeg må finde en regel i taget at fastgøre dem i...på en eller anden måde
Tak Workingclasshero!
Jo, tape og kabelbånd var en smule i den humoristiske retning. Let at glemme, at ironi ikke er så let i skrift.
Du har helt ret. Det er et meget mærkeligt udtryk, men det måske tydeliggør min uvidenhedMit ordforråd bliver udvidet med enorme mængder nye ord.
Jeg har slået mine stolper ned..ehh..kommende stolper...af to regler...i Stockholms regionen.
Jeg skal selv i gang med at bygge terrassetag med 95x95 ”stolper” tænkte jeg. Hvordan gik det med dit tag?
Hej!N Nina1978 sagde:
Det her var et stykke tid siden! 🙂
Jo, taget blev godt, men besluttede mig for at bruge 2"4 regler i stedet. Det blev enklere og man risikerer ikke, at de vrider sig, var argumenterne for to regler.
Held og lykke med dit byggeri!
Klik her for at svare