Vi skal bygge udestue til året rundt brug på sokler, og med vandbåren gulvvarme. Har nogle overvejelser angående bjælkelaget, som jeg håber nogen kan rådgive mig om.
Jeg tænkte på at bruge Byggmax fibercementplade som bjælkelag for at undgå plader, der buer.
Behøver man at støtte dem mere end bare at lægge dem i 60 cc rummene og skrue fast i 22x95, som man først har slået fast under reglerne? Tænker måske under samlingerne?

Når man har lagt de her fiberplader i rummene og skruet dem, skal man lægge noget pap ovenpå, inden man lægger isoleringen? Og hvordan tætner man bedst omkring bjælkelagspladerne for at undgå mus?
Ville være utrolig taknemmelig for svar fra nogen, der har bygget en del og ved, hvad der fungerer:thinking:

Jeg har været med på et byggeri, hvor vi brugte fibercementplader i trægulvskonstruktionen. Jeg husker, at vi lagde en streng med fugemasse på underbrættet, så lagde vi bare pladerne i (skruede dem ikke fast). Kortsiderne husker jeg desværre ikke, hvordan vi løste. Jeg ville have tjekket, om der findes en H-profil med de rigtige mål, som du kan lægge for at få en nogenlunde tæt samling. Disse findes f.eks. til udendørsgips.

Så ved jeg ikke, om jeg ville have lagt gulvvarme på et bjælkelag på søjler. Det virker som om, du i det mindste skal bryde kuldebroen med et lag isolering, hvis du skal have gulvvarme. Men måske har du styr på dette.

Tak for svaret ang. skiverne. Jo, det bliver 195 isolering i bjælkelaget, håber det er nok..

Jeg byggede en velisoleret friggebod på pæle sidste år og brugte Byggmax fibercementplader i gulvet. Jeg limede dem fast på underbrættet med udendørs fugemasse. For at tætne samlingerne mellem pladernes kortside savede jeg 10 cm stykker af en plade og limede dem ovenpå samlingerne. Jeg lagde isoleringen direkte på pladerne.

T TMatt sagde:
Jeg byggede en velisoleret anneks på punktfundamenter sidste år og brugte Byggmax fibercementplader i strølaget. Jeg limede dem fast på underbrættet med udendørsfugemasse. For at tætne samlingerne mellem pladernes kortsider savede jeg 10 cm stykker af en plade og limede dem fast ovenpå samlingerne. Jeg lagde isoleringen direkte på pladerne.
interessant! Nu så jeg, at du limede pladerne med fugemasse, men ved du om de er sprøde eller ”seje” at save/bryde osv? Revner de nemt?

PeterFalun
jeg skruede bmax fibercementplade nedefra, sidste år, på en tilbygning. har bjælkelag med cc300, havde ikke lyst til at skære pladerne.
festool vinkelgear på skruemaskinen
forborede pladerne
godt hvis man har tålmodighed

G gluecifer sagde:
interessant! Nu så jeg at du limede pladerne med fuge, men ved du om de er sprøde eller ”seje” at save/bryde osv? Knækker de let?
Mere sprøde end seje, men jeg vil ikke sige, de knækker let.
Jeg håndsavede dem med en gammel fukssvans. Det var ikke noget problem. Vinkelsliber ville have været nemmere.
Forboring skal man nok gøre, hvis man skal skrue dem.

T TMatt sagde:
Mere sprøde end seje men ville ikke sige de sprækker let.
Jeg savede dem med en gammel fukssvans. Det var ingen problemer. Vinkelsliber ville have været lettere.
Forboring skal man nok gøre, hvis man skal skrue dem.
Prøvede at skrue, men pladen var virkelig hård, så prøvede jeg at forbore, men fik en sprække alligevel fordi jeg troede hovedet skulle ned på niveau med pladen. Det gik ikke, kan jo ikke holde på at forbore og fordybe hundredevis af skruer heller.
Hvis jeg trækker en streng udefuge og bare lægger pladerne på, er Byggmax udefuge tilstrækkelig, mener I?
Jeg oplever den som blød efter flere dage, men det er måske uvigtigt på lige en trossbundsplade?

G gluecifer sagde:
Om jeg trækker en streng udendørs fugemasse og bare lægger på pladerne, er Byggmax udendørs fugemasse tilstrækkelig, mener I?
Jeg oplever den som blød efter flere dage, men det er måske uvæsentligt på netop en bundskive?
Der er ingen belastning på bundskiven, så blød fugemasse fungerer. Den eneste opgave er at forsegle.

G gluecifer sagde:
Hvis jeg trækker en streng udendørs fugemasse og bare lægger den på pladerne, er Byggmax udendørs fugemasse godt nok, mener I?
Ville det ikke være nemmere med stenlim, fantastisk lim som er hurtigt at påføre og limer og tætner det meste. En tube rækker meget langt.
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/stenlim-2000029972

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.