Hej
Jeg har i Dk lært, at de bløde plader, som ældre huse har på væggene indendørs, er celutexplader, og at de i dag er ulovlige at opsætte pga. brandfaren og specielt pga. de giftige dampe, der opstår ved brand. Det er vigtigt, at man udskifter dem med andet vægmateriale, hvis man alligevel skal udføre et større arbejde med væggene.
Søger man på svenske sider, findes der ingen celutexplader, men derimod tretexplader, og på danske sider findes der ingen tretexplader! Er det det samme? Og hvorfor er det i så fald ikke specielt vigtigt at udskifte disse plader i Sverige?
 
Det er jo ikke usædvanligt, at et varemærke bliver navnet på en hel fænomæn i folkemunde, sammenlign fx med "masonite" og "jeep" eller med "band-aid" i USA. Treetex (det skal være to e egentlig) var en af de første producenter af denne bløde board og tilsyneladende var det et andet varemærke, der formåede at fæstne sig i folks bevidsthed i Danmark.
Jeg har da ikke hørt om nogen lov mod Treetex i Sverige, men det har vel ikke undgået så mange, at gips anbefales som yderste lag på indervægge netop af brandsikringsgrunde. Det der med dampene havde jeg ikke hørt om, kan nogen bekræfte?
 
Men, giftige dampe er vel ikke det man i første omgang skal bekymre sig om ved en brand, medmindre man nu er brandmand selvfølgelig. Dog kan jeg indrømme, at de brænder utroligt godt, fyrede op i saunaen ved sommerhuset med lidt nedrivningsmateriale en gang, f-n hvor det brændte og hvilken varmeudvikling!!
 
Interessant alligevel...vi har en del treetex i vores hus - den har været overflade i et par rum men er nu indbygget bag gips efter en indvendig tillægsisolering som tidligere ejere har lavet.
 
Men GzO jeg synes nu nok man skal bekymre sig om giftige dampe ved brand. Ilden, røgen og giftige dampe er tre ting som hver for sig kan tage livet af dig hvis du er uheldig og både røgen og dampene kan gøre så du ikke når at komme ud af huset i tide.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.