5,339 læst ·
17 svar
5k læst
17 svar
Tretex eller ej, akut spørgsmål
Som overskriften lyder. Min mand & jeg er begyndt at renovere vores gæsteværelse/fremtidige børneværelse. Huset er bygget i -50'erne men med tretex på alle vægge. Vi har revet al tretex ned ind til fer og not på alle indervægge, da vi skal erstatte med gips + trække ny el i væggene. Men, mod ydervæggen er vi lidt usikre på, om vi skal beholde tretexen eller ej? Den har trods alt en lille isolerende effekt, hvad jeg har forstået. At rive ned og efterisolere indefra er ikke en mulighed, da vi ikke vil rive i radiatorrør osv.
Så skal man rive tretexen ned og erstatte med blot gips? Eller skal vi sætte renoveringsgips ovenpå?
Så skal man rive tretexen ned og erstatte med blot gips? Eller skal vi sætte renoveringsgips ovenpå?
Har I udvendig isolering?
Hvad er det for en konstruktion for resten, er det tømmer eller plankestolpe, måske med spånisolering mellem to lag brædder?
Er det bare 4" tømmer + treetex, så udgør treetex nok en næsten ikke mærkbar isolering, det vil svare til ca. 1" tømmer, dvs. måske udgøre 20% af væggens samlede isolering.
Har I tømmer med bræddebeklædning på ydersiden, så bliver det allerede der (med bræddebeklædningen) nogle % mindre, som treetexen bidrager med i alt.
Er det plankevæg med dobbelte 2" og måske 2" spån mellem, så vil treetexen udgøre endnu mindre del af den samlede varmeisolering.
Og har I/nogen efterisoleret med fx 45mm eller 70mm mineraluld på ydersiden, så begynder treetexens bidrag til varmeisolering helt at forsvinde.
Så langt isoleringseffekten, treetexen kan kun siges at gøre nogen reel nytte, hvis væggen i øvrigt er meget dårligt isoleret.
Så bidrager treetexen måske med lidt nyttig tætning mod træk, men det vil gipsplader også gøre, hvis man gør arbejdet omhyggeligt.
Treetex er besværligt og kedeligt at få overfladebehandlet, det bugter og er ikke glat, og det meste fæstner dårligt, osv. Det kan dog også udgøre charmen, men det er helt individuelt hvad man synes er charmerende i den henseende.
Den eneste fordel med treetex, jeg kan stå for i al slags vejr, er at akustikken plejer at blive meget behagelig i huse med planker eller tømmer og så treetex på væggene. Jeg har altid haft bedst lyd fra stereoanlægget i sådanne huse. Værst har betonhusene været.
Nu har jeg OSB+gips, som ikke er helt godt, men på den anden side sat akustiktak som loft, som forbedrede en del.
Hvad er det for en konstruktion for resten, er det tømmer eller plankestolpe, måske med spånisolering mellem to lag brædder?
Er det bare 4" tømmer + treetex, så udgør treetex nok en næsten ikke mærkbar isolering, det vil svare til ca. 1" tømmer, dvs. måske udgøre 20% af væggens samlede isolering.
Har I tømmer med bræddebeklædning på ydersiden, så bliver det allerede der (med bræddebeklædningen) nogle % mindre, som treetexen bidrager med i alt.
Er det plankevæg med dobbelte 2" og måske 2" spån mellem, så vil treetexen udgøre endnu mindre del af den samlede varmeisolering.
Og har I/nogen efterisoleret med fx 45mm eller 70mm mineraluld på ydersiden, så begynder treetexens bidrag til varmeisolering helt at forsvinde.
Så langt isoleringseffekten, treetexen kan kun siges at gøre nogen reel nytte, hvis væggen i øvrigt er meget dårligt isoleret.
Så bidrager treetexen måske med lidt nyttig tætning mod træk, men det vil gipsplader også gøre, hvis man gør arbejdet omhyggeligt.
