Kunne ikke bestemme mig for om denne passede bedst under gulv eller isolering men så slog det mig at det nok er mere passende her i Byggematerialer & byggeteknik.
Jeg skal rette gulvet op hvilket jo betyder at jeg kommer til at rive hele strøelsen ned og så begynder jeg at tænke på om ikke det bedste/enkleste alternativ er celleplast som denne fra byggmax
Facadeplade S80 EPS, 12-pak Not og fjeder, 1185x585x50mm Art. Nr: 61012002
Prisen føles ret fornuftig, det er jo billigere end strøelsesplader i masonit som jeg brugte for nogle år siden.
Vil jo gerne forsøge at finde det der giver mest for pengene og det føles som at det giver lidt ekstra isolering også hvilket er et plus med tanke på at det er et gammelt sommerhus hvor dele af huset står på pæle

Mus kan gnave på dette materiale.

Jeg synes, det virker fornuftigt, at betale for råspont, asfaboard eller trossbottenskiva som ikke har nogen isolerende evne, kan vel anses som spildte penge. Lige nu har jeg 50 kvm åbent gulv ned til jorden. Efter at have udskiftet bæringen og rettet op på 5-6 gulvreglar (bæringen "forsvandt" pga en gammel vandskade) tænker jeg at lægge 70 mm celleplast mellem reglarne, blandt andet for at undgå så meget organisk materiale som muligt. På celleplasten kommer 12 cm mineraluldsplader, dvs i alt 19 cm isolering. Jeg køber fra Byggmax. På jorden lægger jeg plast, og derudover tilføjer jeg en luftaffugter. ikeo. Den plade, du overvejer, er notet, tænker du at sømme den under reglarne eller lægge mellem reglarne? Kurtivan. Jo, sandsynligvis, musene gnaver jo på det meste, håber at de ikke spiser så meget, at isoleringen falder ned på jorden.

Tænkte fastgøre dem under reglarne og bygge trossbunden med dem og derefter lægge glasuld direkte på dem.
For mig giver det mig jo 5 cm ekstra isolering plus at det burde blive tæt netop fordi de er fer og not. Det sværeste ser nok ud til at blive at finde skiver for at holde dem fast.
Mus bekymrer mig ikke så meget med tanke på at nabolagets katte jager dem ret hårdt, og skal man sikre mod mus, må man nok bygge trossbunden i beton eller noget.

Kutter og savsmuld er ikke noget, musene spiser og bygger rede i, derimod kan de lide at bo i glasuld. Specielt med tanke på at det er et sommerhus, så bør man måske overveje at undgå at skabe gode betingelser for mus.

• Synes
Warleod
  • Laddar…
Måske skrev jeg lidt uklart, jeg undskylder for det.
Jeg mente, at det har været et sommerhus, som nu er ombygget til helårsbolig, så mus er nok ikke det store problem.
Det problem jeg har er snarere, at den del ikke er gjort noget med og skal rettes op og have en trossbunden, der er mere tæt end den nuværende, som er hængende asfaboard plader, der hænger ned, det trækker ret koldt om vinteren lige nu.

Før i tiden slog man noget i trossbunden for at holde rotterne væk, men jeg kan ikke komme i tanke om, hvad det er...

Kan det være slækket kalk tror jeg... burde kunne få svar i byggningspleje

Lige præcis sådan som du beskriver, har jeg gjort i vores gæstehus på landet.
Med almindelig spontet flamingo som blev spigret med gule isolerings-plastskiver fra undersiden og limet spont.
Billedet er fra den nyere del, men jeg satte det også på den gamle skæve bygning uden problemer. Supertæt.

• Træbjælker med installeret hvid frigolitisolering under gulvkonstruktion i en gæstehytte.
  • Synes
Fexarn og 1 anden
  • Laddar…
tak titanium det billede var helt perfekt præcis det jeg vil gøre.
to spørgsmål hvor finder man plastskiverne er det noget som findes i byggemarkedet eller skal det bestilles har kun taget et hurtigt kig på byggmax og k-rauta og jeg så intet på nogen af dem.
hvad limede du sponten med?

Brikker har beijer bygg (1 kr /styk ca.), jeg limede selv med latexfuge, og det er ikke sprækket endnu. Jeg lavede også den sparsomme version (søndag, slut på brikker og butikken lukket) et par steder ved at lime pladerne med latexfugen direkte på gulvreglerne og satte en søm gennem flamingoen bare for at holde den på plads, indtil fugemidlet hærder, og 2 år senere er ingen plader faldet ned endnu, så man kan også lime dem op, hvis du ikke finder brikkerne. Jeg brugte almindelig usamlet flamingo, hvis du bruger samlet, behøver du ikke fastgøre alle pladerne med brikker, men lime dem op og bruge brikker i hjørnepladerne, som så vil holde sammen på hele konstruktionen.

• Synes
Moer
  • Laddar…
Nu er det gået nogle år, hvad er erfaringerne vedr. mus og holdbarhed? Er der flere, der har prøvet dette? Hvordan har det fungeret?

Ser præcis ud som da det blev bygget.
Gnaver mus i frigolit? Ved virkelig ikke. De gør det ikke hos os i hvert fald.

nja nogle år er det ikke for min del, men på den lille tid der er gået, så føles det som om det er blevet varmere indendørs, hvilket jo måske ikke er det bedste midt om sommeren :)
Men det kan nok blive ret stor forskel om vinteren, hvis man mærker det allerede nu.
Med tanke på hvad musene har levet godt i den gamle trossbund som var asfaboard og nogen gammel stenhård isolering ingen anelse om det var stenuld eller glasuld så føles det som om det kan være ligegyldigt om man har frigolit eller noget andet.

Tænkte at vække liv i denne tråd igen, da jeg skal isolere op og udskifte tidligere trossbund. Havde først tænkt at sætte nye trossbundsplader op og så isolere med glasuld, men googlede lidt og så denne tråd og undrede mig over, om det fungerede godt med den fer og not-isopor, der nævnes i tråden? Så får man vel lidt ekstra isolering og forhåbentlig tæthed mod vinden.

Det, jeg var mest bekymret over, er bliver det ikke for tæt med isopor, eller slipper den noget fugt igennem?

gammel tråd og solgt hus :) men hvis jeg skulle gøre det i dag, ville jeg droppe spontede skumplader og i stedet bruge almindelige uspontede skumplader og lægge dem forskudt, det ville blive lidt billigere.
kan ikke se, at der skulle kunne opstå nogle fugtproblemer heller, hvor skulle fugten komme fra, hvis det er tæt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.