Jeg har bygget en postkasseholder i trykket træ, som jeg har malet, nu undrer jeg om man kan grave stolperne ned i jorden? Er der nogen risiko for, at de suger vand og får malingen til at skalle af?

Du kan jo fastgøre stolpen i et jordanker af metal, som slås ned i jorden og holder stolpen et stykke over jord. Et andet alternativ for at mætte stolpen er at bore et hul i stolpen tæt på jorden. Ikke et gennemgående hul, men til halvdelen og derefter fylde på med træolie i hullet og så sætte en pløk i hullet. På denne måde mætter den sig selv.

Jeg har testet med jordankre, men det var så stenet, at jeg ikke kunne slå dem ned. Jeg måtte grave dem ned, men da blev det ikke stabilt nok. Så mit spørgsmål er, om stolperne vil holde, hvis jeg graver dem ned?

Skal man grave ned imprægnerede stolper, skal man købe sådanne spidsede og imprægnerede stolper, som findes færdige. Spidser du dem selv, saver du jo imprægneringen væk.

Tidligere, før imprægneringen kom, lavede man et bål og brændte det stykke af stolpen, som skulle være i jorden. Dette fordi kul er svært for naturen at bryde ned. Meget sværere end træ.

Hvis du graver et hul og fylder bunden med grus for at dræne det lidt, og brænder stolpen, burde den holde godt i lang tid. Ikke for altid, men nogle år vil du nok vinde på det.

Eller så graver du betonfundamenter ned, hvis du ikke har lyst til at eksperimentere ;)

• Synes
MHinvest
  • Laddar…
Grav et hul.. ca. 60 cm. Skru fast nogle franske skruer ned til på stolpen.. men kun til halvdelen.. sæt stolpen i hullet og hæld grovbeton i.. de franske skruer fungerer som armering. Stolperne skal ikke suge vand, så malingen skaller af. Dog håber jeg, at inden du har malet dit træ, har du ladet det stå ca. 2 somre? Ellers er der stor risiko for, at træet er "vådt" efter imprægnering. Hvilket betyder, at træet ikke suger malingen ordentligt til sig. Malingen vil derfor begynde at skalle af.

At save en trykt stolpe bør ikke spille nogen rolle, når du sætter den ned, så selvfølgelig kan du selv spidse den. Det vigtige er, at du vælger træ, der er NTR A-klassificeret og ikke kun AB som det meste er. Stolper i 70x70 og 95x95 er ofte A-klassificerede, mens resten af reglarne og terrassebrædderne normalt er AB. Og for den videbegærlige, AB er over jord, og A er godkendt til jordkontakt, dvs. kan graves ned eller ligge direkte på jorden.

• Synes
MHinvest
  • Laddar…
J
Sæt klasse A trykt og så linolierer du den del, der skal stå i jorden længe ved at lade dem stå i en spand med linolie.

Så holder det mindst 15-20 år, hvis du ikke bor i en sump :).

• Synes
JaReJo og 1 anden
  • Laddar…
tupas sagde:
Jeg har bygget en postkasseholder i tykt træ, som jeg har malet; nu spekulerer jeg på, om man kan grave stolperne ned i jorden? Er der nogen risiko for, at de suger vand og får malingen til at løsne sig?
Der er stor risiko for, at malingen løsner sig!

Behøves ingen franske skruer. Lav et passende stort hul, sæt stolpen i, støt den med stræbere i to retninger, så stolpen står lige, fyld hullet med beton, lad betonen hærde i 3-4 dage, fjern stræberne, færdig. Pletmal næste sommer, når det er rigtig tørt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.