Jeg har tidligere oprettet en tråd om, hvordan jeg bør opbygge mit gulv. Vi har bygget en etage på, og de gamle loftsgulvbjælker udgør nu gulvet. Jeg vil indenfor rimelige grænser lave en god trinlydsdæmpning. Det drejer sig dog ikke om adskilte lejligheder. Vi har alle soveværelser på overetagen. Det ville nok have været værre, hvis det var omvendt.

Givne forudsætninger. Jeg har 220 Gulvbjælker med cc60 cm. På disse har jeg skruet 22mm Spånplader fast. Dette er færdigt, så det er grundforudsætningen. Ovenpå dette skal jeg have Gulvvarme og Parketgulv.

I min tidligere tråd havde jeg en plan om at lægge en 20mm paroc trinlydsplade efterfulgt af sporadisk 22mm spån og derefter 14mm Parketgulv. Jeg begynder at indse, at byggehøjden bliver lidt problematisk. Især mod trappen.

Så nu har jeg tænkt om. Jeg har stadig tænkt mig at tage udgangspunkt i et lag Sporet Spånplade (22mm) over den monterede 22mm spån. Min overvejelse er at skaffe en Lyddæmpningsdug som ACOUSTIC SILENCE 700, 2mm i stedet. Selvfølgelig ikke det samme som Paroc pladen. Men måske bedre end at lægge spån mod spån.

Spørgsmålet er dog. Hvordan står en sådan konstruktion sig, tror I, der har lidt byggerfaring?, Nedefra 220mm isoleret med gammelt savsmuld eller Isover, hvor vi har fjernet savsmuldet - 22mm spån skruet på regler - trinlydsdug - Sporet spånplade - pap - parket. Da vi har fjernet det gamle bræddegulv, vil dette øge højden over trappen med ca. 38mm. Så skal vi indsætte Renoveringstrin i trappen, så det opsluger lidt af det.

Jeg har også overvejet at erstatte gulvvarmespånpladen med EPS, men er kommet frem til, at de mindste med 16 rør bygger 30mm. EPS kan give trommelyd og er ikke særlig lyddæmpende. Er det rigtigt tænkt??

surris
Har bygget en del lejligheder, vi har brugt akustikprofiler i loftet og derefter dobbelt gips på det, bjælkelaget 220 med isolering, spånplade, 50mm trinlydplade, dobbelt gulvgips, skum og parket. Gik man i sokker, så hørtes der intet, men med sko kunne man høre trinlyden.

Med din tænkte konstruktion tror jeg, du må regne med en del lyd. Ved ikke rigtig, hvad du skal gøre, når du ikke kan bygge mere i højden....Kan du have akustikprofiler i loftet nedenunder?

surris surris sagde:
Har bygget en del lejligheder, vi har kørt med akustikprofiler i loftet, derefter dobbelt gips på det, bjælkelaget 220 med isolering, spånplade, 50mm trinlydplade, dobbelt gulvgips, foam og parket. Gik man i sokker, så hørtes det ikke, men med sko kunne man høre trinlyden igennem.

Med din tænkte konstruktion så tror jeg, du skal regne med en del lyd. Ved ikke helt, hvad du skal gøre, når det ikke må bygge mere på højden... Kan du have akustikprofiler i loftet nedenunder?
jeg har pendlet ned underloft for spot. Men med trælægter.

Tid til at vække min gamle tråd om trinlyddæmpning.
Det begynder snart at nærme sig færdiggørelse. Så jeg tænkte at tage en sidste runde for lidt feedback. Jeg har som nævnt ønsket at lave lidt trinlyddæmpning og skabe noget nogenlunde dæmpet mellem etageplanerne i vores hus. Vi taler med andre ord ikke om lejlighedsseparering. Indvirkning på loftet i nederste plan er heller ikke aktuelt i øjeblikket.

Forudsætning:
Jeg har skruet 22mm Gulvspån mod fuldisoleret 22mm gulvbjælkelag. På dette vil jeg lægge 22mm sporet gulvspån, og supplere med en lyddæmpningsmåtte type Lyddæmpningsduk type DURI dB WL 2 mm eller ACOUSTIC SILENCE 700, 2mm i stedet (Samme produkt). Min tanke er at placere den mellem spånpladerne. Tænker jeg rigtigt her, eller bliver der ingen effekt, når de presses mellem 2 tunge plader? Er det bedre at lægge pladerne mod hinanden, lime/skru så det bliver en meget tyk enhed, og så lægge dugen mellem spånd og parket i stedet?? Er en trinlydsfoam et bedre valg her??

Budgettet tillader ikke at bruge en durimåtte både mellem spånen og under parketten, da den er virkelig dyr. Måske hvis man lægger den mellem spånen, og jeg vælger en lidt bedre foam under parketten i stedet for bølgepap.

Dette er også maksimum for, hvor højt jeg kan bygge gulvene, så at supplere med mere tunge plader som gulvgips etc. er helt udelukket. Har allerede hovedbrud over, hvordan trappen skal sadles på for at få god trinhøjde.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.