Tror jeg har læst det meste om trapper på nettet og ikke mindst her på BH (fantastisk forum som virkelig inspirerer!)

Nu er det sådan, at jeg har en åben L-trappe i birk, som jeg vil sætte stødtrin på for at kunne bygge "opbevaring" under. På trappen er der børnesikkerhedsliste under hvert vangetrin. Desværre sidder de lidt forskelligt i forhold til det underliggende vangetrin og passer ikke ind, hvis stødtrin skal monteres. Jeg tror, jeg er inde på en løsning i en anden tråd med 4 mm krydsfiner, hvidlaseret, som stødtrin.

Til det, jeg tror er den første udfordring: Fjerne børnesikkerhedslisterne. De ser ud til at være limet og eventuelt monteret som del af det respektive vangetrin. Jeg kan komme i tanke om flere måder at fjerne dem på, men vil gerne undgå at lave for meget skade på resten af trappen.

Nogen der har gjort noget lignende før, eller måske har bedre idéer? Taknemmelig for synspunkter, højt og lavt. Jeg vedhæfter billede af børnesikkerhedslisten.

• Barnesikkerhedsliste i træmontering under et trin på en åben L-trappe i birk, vist sidelæns mod en hvid baggrund.
  • En trappetrin af træ med en barnesikkerhedsliste monteret nedenunder, delvis synlig.
Men sidder listen ikke lige så langt ind fra trappetrinnets næse på alle trin? Listen ville have været perfekt at montere stødtrin mod. Stødtrinnets højde bliver altså afstanden, du har mellem trappetrinene. Inden du bestiller plywood, det er fyrretræ din trappe er lavet af, ikke birk. Så synes jeg, du skal have tykkere end 4 mm, f.eks. 7 mm.

I den lige del af trappen ville det nok fungere godt som du siger, hvis man bygger en tilpasset liste til nederdelen (de flugter ikke med hinanden). Problemet opstår i 90-gradersvinklen, hvor børnesikringslisterne ikke passer overhovedet. Er der ikke en stor risiko for, at man vil opleve vangstykkene som for korte også?

Hvis man går på 7 mm, findes det i krydsfiner eller skal man vælge en anden plade?

Jeg troede birk, da parketten på overetagen er det, og det ser ikke ud til at være nogen større forskel, men jeg er ikke sikker. Tjekkede du det på knasterne eller farven? Billedet er taget med mobilkamera, og det føles ikke som om, man altid kan stole på farverne der...

Mener jo strukturen, ikke kvistene... :-)

S
100% at det er fyr. Farven, årringen, sommer-/høstved.
Birk er lysere og næsten ikke mærkbar årring.

Der findes fyrfineret krydsfiner. Plejer at være 4,6,9 mm men kan variere lidt når de lægger på en overfladefiner, således at det bliver 7 mm. Hvis du ikke har adgang til en god kløvsav, vil jeg råde dig til at bestille strimler fra et snedkeri. Så kan du selv skære længden til efter hvert trin.

Hvordan sidder barnlisterne i forhold til bagkanten på trinet nedenunder.

S
For at undgå misforståelser kaldes trinene man går på plantrin og siderne vangstykker eller vanger.

Åretegningen og farven afslører, at det er fyrretræ.
Jeg gætter på, at du vil fastgøre stødtrinene på bagkanten af de underliggende trin og op til undersiden af det næste trin, og så er denne liste i vejen. Men som jeg tolker dig i det du skriver, så er ikke bagkanten på et trin parallel med forkanten på næste trin? Hvis det er sådan, synes jeg ikke det vil blive godt. Stødtrin skal sidde parallelt med trappenæsen, og ud fra billederne at dømme er det "råd" at sætte stødtrin mod listen og stadig få et overlæg på trappetrinene. Men jeg har jo ikke set hele trappen, det kan måske tage for meget i trindybden at gøre, som jeg foreslår.

Fyrrelagsplade findes i 4, 7, 10, 12... mm. At få denne plade fineret med knivskåret finer ville have været at foretrække. Drejet finer som det er på plade er ikke specielt smukt, hvis jeg får lov at udtale mig...

S
Der findes jo krydsfiner med finere overfladefiner, også knivskåret fyrretræ.
Synes det virker mærkeligt, at barnlisten ikke følger bagkanten på trinnet nedenunder. Er ikke bagkant og næste forkant parallelle?

Tak for engagementet og præciseringen omkring vangstykkene. Helt rigtigt, jeg snakkede i natkasket.

I den lige del tror jeg som sagt, at listen kan bruges uden at bryde mod trappeformlen (L+2H~63 cm).

Som jeg har forsøgt at vise med vedhæftet skitse, kommer problemet nederst ved L-svinget. Håber min skitse er forståelig.

Tror I, at det er muligt at fjerne listen uden at påvirke trappen i øvrigt?

• Skitse på ternet papir viser lige og svungne trapper med en cirkel om problemstedet ved L-svinget. Tekst: "Raka delen" og "Svängda delen".
S
Jeg ville have savet bort med en feinsåg (multiverktøj) eller hvis det ikke er tilgængeligt, brække etapevis med et stemmejern.

Tænk på at sætte trinestettet med en lille sprække foroven, så trappen ikke begynder at knirke.

Tak, det skal undersøges nærmere!

Hej, jeg står overfor det samme dilemma og undrer mig over, hvordan du løste problemet med, at de ikke er parallelle? Tak på forhånd

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.