Hej!
Vi har købt et hus med tretexvægge (ikke de mest optimale jeg ved) vi skal skifte disse ud til gips senere hen, men lige nu må vi leve med disse porøse herlige vægge. Jeg vil nu hænge nogle billeder og gardinstænger op m.m. hvilken type skrue/pløk skal jeg bruge for at det skal sidde fast hvis jeg ikke kan ramme ind i lægterne bagved? Vil kunne hænge billeder der hvor jeg synes de passer, og det er måske ikke præcis der hvor en lægte går. Hjælp mig 🫣
Mvh Elin nybleven husejer men nul erfaring eller håndværkerevner!

E eelinhh sagde:
Hej!
Vi har købt et hus med tretexvægge (ikke de mest optimale jeg ved) vi skal skifte dem til gips senere i livet men lige nu må vi leve med disse porøse herlige vægge. Jeg vil nu fastgøre nogle billeder og gardinstænger m.m hvilken type skrue/plug skal jeg bruge for at det skal hæfte hvis jeg ikke kan måle ind i reglerne bagved? Vil kunne fastgøre billeder hvor jeg synes de passer og de måske ikke er præcis hvor en regel går. Hjælp mig 🫣
Venlig hilsen Elin nybagt husejer men nul erfaring eller håndelag!
Kan være helt forkert på den men alle tretexplader som jeg har set sidder på en solid væg. Ikke på regler.
Skulle det være sådan i dette tilfælde så ville jeg vælge en gummiexpander for gips som laver en "knude" på indersiden.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11722605

• Synes
eelinhh og 1 anden
  • Laddar…
Er der ikke noget større galt med Tretex?

Er du helt sikker på, at det er regelstamme? Rent tidsmæssigt kan Tretex også være forbundet med stående plankstammer, og da er det ingen problemer at fastgøre gardinstænger. Selv gamle tømmerhuse fik sig nogle gange et lag Tretex indvendigt ved en renovering.

• Synes
eelinhh og 3 andre
  • Laddar…
Treetex har både fordele og ulemper som vægbeklædning sammenlignet med gips. Isolerer, giver blødere akustik, giver ikke den brandsikring og ofte svært at fastgøre tunge ting på. Bag treetexen kan der være lidt af hvert afhængigt af husets alder. Vi havde en med kalkmørtel på tømmer bag pladerne. Nogle gange måtte man bruge lange skruer (75-125 mm) og havnede de i en tømmersamling, var det bare at acceptere situationen og lede efter et sted, hvor man kunne få fat.

Vi lod i hvert fald treetex-pladerne blive. Det var hyggeligt, og da vi solgte, fandt vi købere, der også kunne lide, at husets årsringene var tilbage, det blev økonomisk godt for både dem og os.
john68 john68 sagde:
Kan være helt forkert på den, men alle treetex-plader, jeg har set, sidder på en solid væg. Ikke på regler.
Skulle det være tilfældet her, ville jeg vælge en gummiexpander for gips, som laver en "knude" på indersiden.
[link]
Hej! Tag det roligt nu! Du har købt et hus, som sikkert har været med længe. Behandl det med omtanke, det tager tid at lære at kende huset og få mere egen viden. Overvej at melde dig ind i Bygningsbevarelsen.

Treetex har både fordele og ulemper som vægbeklædning sammenlignet med gips. Isolerer, giver blødere akustik, giver ikke den brandsikring og ofte svært at fastgøre tunge ting på. Bag treetexen kan der være lidt af hvert afhængigt af husets alder. Vi havde en med kalkmørtel på tømmer bag pladerne. Nogle gange måtte man bruge lange skruer (75-125 mm), men havnede de i en tømmersamling, var det bare at acceptere situationen og lede efter et sted, hvor man kunne få fat.

Vi lod treetex-pladerne blive. Det var hyggeligt. Da vi solgte, fandt vi købere, der også kunne lide, at husets årsringene var tilbage. Vi fik betaling, og køberne gjorde også en god handel.

• Synes
SågspånPappspikEternit og 3 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.