Treetex er besværligt og kedeligt at få overfladebehandlet, det bugter og er ikke glat, og det meste fæstner dårligt, osv. Det kan dog også udgøre charmen, men det er helt individuelt hvad man synes er charmerende i den henseende.
Den eneste fordel med treetex, jeg kan stå for i al slags vejr, er at akustikken plejer at blive meget behagelig i huse med planker eller tømmer og så treetex på væggene. Jeg har altid haft bedst lyd fra stereoanlægget i sådanne huse. Værst har betonhusene været.
Nu har jeg OSB+gips, som ikke er helt godt, men på den anden side sat akustiktak som loft, som forbedrede en del.
Tretex er et rigtig godt lyd- og varmeisolerende materiale, meget bedre end gipsplader, der både isolerer dårligt og lader lyden slippe igennem. Dog er det ikke så superslankt ofte. Rul et lag med lacknafteløselig maling på Tretexen, og så kan man tapetsere med glasfibervæv eller glasfiber-non-woven ovenpå. Ruller man vandopløseligt kan overfladen blive ru. Tretex er 100 år gammelt og det sælges stadigvæk. Tror dog ikke at det bruges til nybyggeri længere. Måske kommer det tilbage mere, da det er lavet af massafiber fra træer, som ligger i tiden.M MissTatiana sagde:Som rubriken lyder. Min mand & jeg er begyndt at rydde ud i vores gæsteværelse/fremtidige børneværelse. Huset er bygget i -50'erne men med tretex på alle vægge. Vi har fjernet al tretex indtil bræddebeklædningen på alle indvendige vægge, da vi skal erstatte med gips + trække ny el i væggene. Men, ved ydervæggene er vi blevet lidt usikre på, om vi skal beholde tretexen eller ej? Det har trods alt en lille isolerende effekt, så vidt jeg har forstået. At fjerne og efterisolere indefra er ikke en mulighed, da vi ikke ønsker at fjerne radiatorrør osv. Så skal vi fjerne tretexen og erstatte med kun gips? Eller skal vi sætte renoveringsgips ovenpå?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,196 indlæg
For at være rigtig sikker på brand blev min el trukket inden for Tretexen og brædderne i vægisoleringen....som er wellpappskivor.slacker sagde:
Jeg tænker selv at beholde Tretexen mod ydervæg, når jeg renoverer næste år, sandsynligvis gipse ovenpå for at få en mere letarbejdet overflade.
Ja, tømmerstammer findes næsten slet ikke efter ca. 1900-1910, tror jeg man kan sige.BirgitS sagde:
Tømmerstammer opført senere er ofte en flyttet/genbrugt stamme.
Sen er nok som du siger, at 1950 var det overgået delvist til regelstammer, jeg har boet i et hus med plankestamme, som blev opført i 1943, der var nok regelstammer ikke almindelige.
I 50'erne var det ikke så usædvanligt med stamme af stående ferede planker. Formentlig afhænger det af, hvor i landet og hvem der byggede, om man tog den 'nye teknik' til sig eller ej.BirgitS sagde:
Teknikkerne har jo overlappet hinanden ret meget, især hvis man ikke låser sig til en enkelt bygningstype.
https://stockholmslansmuseum.se/byg...-del-for-del/stomme/regelverk-eller-losvirke/
https://www.kulturmiljo-vard.se/byggnadsvard/stomme-och-fasad/trahusets-stomme
https://stockholmslansmuseum.se/byg...-del-for-del/stomme/regelverk-eller-losvirke/
https://www.kulturmiljo-vard.se/byggnadsvard/stomme-och-fasad/trahusets-stomme
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,196 indlæg
Jeg har for mig, at det var Justus, der skrev, at på et tidspunkt (som Sth länsmuseum skriver i forbindelse med anden verdenskrig) blev der indført krav om rammeværk for at få billige statslige lån (eller noget lignende), hvilket selvfølgelig førte til, at rammeværk blev meget almindeligt.useless sagde: